Al sinds zijn ontstaan in 1964 is de Ford Mustang een pony car voor het volk. Een zogenaamde blue-collar-sportwagen voor de gewone werkman. Maar de gewone werkman met wat meer haar op de borst kan sinds 1969 kiezen voor de Mustang Mach 1, een iets krachtigere en nog sportievere reeks die het gat dicht wil rijden tussen de ‘gewone’ Mustang en de modellen die bij Shelby buitenrijden.
Dat is anno 2021 gelukkig niet anders: hoewel Ford een tijdje geleden het nodige liefhebbersstof deed opwaaien door zijn nieuwe elektrische SUV ‘Mustang Mach E’ te dopen, houdt het voor de traditionele Mustang wel nog steeds vast aan de Mach 1-traditie. De Mach 1 vandaag wil de snelste Mustang zijn die wereldwijd wordt verkocht, en helemaal afgestemd zijn op circuitgebruik. Aangezien de Shelby-modellen in Europa niet worden ingevoerd, valt er voor die claim zeker iets te zeggen.
Bullitt en Shelby
Deze Mustang Mach 1 is alleszins niet gewoon zomaar de GT-versie met wat meer vermogen uit de V8. Ford vertrekt sowieso van de gesloten ‘Fastback’-variant, maar neemt het blok uit de Bullitt als basis. De V8 is dus 460 pk en 529 Nm sterk, en krijgt extra oliekoeling om het op circuit langer vol te houden. Hij wordt naar keuze gekoppeld aan een tientrapsautomaat met aangepaste koppelomvormer of een nieuwe manuele zesbak. Die komt van specialist Tremec, vindt zijn basis in de Shelby GT350, en werd grotendeels in België ontwikkeld. De zesbak krijgt een verstevigde koppeling met twee schijven, korte schakelwegen en een rev-matching-functie voor tussengas bij het terugschakelen.
Het vermogen gaat nog steeds naar de achterwielen, en passeert via een sperdifferentieel om efficiënter op het asfalt te geraken. Ford monteerde iets bredere 19-duimsvelgen, aangepast Michelin Pilot Sport 4-rubber en stevigere Brembo-remschijven. De ophanging krijgt stijvere veren en antirolstangen en gebruikt componenten van de Shelby GT350 en GT500, terwijl de adaptieve MagneRide-dempers standaard zijn en specifiek voor de Mach 1 werden aangepast. Ook de hele luchtgeleiding rondom de Mach 1 werd aangepast voor betere koeling en dito aerodynamica. Zo produceert deze Mustang Mach 1 bijvoorbeeld tot 22 procent meer neerwaartse druk dan de meer burgerlijke versie.
Zwaar maar scherper
Al die aanpassingen dienen natuurlijk vooral om de Mustang scherper te doen sturen en efficiënter rond een circuit te krijgen. Gelukkig hield de regenachtige lente tijdens onze testsessie op het Ford-testterrein in Lommel even een pauze om dat ook aan den lijve te ondervinden. Met een joekel van een V8 in het vooronder blijft ook deze Mustang behoorlijk neuszwaar, maar de Mach 1 verandert meer gedecideerd van richting dan de wat gezapigere GT. Hij beschikt bij koerswissels in de bochten bovendien over meer grip dan je verwacht, zodat je vertrouwen kunt opbouwen. Al gaat de massa nog steeds aan het schuiven zodra je de grenzen van de fysica bereikt hebt.
De grote atmosferische V8 geeft zijn maximumvermogen trouwens bovenaan in de toeren vrij, waardoor je met plezier toeren maakt. Het blok werd aangepast aan de meest recente uitstootnormen, maar gelukkig lijken er geen decibels in de soundtrack verloren te gaan. De manuele bak geeft enkele tienden toe in de sprint naar 100 km/u (4,8 seconden tegenover 4,4 seconden voor de automaat), maar blijft met zijn stevige bediening een plezier om mee te werken. Bovendien bespaart het je een kleine 3.000 euro.
Conclusie
Ook als Mach 1 is de Ford Mustang niet de snelste, efficiëntste of scherpste sportwagen. Toch straalt zijn ouderwetse en ruwe karakter een onweerstaanbare aantrekkingskracht uit. De aanpassingen die deze Mustang Mach 1 krijgt, bewijzen hun nut. Daardoor is de meerprijs van 12.500 euro zeker te verdedigen. Maar alleen als je van plan bent die aanpassingen te benutten. In het andere geval is de atmosferische V8 met manuele bak in de gewone GT minstens even plezierig.