Het is een feit: door het lagere zwaartepunt door de plaatsing van de batterij zijn elektrische auto’s intrinsiek geschikter om dynamisch te rijden. Ford heeft dat goed begrepen met de Mustang Mach-E. Hoewel merkpuristen moord en brand schreeuwen bij dat legendarische logo op een elektrische SUV, moeten we toegeven dat hij op bochtige wegen wel een goeie indruk nalaat. Om nog een stap verder te gaan, rijdt Ford nu de zogezegde sportversie voor, de Mustang Mach-E GT.
Snorvorming
Bij een nieuwe sportversie hoort ook een andere koetswerkkit. Dat spreekt voor zich en is bij deze Mach-E GT niet anders. De voorkant wordt zelfs helemaal aangepast, met zijdelingse luchtinlaten en vooral een nieuw radiatorrooster. Nu ja, daar zit natuurlijk geen echte radiator achter. Met het koolstofvezelmotief wil de GT zich onderscheiden van de gewone Mach-E, die daar een soort snorretje hebben staan.
De sportieve looks komen ook terug in profiel, dankzij specifieke 20-duimsvelgen en zijschorten. Achteraan zie je de belangrijkste verschillen op de bumper, die hier een echte namaakdiffusor krijgt, en op de kofferklep, waar het galopperende paard wordt vervangen door een GT-logo.
Sport = alcantara
Net zoals aan de buitenkant heeft de Mach-E GT binnenin ook elementen die zijn sportiviteit moeten beklemtonen. Ford voegt daarom alcantara toe... en veel. Je ziet het op het dashboard, in de portieren en op de zetels. Juist ja, die zetels. Een minpunt op de gewone Mach-E, maar deze GT krijgt sportzetels met meer zijdelingse steun. Veel beter dus.
Voor de rest zie je hier nog steeds het minimalistische interieur, dat volledig wordt gedomineerd door het touchscreen van 15,5 duim van het infotainmentsysteem. Net als voordien zit daar alle bediening achter, van klimaatregeling via radio en navigatie tot de rijmodi. De GT krijgt er een extra rijmodus bij, ‘Untamed Plus’. Dat is een soort Sport Plus-modus, die het moment wat uitstelt waarop de stabiliteits- en tractiecontrole ingrijpen. Volgens de Amerikanen is dat alleen bedoeld voor op circuit. Maar wie zijn elektrische SUV meeneemt naar circuit, dat is een andere vraag...
Flinke boost
Net zoals de Mustang GT een krachtige V8 heeft, krijgt de Mach-E GT ook flink wat extra vermogen. De GT-uitvoering is alleen combineerbaar met vierwielaandrijving (één elektromotor op elke as) en is goed voor 487 pk en 860 Nm. Om dat in perspectief te zetten: dat is meer koppel dan... een Porsche 911 Turbo S. Die flinke boost komt uiteraard de prestaties ten goede. De bijna 2,3 ton zware SUV haalt bijvoorbeeld de kaap van 100 km/u in amper 3,7 seconden. De topsnelheid blijft wel begrensd op 200 km/u.
En wie meer vermogen zegt, zegt ook meer verbruik, toch? Wel, dat is niet altijd het geval met elektrische auto’s. Maar om alle flanken te dekken geeft Ford zijn Mach-E GT de grootste batterij. Die heeft een nettocapaciteit van 98,7 kWh en zorgt voor een rijbereik van 500 kilometer op een volle lading.
Dynamisch of sportief?
Ook aan het chassis hebben de Amerikanen de nodige wijzigingen aangebracht. Standaard krijgt deze GT enorme Brembo-remschijven van 18 duim vooraan en adaptieve MagneRide-schokdempers. Op de weg laten die wijzigingen zich gelukkig voelen. Ook als GT is deze Mach-E – jammer genoeg – nog steeds stevig van ophanging, maar zijn koetswerk blijft wel veel beter onder controle.
Toch heeft hij op vlak van wendbaarheid niets te bewijzen. Tenminste, zo wendbaar als een zware SUV kan zijn. Maar deze elektrische GT is misschien wel de meest dynamische Mustang ooit, benzine of niet. Hij rijdt opmerkelijk efficiënt van bocht naar bocht. Op vlak van emoties blijft deze GT relatief eendimensioneel. Zoals met de indrukwekkende acceleraties. Je gooit hem twee of drie keer de bocht in, maar de grip en de duw in de rug bij het uitkomen van de bocht doen je passagiers (en soms jezelf) al snel groen uitslaan... Positief is wel dat in die bochten de nieuwe sportzetels chauffeur en passagiers veel beter op hun plaats houden. Dat lukt de standaardzetels dan weer niet.
Gepeperde rekening
En dan moeten we het nog over de prijs hebben. De sportversie komt uiteraard niet alleen bovenaan het gamma op vlak van vermogen, maar ook op vlak van prijs. De Mustang Mach-E GT kost met 73.000 euro bijna 10.000 euro meer dan de vierwielaangedreven AWD Extended Range met grote batterij. De uitrusting is standaard wel volledig, waardoor er alleen een panoramadak en koetswerkkleuren in de optielijst staan.
Conclusie
Over het nut van een sportieve SUV kun je discussiëren, en nog meer als dat een elektrische SUV is. Maar je moet wel toegeven dat de Ford Mustang Mach-E GT niet (alleen) zomaar een marketingverzinsel is. Zijn meerprijs is stevig en hij verliest 40 kilometer aan rijbereik, maar kan wel schermen met een van de meest dynamische rijervaringen in het segment.