Geen auto zo onlosmakelijk verbonden met een Amerikaanse roadtrip als de Mustang Convertible. Ook Ford Europa is zich daar terdege van bewust. Daarom lanceert het merk met de Blauwe Ovaal een speciale editie van de Mustang Convertible die ons moet laten wegdromen richting de Route 66. De Mustang California Special is geboren!
Eerbetoon aan weleer
Is het in deze ecologisch verantwoorde tijden nog acceptabel om iets te schrijven over een Mustang? Uw gok is zo goed als de onze. Niet in het minst omdat Ford besloten heeft de Mustang met viercilinder in Europa op pensioen te sturen. Daardoor is élke Mustang tegenwoordig uitgerust met een knoert van een atmosferische 5-liter V8. Een motor met een CO2-uitstoot van een klein schiereiland (274 g/km) en een verbruik dat eerder richting de 20 l/100 km kruipt dan dat het onder de 10 l/ 100 km duikt.
Wat we wel weten is dat de Mustang Convertible, ook als California Special, aanvoelt als een eervol afscheid. Een eerbetoon aan de malle jaren met gigantische verbrandingsmotoren die we de voorbije decennia hebben mogen beleven. Karakter in een moderne auto? Je komt het niet vaak meer tegen. In deze Mustang? Te over.
Subtiele metamorfose
Nu goed, we horen het jullie al vragen: “Wat is er nu anders aan deze California Special?” Wel, eigenlijk is de California Special niet meer - maar ook niet minder - dan een Mustang GT Convertible met een specifiek uitrustingspakket. Een kleine 2.000 euro leg je neer bovenop de basisprijs om je Mustang Convertible uit te rusten met zaken zoals specifieke grijze 19 duim grote vijfspaaksvelgen, een grille met Tri-Bar Pony-Logo, interieur met suède, rode stiksels en de nodige California Special-logo’s rondom en binnenin.
Op technisch vlak ondergaat de Mustang California Special geen metamorfose. Voorin blijft de atmosferische 5-liter V8 met 450 pk en 529 Nm (ons hoor je niet klagen), achteraan blijft een sperdifferentieel voor de fun zorgen. En ergens, tussen al die mechaniek en koetswerkpanelen, zit er een soort buizensysteem dat benzine omzet in muziek. Heerlijke muziek. De kleren maken misschien de man, de uitlaat vaak de auto.
Borrelende V8
We moeten er ook niet flauw over doen: met zeven jaar op de teller is de huidige generatie Mustang lang niet meer de scherpste in sportwagenland. Met vlot 1,8 ton is de Convertible dan ook eerder een cruiser dan een circuitwapen. Wat de Mustang tegenwoordig echter mist qua scherpte, maakt hij dubbel en dik goed op auditief vlak. Want terwijl concurrenten het met steeds minder cilinders en meer partikelfilters moeten stellen, blijft de Mustang vasthouden aan zijn klassieke sound: het geluid van een borrelende V8 die steeds woester van zich laat horen richting de rode zone van bijna 8.000 tpm.
Niet dat we daarmee willen zeggen dat de Mustang een draak van een auto is om te besturen en het alleen van zijn sound moet hebben. Allerminst! Want de zesde generatie kan dankzij zijn multilink en sper achteraan best overweg met het vermogen. De Mustang is echter een auto die niet rond je heen krimpt. Het is, naar Amerikaanse leest, geen kleine sportwagen… en verbergt dat ook niet.
Trop is teveel
Had je - zoals eerder gezegd - bij de lancering van de Mustang in 2015 nog de keuze tussen de 5-liter V8 en de 2.3-liter viercilinder, dan kon je destijds ook nog kiezen voor een manuele zesbak of tientrapsautomaat. Tegenwoordig is die handbak enkel nog te verkrijgen op de sportievere Mach 1-uitvoering. Daardoor ben je in deze Mustang Convertible California Special dus aangewezen op de tientrapsautomaat.
Je zou kunnen zeggen dat een “echte Amerikaan” het hoort te doen met automaat, maar we kunnen ons niet van de indruk ontdoen dat de Mustang stiekem fijner is met handbak. De tientrapsautomaat is dan wel een knap staaltje techniek, de Mustang vergaloppeert zich soms letterlijk in de verzetten. Zo moet hij bij normale acceleraties vaak terugschakelen van 10 naar 5 om dan meteen door te schakelen naar 7 in een zoektocht naar de ideale versnelling.
De V8 voorin is echter zo koppelrijk dat de Mustang gerust alles kan doen in zijn tweede versnelling. De automaat met al zijn verzetten dient dan ook alleen een ecologische functie. Zo kan je op het tempo van een Toyota Prius het verbruik doen dalen richting de 8,5 l/100 km. Alleen… als je toch van plan bent om op die manier te rijden, waarom koop je dan niet een Toyota Prius die nog eens dubbel zo zuinig is?!
Overheidslieveling
Het koopje van de eeuw, dat is de Ford Mustang in Europa eigenlijk altijd geweest. Want geen ander automerk biedt zo veel karakter (en V8) voor de prijs. Met zijn basisprijs van zo’n 64.000 euro weet de Mustang California Special zoals weleer veel waar voor je geld te bieden. Al zeker als je gaat vergelijken met pakweg een BMW M4 Cabrio. Die stelt het niet alleen met twee cilinders minder… maar kost ook nog eens tienduizenden euro’s meer!
Er hangt echter een grijze donderwolk boven de Mustang V8: de overheid. Om je een idee te geven: in België betaal je tegenwoordig vlot 14.000 euro om zo'n Mustang aan het rijden te krijgen. In buurlanden Nederland en Frankrijk is de tol nog hoger. Je ziet: de Europese overheden zien deze Mustang stiekem graag passeren aan hun bureau. Want met een hoge inschrijvingsprijs, een hoge jaarlijkse rijtaks en hoog benzineverbruik vul je de staatskas riant.
Conclusie
Een icoon van een andere generatie, er valt geen betere omschrijving te geven aan de Ford Mustang anno 2022. De Mustang Convertible California Special is een tijdmachine naar een periode in onze geschiedenis van gigantische motoren, stevige geluiden en potsierlijke looks. We hadden nooit anders verwacht van een Amerikaan…