Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Test: Ford Mustang, de laatste van zijn soort? (2024)

Terwijl de autowereld langzaam maar zeker opschuift in de richting van elektrisch rijden, vergeet Ford zijn beroemde musclecar niet! De Ford Mustang biedt nog steeds een grote, natuurlijk geaspireerde V8, een handgeschakelde versnellingsbak en ouderwets rijplezier. De laatste van zijn soort?

In het kort

De Ford Mustang, behoeft hij nog een uitleg? In Europa is het een guilty pleasure geworden die uitsluitend wordt aangedreven door een grote, atmosferische 5,0-liter V8. Hoewel het interieur is gemoderniseerd, biedt de iconische musclecar nog steeds ouderwets rijplezier.

Pro

Voordelen

  • - Opzwepende V8
  • - Ruimte
  • - Prestaties
Contra

Nadelen

  • - Rommelige ergonomie
  • - Nukkige versnellingsbak
  • - Meerprijs voor Dark Horse

De Ford Mustang op Autoscout24?

Naar de zoekertjes!

De Ford Mustang is een speciaal geval geworden. Hij is nog steeds het embleem van de Amerikaanse musclecar en in Europa is het vooral de enige die wij mogen proeven. Ford heeft duidelijk begrepen dat dit een verborgen plezier is voor onze markt, die steeds meer geëlektrificeerd wordt. Gelukkig maakt de 7e generatie nog steeds de reis naar het oude continent, tot onze grote vreugde!

Exterieur

Ben je onbekend met de Mustang, dan denk je misschien dat deze nieuwste generatie eigenlijk gewoon een facelift is. We kunnen je niet echt ongelijk geven, want de twee delen hetzelfde platform, hun carrosserieën lijken op elkaar en de nieuwste Mustang is slechts 3 cm langer. Toch heeft Ford de 7e Mustang een eigen karakter gegeven. De voorkant is scherper en wordt gedomineerd door een grote zwarte grille. Aan weerszijden van de grille zijn fraaie driepuntslichten geplaatst, terwijl de motorkap is voorzien van een zwarte luchtuitlaat. Aan de achterkant zijn de lichten met hun drie verticale lijnen bewerkt en zijn er nog steeds vier grote uitlaatpijpen.

2024 FORD MUSTANG DARK-HORSE 04

De Mustang evolueert, maar het recept voor de geweldige fastback coupé blijft ongewijzigd. Ford maakt echter van de gelegenheid gebruik om de saus wat pittiger te maken met de Dark Horse. Deze versie is ontworpen om de sportieve kant van de Mustang te benadrukken en heeft een andere voorbumper, een spoiler boven de kofferbak, een speciale diffuser en grotere uitlaatpijpen.

Interieur

De grootste verandering bij deze 7e Mustang is te vinden in het interieur. Ford is afgestapt van het dashboard met dubbele kap die deed denken aan de eerste Mustangs en heeft gekozen voor digitalisering via twee grote schermen achter één glaspartij. Het eerste (12,4 inch) zorgt voor de boordinstrumenten, terwijl het tweede (13,2 inch) gewijd is aan infotainment. Dit laatste scherm is voorzien van de nieuwste versie van SYNC en alle denkbare bedieningselementen, van klimaatregeling tot rijmodi en assistentie.

2024 FORD MUSTANG DARK-HORSE 15

Het volstaat te zeggen dat het niet ideaal is voor de ergonomie, vooral gezien de traagheid van het systeem… Voor de rest biedt de Mustang nog steeds 4 zitplaatsen, een respectabele bagageruimte (381 liter) en een fatsoenlijke afwerking voor een Amerikaanse auto. De Dark Horse-uitvoering voegt een reeks Indigo Blue elementen toe, evenals een unieke blauwe metalen pookknop.

