Je kan de twee soorten Mustang uit elkaar houden door de GT-badge die de koffer van de V8-versies siert. En om helemaal te kunnen pochen: op de flanken staat 5.0 in chroom letters weergegeven, naar de grootte van de cilinderinhoud.
Bekend concept
We vinden inderdaad een 4.951 cc grote V8 terug onder de motorkap van de nieuwe Mustang GT. Amerikaans ijzer dat lak heeft aan nieuwe technologie. Dat zie je al aan de homologatiefiche. Ford geeft hem op met een gemiddeld verbruik van 13,6 l/100 km, voor een CO2-uitstoot van 306 gram per kilometer. Dat is voor de handgeschakelde Mustang, de automaat moet iets beter doen met ‘slechts’ 12,8 l/100 km. Start/stop? Onbekend. Cilinderuitschakeling? Wat is dat? Deze V8 kent maar één manier en dat is de brutale schop onder je kont.
Je moet het vermogen hoog in de toeren zoeken, de naald klimt snel naar 6.500 opm. Dan klinkt hij alsof je je midden in een achtervolgingsscène uit Fast&Furious bevindt. Rauw, dierlijk en ronduit agressief hamert de V8 in op je trommelvliezen, eens je het vouwdak in minder dan 10 seconden hebt opgeborgen.
Speciale burn out-functie
Wie Ford Mustang zegt, schildert daar in gedachten meteen de zwarte strepen op het asfalt bij en blauwe rook die de achterbanden omhult. En ja hoor, dat kan natuurlijk ook perfect met de nieuwe. Diens V8 heeft maar een flinke duw op het gaspedaal nodig om met zijn 530 Nm de achterwielen te martelen, zonder daarbij zijn plaats te moeten verlaten. Dat zit zo: de Ford Mustang GT beschikt over een ‘Line Lock’ die de remmen vooraan blokkeert terwijl achteraan de banden wild gieren.
Opgepast wel, je moet de wielen perfect recht hebben staan, zoniet gaat de burn out gepaard met een wild slippende achterkant. Een wild karakter dat eigenlijk perfect past bij deze auto. Je moet wakker blijven om deze wilde pony de baas te zijn. We blijven hier ver weg van al die brave auto’s die tegenwoordig de doorsnede vormen.
Cruisen
Toch valt de Ford Mustang GT ook op om zijn efficiëntie wanneer je goed weet om te springen met het gaspedaal. Met de launch control heeft de Mustang GT slechts 4,8 seconden nodig om 100 km/u te zien passeren. Het moderne chassis met onafhankelijke wielophanging bezorgt de Mustang eindelijk een wegligging waardoor hij zich met recht als sportwagen kan laten bestempelen. Toch viel ons op dit vlak op dat de GT hier onder doet voor de Mustang met de kleinere Ecoboost motor. In de cabrio bots je al snel op de beperkingen inzake koetswerkstijfheid. Ook het gewicht speelt hier zijn rol: 1.792 kilogram geeft de reminstallatie flink wat werk, zelfs met Remboklauwen met zes zuigers.
Optioneel kan je voor Recaro sportstoelen opteren, maar geef ons toch maar de standaard stoelen met leder bekleding, die passen beter bij het cruisin’ karakter van deze Mustang. Dat blijft toch de natuurlijke rijstijl van deze Mustang, en wanneer hij zich op zijn gemak voelt, komt hij zelfs toe met een gemiddelde van om en bij 10 l/100 km. Tot slot nog wat goed nieuws: de aankoopprijs blijft laag. Voor 46.000 euro krijg je hem al bijna full option mee. Maar je moet wel nog een BIV bij rekenen van meer dan 10.000 euro en een jaarlijkse rijtaks van 3.380 euro. Oei.
Ford Mustang GT Cabrio |
---|
V8 benzine, 4.951 cc |
421 pk bij 6.500 opm |
530 Nm bij 4.250 opm |
Top : 250 km/u |
0-100 km/u in 4,8 sec |
Verbruik : 13,6 l/100 km |
Testverbruik : 13,5 l/100 km |
CO2 : 306 gr/km |
Prijs : 46.000 euro |