Ga naar hoofdinhoud

Test: Ford Puma Gen-E, elektrische eenvoud (2025)

De Ford Puma krijgt een update… en een elektrische variant! Die heet Gen-E en biedt tot 376 km autonomie. Is dit slechts een formaliteit, of net de elektrische auto waar de wereld op wacht?

In het kort

De elektrische Ford Puma staat niet op een gloednieuw platform, maar krijgt wél een nieuwe naam. Geïnspireerd op Generatie X, Y en Z heet deze variant nu Gen-E. Hij biedt bovendien het vermogen van een Puma ST én meer ruimte voor- en achterin!

Pro

Voordelen

  • Concurrerende prijs
  • Laag verbruik
  • Dynamisch onderstel
Contra

Nadelen

  • Beperkte ruimte achterin
  • Design is al 5 jaar oud
  • Matige ergonomie

Op zoek naar een Ford Puma op Autoscout24?

Naar de Zoekertjes!

BEBE20250424 Ford Puma 01

Met de update van de Puma, introduceert Ford een elektrische versie. Geen magie hier, de Puma Gen-E bouwt gewoon voort op de bestaande Puma!

Exterieur

De uiterlijke verschillen met de benzineversie zijn miniem. Sinds de facelift heeft de Puma een nieuwe lichtsignatuur en smallere grille. Bij de elektrische versie wordt die vervangen door een soort “snorretje”, allemaal in het teken van betere aerodynamica.

BEBE20250424 Ford Puma 02

Ook achteraan zorgt een subtiel gewijzigde spoiler voor extra stroomlijning. Kleine aanpassingen, maar belangrijk: de luchtweerstand is tot 15% lager dan bij de benzineversie.

Interieur

Geen compromissen wat binnenruimte betreft. De MegaBox uit de benzineversie groeit in de elektrische tot 145 liter en heet nu GigaBox. Daardoor groeit de kofferruimte tot 523 liter - ongezien in dit segment!

BEBE20250424 Ford Puma 03

En alsof dat nog niet genoeg is: de Puma Gen-E krijgt ook een frunk! Handig voor de laadkabels – iets wat je op de Explorer of Capri niet vindt. Wel jammer: door de batterij is de vloer achterin hoger, wat ten koste gaat van de beenruimte.

BEBE20250424 Ford Puma 04

Nog een domper: het infotainmentsysteem. De 12” touchscreeen bundelt alle functies. Behalve voor volume en ruitontwaseming zijn er geen fysieke knoppen meer. De centrale console is wel specifiek voor deze versie.

Motor

Onder de kap: een elektromotor van 168 pk die de voorwielen aandrijft - ongeveer even krachtig als een Puma ST. Door het extra gewicht (200 kg) duurt de sprint naar 100 km/u wel 0,5 seconden langer (8,0 sec).

BEBE20250424 Ford Puma 05

De batterij van 43 kWh komt uit de Tourneo e-Custom. Klein dus, maar Ford werkte hard aan efficiëntie: met een WLTP-verbruik van 13,1 kWh/100 km haalt hij toch 376 km autonomie. Dankzij snelladen aan 100 kW zit je in 23 minuten weer van 10 naar 80%.

Op de weg

Tijdens onze test focusten we niet op snelladen, maar op verbruik. En ja hoor: Ford lijkt woord te houden. Over 150 km kwamen we uit op een gemiddelde van 13 à 14 kWh/100 km. Evenwel bij een buitentemperatuur van 18 °C - ideaal voor elektrische efficiëntie.

BEBE20250424 Ford Puma 06

De Gen-E scoort niet alleen op verbruik. Net als de benzineversie biedt hij een mooie balans tussen comfort en rijdynamiek. Ford baseerde zich voor deze afstelling op de luxueuze Titanium-versie, niet op een sportieve ST of ST-Line.

Prijs

De Gen-E kost €35.490, zo’n €6.000 à €10.000 meer dan een instapbenzine-Puma. Dat prijsverschil moet je nuanceren: de benzineversie is zwakker en heeft een manuele versnellingsbak. Bovendien is de Gen-E beter uitgerust. En vergeleken met andere elektrische B-crossovers is hij ook nog eens voordeliger - én hij heeft de grootste koffer in zijn klasse.

BEBE20250424 Ford Puma 07

Verdict

Ford biedt eindelijk een elektrische crossover in het populairste segment. De Puma Gen-E is goed uitgerust, rijdt fijn en is betaalbaar. Dat laatste dankt hij vooral aan zijn efficiëntie, waardoor hij ondanks een compacte batterij toch een mooi rijbereik haalt.

Technische fiche: Ford Puma Gen-E (2025)

  • Motor: Elektromotor
  • Vermogen: 168 pk
  • Koppel: 290 Nm
  • Versnellingsbak: Enkele overbrenging
  • 0–100 km/u: 8,0 s
  • Topsnelheid: 160 km/u
  • Koffer: 523 – 1.283 liter
  • Verbruik: 14,0 kWh/100 km (gemeten) / 13,1 kWh/100 km (WLTP)
  • Batterij: 43 kWh
  • Autonomie: 376 km (WLTP)
  • Prijs: €35.490

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

2024 FORD PUMA 21

Test: Ford Puma facelift, opgefrist succesverhaal (2024)

Autotests · Ford
2024 FORD MUSTANG DARK-HORSE 06

Test: Ford Mustang, de laatste van zijn soort? (2024)

Autotests · Ford
2022 FORD RANGER PLATINUM -2

Test: Ford Ranger Platinum, luxe-pickup? (2024)

Autotests · Ford
Ontdek meer