Soms staan de planeten op één lijn en valt alles in de plooi. In de week waarin Ford aankondigde dat het tegen 2030 in Europa alleen nog maar elektrische personenwagens wil verkopen, kon Autoscout24 twee dagen kennismaken met het model dat die elektrische revolutie in gang wil zwengelen: de Mustang Mach-E. Natuurlijk, er was enkele jaren geleden ook nog de Ford Focus Electric, maar dat was niet meer dan een stijloefening.
De Mustang is geen Mustang
Willen we trouwens meteen al even het naamgedeelte achter de rug hebben? Ja, Fords elektrische SUV heet Mustang en nee, hij heeft niks met de klassieke Mustang te maken. Hoezeer Ford ook geprobeerd heeft om er designelementen van de pony car in te stoppen en alle Ford-logo's op de auto te vervangen door galopperende paarden: het is vooral een slimme marketingtruc om op te vallen tussen alle andere elektrische modellen en SUV’s die tegenwoordig bijna wekelijks het levenslicht zien.
Het ultieme bewijs? Deze Mustang Mach-E wordt in Mexico gebouwd en dus ook op de Noord-Amerikaanse markt verkocht, maar de Europese modellen krijgen hun eigen afstelling. En de Belgisch testingenieurs die daarvoor verantwoordelijk zijn, zijn de eersten om te zeggen dat deze Mach-E “natuurlijk geen Mustang” is, en “geen performance car wil zijn”. Als je toch wil vergelijken, dan heeft Ford liever dat je een klassieke ST-Line naast deze Mach-E parkeert.
Specifiek platform
Maar goed, misschien moeten we de Mach-E eerst even van naderbij bekijken. De SUV is 4,71 meter lang, en zit daardoor qua lengte precies tussen de Kuga en de Edge. Maar daar heeft hij niets mee verwant, want deze Mach-E staat op een gloednieuw elektrisch platform met wielbasis van 2,98 meter. Daar zit het batterijpakket uiteraard in weggewerkt.
De Mach-E heeft een opvallend lange motorkap voor een EV met specifiek platform, maar dat is een bewuste keuze van de ontwerpers. Vooraan krijg je dus een ‘frunk’ met 81 liter aan opbergruimte. Verrassend klein, zeker omdat Ford er een verdeelwand in monteert. Achteraan is de koffer 402 liter groot. Da’s niet astronomisch, maar wel aanvaardbaar en gelukkig regelmatig van vorm. De Polestar 2 zit bijvoorbeeld op hetzelfde niveau.
Tesla-scherm
Binnenin beschik je gelukkig wel over voldoende plaats, zowel vooraan als achteraan. Geen middentunnel dankzij het specifieke platform, en voldoende hoofdruimte en lichtinval met het standaard glazen dak. De afwerkingskwaliteit staat gelukkig niet op Amerikaans Mustang-niveau, maar op Europees Ford-niveau. Knap zijn bijvoorbeeld de mooi geïntegreerde speakers van het Bang & Olufsen-geluidssysteem.
Je kunt er niet naast kijken: het dashboard wordt gedomineerd door een groot tabletvormig infotainmentscherm van 15,5 duim. Wij zijn nog steeds van mening dat niet alle bedienfuncties achter een scherm hoeven (de klimaatregeling bijvoorbeeld), maar gelukkig is het scherm groot genoeg en zitten de menu’s niet te complex in elkaar. Het systeem onthoudt zelfs je voorkeuren. Bel je bijvoorbeeld elke namiddag met je partner op weg naar huis, dan zal de Mach-E je op dat tijdstip die suggestie op het scherm laten zien.
Vier versies
Voorlopig biedt Ford zijn Mustang Mach-E in vier versies aan: een RWD en AWD, telkens met Standard Range-batterij of Extended Range-batterij. De Standard Range heeft een capaciteit van 76 kWh (68 kWh bruikbaar), de Extended Range 99 kWh (88 kWh bruikbaar). De kleinste batterij wordt als RWD- en AWD-variant gekoppeld aan een elektromotor (op de achteras of op beide assen) van 269 pk, en geraakt respectievelijk 440 en 400 kilometer ver.
De grootste batterij is er eveneens met achter- of vierwielaandrijving. Als RWD krijgt hij een elektromotor van 294 pk en geraakt hij 610 kilometer ver, als AWD produceren de elektromotoren 351 pk en geraakt de Mach-E 540 kilometer ver. Later komt er een heuse GT-versie bij, met 487 pk en rijbereik van 490 kilometer.
Dynamisch karakter
Wij reden onze testtweedaagse met de AWD Extended Range. Diens elektromotoren zijn dus goed voor 351 pk en nog eens 580 Nm koppel. 100 km/u bereikt de Mach-E daardoor in 5,1 seconden, maar eens boven die snelheid neemt de instantpower wel af. De topsnelheid is bovendien begrensd op 180 km/u. De Ford regelt zijn vermogensafgifte via drie rijmodi: Whisper, Active en Untamed, die vooral een invloed hebben op het gaspedaal en er ook een digitale soundtrack aan koppelen. Het zogenaamde one-pedal-rijden, waarbij je remt door het gaspedaal te lossen, heeft hij goed onder de knie.
Sturen doet de Mach-E opmerkelijk dynamisch, waarbij de achterwielaandrijving de Ford in de bocht mooi neutraal houdt en de onderstuurneiging zo goed mogelijk wordt onderdrukt. Alleen het stuur heeft een wat irritante centreerneiging, en de ophanging is bij lage snelheden aan de nerveuze kant. Bij hogere snelheden valt alles beter in de plooi. Het rijbereik van 540 kilometer bleek tijdens onze wintertest in de praktijk eerder een goeie 400 kilometer te zijn, maar voor een 2,2 ton zware elektrische SUV is dat geen uitzondering. Snelladen laat deze Extended Range trouwens toe aan 150 kW.
Conclusie
Vergeet de naam Mustang, want die schept verwachtingen die deze elektrische SUV niet inlost. De Ford Mustang Mach-E heeft van zichzelf kwaliteiten genoeg. Een comfortabel rijbereik, dynamisch weggedrag en relatief competitieve prijs: de Mach-E overklast de referenties niet, maar manoeuvreert zich wel in de shortlist van kandidaten als je op zoek bent naar een elektrische SUV. En da’s een mooie verdienste.