Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Ford Puma ST: felgroene geweldenaar

Het ST-label staat bij Ford garant voor hot hatches met uitstekende rijkwaliteiten. Maar wat als Ford dat label nu ook op een crossover kleeft? Dan krijg je dit: de Ford Puma ST. Autoscout24 onderwierp hem aan een eerste test.

Begin dit jaar introduceerde Ford de Puma, een crossover op Fiesta-basis voor een publiek dat de hatchback stilaan ontgroeid was. Het recept? Hetzelfde platform en dus dezelfde rijkwaliteiten, maar dan praktischer vormgegeven. Lees: met een makkelijkere instap en meer ruimte binnenin, vooral in de koffer.

AS24 Puma voor

Ford Performance, de sportieve tak binnen het merk, heeft nu de ST-versie klaar van deze Puma. Het is geen verrassing dat die zich sterk baseert op de Fiesta ST, een van de best rijdende hot hatches in het B-segment. Hij krijgt bijvoorbeeld dezelfde motor: de 1.5 EcoBoost-driecilinder van 200 pk. In de Puma ST stijgt het koppel wel lichtjes: tot 320 Nm. Maar ook hier is de driepitter gekoppeld aan een kort schakelende zesbak, en gaat het vermogen naar de voorwielen. Betaal je bij voor het Performance-pakket, dan krijg je er nog een sperdifferentieel bij. Een aanrader.

AS24 Puma logo

Gifgroen

Als het om looks gaat, is de koetswerkkleur Mean Green een echte aandachttrekker. Niet dat de Puma ST die kleur nodig heeft, want met zijn sportievere voorbumper met splitter (voor meer neerwaartse druk), grote dakspoiler en achterbumper met diffusor suggereert hij al genoeg wat hij in zijn mars heeft. Tel daar nog de zwarte details bij, zoals het radiatorrooster en de spiegelkappen, en de sportieve aankleding van het interieur met de stevige Recaro-sportzetels, en het plaatje is compleet.

Vergeleken met de gewone Ford Puma krijgt deze ST een scherpere stuurinrichting en een veel stijvere ophanging om de koetswerkbewegingen beter onder controle te houden. Zo is er een 50 procent stijvere torsieas, en verschijnen er voor- en achteraan antirolstangen van 24 en 28 millimeter dik. De veren en dempers werden van de Fiesta ST overgenomen maar specifiek voor deze Puma ST afgesteld, en ook de remschijven werden groter vergeleken met de gewone Puma.

AS24 Puma statisch

In de praktijk

Het resultaat voelt meteen vertrouwd aan als je ooit al met een Fiesta ST hebt gereden. De driepitter in deze Puma ST blaakt dus eveneens van gezondheid. Hij beschikt vooral over veel koppel onderin en klimt iets minder gretig in de toeren dan je zou willen, maar zit met een sprintcijfer naar 100 km/u van 6,7 seconden niet om kracht verlegen. De roffel van de driecilinder, die in de Sport- en Track-modus wordt versterkt, klinkt een decibel minder luid. Omdat dat beter bij het karakter van de Puma past, zegt Ford.

Maar verder is deze Puma ST een crossover die zich gewillig laat leiden en besturen, en die actief de bochten in duikt om zich daar tegen hoge snelheden weer uit te laten katapulteren. Het stuur voelt daarbij wat kunstmatig zwaar aan, maar de zesbak schakelt snel en precies, en de pedalen staan prima voor tiphielmanoeuvres. Alleen staan de Recaro’s wat te hoog naar onze smaak. De ophanging is stug, net als in de Fiesta ST, maar houdt het koetswerk strak in het gareel. Bij een rustiger tempo – deze Puma ST beschikt zelfs over een ‘Eco’-rijmodus – gaat de stugheid na een tijdje wel storen.

AS24 Puma dashboard

Conclusie

Ford is erin geslaagd om de rijkwaliteiten van de Fiesta ST te vertalen naar een crossover. Deze Ford Puma ST is dus een van de weinige crossovers die écht sportief rijdt zonder compromissen in de rijdynamiek. Ideaal voor wie de compacte hatchback – lees: de Fiesta – dus ontgroeid is, aldus Ford. Al vragen wij ons af of wie een hot hatch wil maar ook op zoek is naar meer ruimte en praktische kwaliteiten, niet gewoon doorspaart voor een Focus ST.

AS24 Puma achter

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

2024 FORD MUSTANG DARK-HORSE 06

Test: Ford Mustang, de laatste van zijn soort? (2024)

Autotests · Ford
2022 FORD RANGER PLATINUM -2

Test: Ford Ranger Platinum, luxe-pickup? (2024)

Autotests · Ford
Test Ford Tourneo Custom 2023 1

Test: Ford Tourneo Custom – Volkswagen wie?

Autotests · Ford
Ontdek meer