Motor

Omdat de Mustang een verborgen genoegen is geworden, kunnen we de kleine, zuinige motoren net zo goed links laten liggen, toch? Dat is precies wat Ford dacht... want er ligt alleen een V8 onder de motorkap! Het is hetzelfde 5,0-liter blok dat bekendstaat als de Coyote, maar de 4e generatie voegt twee airboxen en twee gaskleppen toe.

2024 FORD MUSTANG DARK-HORSE 24

Daardoor is hij niet krachtiger dan de V8 van de vorige Mustang, en dat is de schuld van Europa! In de VS is de V8 van de Mustang GT goed voor 480 pk, terwijl die van de Dark Horse oploopt tot 500 pk. Op het oude continent moet je het doen met 446 pk en 453 pk. Een handgeschakelde versnellingsbak is nog steeds standaard, terwijl een 10-traps automaat optioneel is. De Dark Horse is uitgerust met een speciale Tremec handgeschakelde 6-versnellingsbak, afkomstig uit de vorige Mustang Mach 1.

Rijgedrag

Hoewel het platform wordt gedeeld met zijn voorganger, profiteert de nieuwe Mustang van een reeks verbeteringen aan de ophanging. Op de Dark Horse-versie betekent dit een enorme stap voorwaarts op het gebied van wendbaarheid, vooral dankzij de kortere stuurverhouding. De Mustang komt tot leven op onze kleine Europese wegen, maar weet zijn Amerikaanse smaak nooit te verbergen. Zijn atmosferische V8 bruist pas na 5.000 tpm - misschien verstikt door het roetfilter? - terwijl de bediening van de Tremec versnellingsbak niet de meest soepele of verfijnde is.

2024 FORD MUSTANG DARK-HORSE 10

Kortom, als een goede Amerikaan moet je je handen uit de mouwen steken om dit beest te besturen. Maar als je deze elementen eenmaal onder de knie hebt, biedt de Mustang rijplezier uit een andere wereld. En dat alles wordt begeleid door een soundtrack die geen Europeaan kan overtreffen...

Prijs

De Mustang is niet alleen de iconische musclecar van het land van Uncle Sam, hij is ook altijd betaalbaar geweest. En dat is vandaag de dag nog steeds het geval. Het instapmodel Mustang GT kost 58.460 euro, terwijl de cabrioversie 4.500 euro extra kost.

2024 FORD MUSTANG DARK-HORSE 08

De Dark Horse is een ander verhaal, met prijzen vanaf € 70.260! Hoewel de extra kosten van deze versie aanzienlijk zijn, is de uiteindelijke rekening nog steeds veel lager dan wat je krijgt in München, Zuffenhausen of Ingolstadt...

Besluit

De Ford Mustang is de laatste van de musclecars die in Europa verkrijgbaar is, en het is misschien wel de beste die ooit geïmporteerd werd. Toegegeven, we hadden liever een iets communicatiever chassis, een soepelere bediening van de versnellingsbak en de 500 pk van de Amerikaanse V8 gehad, maar deze Mustang Dark Horse blijft het verborgen plezier in een autosector die steeds meer neigt naar elektrisch... en saai!

Technische specificaties Ford Mustang Dark Horse

  • Motor: 5,0-liter atmosferische V8
  • Vermogen: 453 pk
  • Koppel: 540 Nm
  • Versnellingsbak: handgeschakeld, 6 versnellingen
  • 0-100 km/u: 5,2 seconden
  • Topsnelheid: 263 km/u
  • Bagageruimte: 381 liter
  • Brandstofverbruik: 12,2 l/100 km (gemeten)
  • CO2: 279 g/km (WLTP)
  • Prijs: € 70.260

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

2022 FORD RANGER PLATINUM -2

Test: Ford Ranger Platinum, luxe-pickup? (2024)

Autotests · Ford
Test Ford Tourneo Custom 2023 1

Test: Ford Tourneo Custom – Volkswagen wie?

Autotests · Ford
2023 FORD BRONCO BADLANDS 01

Test: Ford Bronco, guilty pleasure (2023)

Autotests · Ford
Ontdek meer