De Ford Puma krijgt een update… en een elektrische variant! Die heet Gen-E en biedt tot 376 km autonomie. Is dit slechts een formaliteit, of net de elektrische auto waar de wereld op wacht?
In het kort
De elektrische Ford Puma staat niet op een gloednieuw platform, maar krijgt wél een nieuwe naam. Geïnspireerd op Generatie X, Y en Z heet deze variant nu Gen-E. Hij biedt bovendien het vermogen van een Puma ST én meer ruimte voor- en achterin!
Met de update van de Puma, introduceert Ford een elektrische versie. Geen magie hier, de Puma Gen-E bouwt gewoon voort op de bestaande Puma!
Exterieur
De uiterlijke verschillen met de benzineversie zijn miniem. Sinds de facelift heeft de Puma een nieuwe lichtsignatuur en smallere grille. Bij de elektrische versie wordt die vervangen door een soort “snorretje”, allemaal in het teken van betere aerodynamica.
Ook achteraan zorgt een subtiel gewijzigde spoiler voor extra stroomlijning. Kleine aanpassingen, maar belangrijk: de luchtweerstand is tot 15% lager dan bij de benzineversie.
Interieur
Geen compromissen wat binnenruimte betreft. De MegaBox uit de benzineversie groeit in de elektrische tot 145 liter en heet nu GigaBox. Daardoor groeit de kofferruimte tot 523 liter - ongezien in dit segment!
En alsof dat nog niet genoeg is: de Puma Gen-E krijgt ook een frunk! Handig voor de laadkabels – iets wat je op de Explorer of Capri niet vindt. Wel jammer: door de batterij is de vloer achterin hoger, wat ten koste gaat van de beenruimte.
Nog een domper: het infotainmentsysteem. De 12” touchscreeen bundelt alle functies. Behalve voor volume en ruitontwaseming zijn er geen fysieke knoppen meer. De centrale console is wel specifiek voor deze versie.
Motor
Onder de kap: een elektromotor van 168 pk die de voorwielen aandrijft - ongeveer even krachtig als een Puma ST. Door het extra gewicht (200 kg) duurt de sprint naar 100 km/u wel 0,5 seconden langer (8,0 sec).
De batterij van 43 kWh komt uit de Tourneo e-Custom. Klein dus, maar Ford werkte hard aan efficiëntie: met een WLTP-verbruik van 13,1 kWh/100 km haalt hij toch 376 km autonomie. Dankzij snelladen aan 100 kW zit je in 23 minuten weer van 10 naar 80%.
Op de weg
Tijdens onze test focusten we niet op snelladen, maar op verbruik. En ja hoor: Ford lijkt woord te houden. Over 150 km kwamen we uit op een gemiddelde van 13 à 14 kWh/100 km. Evenwel bij een buitentemperatuur van 18 °C - ideaal voor elektrische efficiëntie.
De Gen-E scoort niet alleen op verbruik. Net als de benzineversie biedt hij een mooie balans tussen comfort en rijdynamiek. Ford baseerde zich voor deze afstelling op de luxueuze Titanium-versie, niet op een sportieve ST of ST-Line.
Prijs
De Gen-E kost €35.490, zo’n €6.000 à €10.000 meer dan een instapbenzine-Puma. Dat prijsverschil moet je nuanceren: de benzineversie is zwakker en heeft een manuele versnellingsbak. Bovendien is de Gen-E beter uitgerust. En vergeleken met andere elektrische B-crossovers is hij ook nog eens voordeliger - én hij heeft de grootste koffer in zijn klasse.
Verdict
Ford biedt eindelijk een elektrische crossover in het populairste segment. De Puma Gen-E is goed uitgerust, rijdt fijn en is betaalbaar. Dat laatste dankt hij vooral aan zijn efficiëntie, waardoor hij ondanks een compacte batterij toch een mooi rijbereik haalt.
Technische fiche: Ford Puma Gen-E (2025)
Motor: Elektromotor
Vermogen: 168 pk
Koppel: 290 Nm
Versnellingsbak: Enkele overbrenging
0–100 km/u: 8,0 s
Topsnelheid: 160 km/u
Koffer: 523 – 1.283 liter
Verbruik: 14,0 kWh/100 km (gemeten) / 13,1 kWh/100 km (WLTP)