Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Ford Mustang Mach-E RWD Extended Range: grote batterij, groot rijbereik

Met achterwielaandrijving en een grote batterij belooft de Ford Mustang Mach-E RWD Extended Range 610 kilometer rijbereik. Autoscout24 nam de proef op de som.

Het heeft heel wat voeten in de aarde gehad, maar de Ford Mustang Mach-E is eindelijk gearriveerd. Fords eerste volledig elektrische SUV wordt geproduceerd in Mexico en had dit voorjaar al bij de dealers moeten staan, maar kreeg door de coronacrisis en enkele kwaliteitsproblemen met vertragingen te kampen. Jammer voor Ford, want met twee batterijgroottes en twee soorten aandrijvingen (achter- en vierwielaandrijving) beschikt de Mustang Mach-E over een ruim aanbod, en onze eerste testindrukken in februari waren overwegend positief.

AS24 Ford Mustang Mach-E 2021 statisch voor

Sweet spot

Maar voor we de versie van de Mustang Mach-E aan de tand voelen die wellicht de sweet spot van het gamma wordt, herhalen we het nog één keer: de Mustang Mach-E is geen Mustang. Voor de naamsverwarring helpt het natuurlijk niet dat we net ook met de Mustang Mach 1 hebben gereden, maar op enkele designkenmerken en het logo van de trappelende pony na hebben beide auto’s eigenlijk niets met elkaar gemeen. De elektrische SUV staat om te beginnen al op een volledig apart platform, en eigenlijk koos Ford vooral voor de iconische naam om de aandacht te trekken. Want zeg nu zelf: ben je meer geïntrigeerd door de Ford Mustang Mach-E of de Ford Mondeo Mach-E? Inderdaad.

Zoals gezegd wordt de gulden middenweg bij de Mustang Mach-E de versie met grote batterij en achterwielaandrijving. De batterij heeft een capaciteit van 98,7 kWh, waarvan je 88 kWh concreet kunt gebruiken. De aandrijving wordt verzorgd door een enkele elektromotor, die 294 pk (216 kW) en 430 Nm richting de achterwielen stuurt. De Mach-E RWD Extended Range sprint daardoor naar 100 km/u in 6,2 seconden en haalt een begrensde topsnelheid van 180 km/u.

AS24 Ford Mustang Mach-E 2021 statisch achter

Verrassend zuinig

Belangrijker: Ford geeft voor deze RWD Extended Range een WLTP-rijbereik op van 610 kilometer. En dat is een cijfer dat tot op heden alleen leek weggelegd voor die ene Amerikaanse usual suspect als het op elektrische auto’s aankomt: Tesla. Dat rijbereik haal je in de praktijk natuurlijk niet, maar het moet wel gezegd: met een rustige rijstijl is 500 kilometer perfect haalbaar. In de winter ligt dat natuurlijk lager, maar ook dan is meer dan 400 kilometer helemaal niet vergezocht.

En dat is straf, vooral als je weet dat de Mach-E RWD Extended Range nog steeds bijna 2,1 ton op de weegschaal zet. Toegegeven: ook Ford heeft nog steeds een kolossale batterij – en de bijbehorende kilo’s - nodig om zo’n ruim rijbereik te halen, maar deze Mustang Mach-E gedraagt zich in de praktijk verrassend zuinig. Tijdens onze testweek zagen we nooit meer dan 20 kWh/100 km op het display verschijnen, en met wat meer secundaire wegen in de mix zakte het zelfs tot 17 kWh/100 km. En dat is verrassend zuinig voor een zware elektrische SUV.

AS24 Ford Mustang Mach-E 2021 interieur

Dagelijkse gezinswagen?

Verder doet de Mach-E zijn best om een aangename dagelijkse gezinswagen te zijn. De achterwielaandrijving zorgt voor een dynamisch kantje, zonder er meteen een rasechte sportieveling van te maken. De ophanging twijfelt meer over de richting die ze uit wil, want Ford biedt geen luchtvering of adaptieve dempers aan, maar heeft de passieve dempers wel nogal stug afgesteld. Daardoor laten de laag ingeplante kilo’s zich voelen. Ford heeft geprobeerd om dat te compenseren door liever te kiezen voor grote bandwangen dan voor grote velgen.

Verder is de binnenruimte een aangename ruimte om te vertoeven. Vooral met het 15,5 duim grote rechtopstaande infotainmentscherm als blikvanger, dat groot en overzichtelijk is, maar niet altijd even sterk uitblinkt in ergonomie. Voldoende ruimte voor benen en hoofd is er alleszins wel vooraan en achteraan, al wordt de instap achterin wel bemoeilijkt door de schuin aflopende daklijn. De kofferruimte is met 402 liter geen uitblinker, maar wordt wel aangevuld door een ‘frunk’ vooraan met 81 tot 100 liter aan extra ruimte.

AS24 Ford Mustang Mach-E 2021 rijdend voor

Prijzen

Ford zet zijn elektrische Mustang Mach-E in de catalogus vanaf 48.000 euro, maar dan rij je buiten met de achterwielaangedreven versie met kleine batterij (75,7 kWh waarvan 68 kWh bruikbaar, 440 kilometer rijbereik). Voor deze RWD Extended Range betaal je 56.150 euro. Op metaalkleur en een Technology Pack na (met een uitgebreide Bang & Olufsen-geluidsinstallatie en nog uitgebreidere rijhulp) is er geen optielijst. Op die manier kan Ford vanuit Mexico voldoende snel een stock aanleggen voor de Europese markt.

AS24 Ford Mustang Mach-E 2021 rijdend achter

Conclusie

De Ford Mustang Mach-E ontpopte zich bij onze eerste kennismaking begin dit jaar al tot een auto die sowieso op je shortlist moet staan als je een elektrische SUV zoekt. Deze RWD Extended Range is daarbij de versie die je moet hebben: hij doet niet mee aan bliksemsnelle acceleraties, maar countert liever met een zuinig verbruik en een uitgebreid rijbereik. Missie geslaagd.

Pro

Voordelen

  • - Standaarduitrusting
  • - Comfortabel rijbereik
  • - Verrassend laag verbruik
Contra

Nadelen

  • - Stugge reacties ophanging
  • - Ergonomie (alles via scherm)
  • - Instap achterin

Ford Mustang Mach-E RWD Extended Range (2021)

  • Motor: Elektromotor (permanente magneet)
  • Vermogen: 294 pk
  • Koppel: 430 Nm
  • Overbrenging: Vaste overbrengingsverhouding
  • 0-100 km/u: 6,2 s
  • Topsnelheid: 180 km/u
  • Koffervolume: 402 l + 81 l
  • Verbruik: 17 kWh/100 km (getest)
  • CO2-uitstoot: 0 g/km
  • Catalogusprijs: € 56.150

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

2024 FORD MUSTANG DARK-HORSE 06

Test: Ford Mustang, de laatste van zijn soort? (2024)

Autotests · Ford
2022 FORD RANGER PLATINUM -2

Test: Ford Ranger Platinum, luxe-pickup? (2024)

Autotests · Ford
Test Ford Tourneo Custom 2023 1

Test: Ford Tourneo Custom – Volkswagen wie?

Autotests · Ford
Ontdek meer