Samen met de Fiesta is de Ranger één van de oudste namen in het huidige Ford-gamma. Bovendien is hij wereldwijd bekend. In de Verenigde Staten kennen ze de Ranger al sinds 1983, en de rest van de wereld maakte voor het eerst kennis met de internationale Ranger in 1988. Het vorige model greep nog deels terug op die oorspronkelijke basis.
Nu, met de derde generatie, verandert alles. Dat begint bij het uiterlijk. Bij de restyling van de vorige generatie Ranger in 1999 waren de designers al eens loos gegaan, maar voor deze versie kregen ze helemaal de vrije hand. Dat resulteert in een Ranger die een veel uitgesprokener gezicht toont. Zo laat hij een veel bredere ‘glimlach’ zien vooraan, aan de gechromeerde radiatorgrille met drie lamellen. Hij draagt er expressieve lichtblokken rond. De ‘Limited’ versie voegt daar nog een pak chroom aan toe, aan onder meer de rolbar, de zijspiegels en aan de zijtreden.
Als een SUV
In onze contreien worden de meeste pick-ups met dubbele cabine verkocht. Meestal prijkt er een hard-top bovenop de laadbak. Die verraadt hun dubbele gebruik: tijdens de week dient hij voor het werk, in de weekends voor de vrije tijd. Hij is dus lang geen louter gebruiksvoorwerp meer. En dat is ook merkbaar in de manier waarop hij tot stand kwam. Zo is er ruime aandacht voor het plaatsaanbod, inclusief op de achterbank. Het uitrustingsniveau lijkt meer op dat van een SUV geïnspireerd: automatische airco, leder, multimedia systeem met USB-aansluiting en MP3 en navigatie. Er ontbreekt niets. Daarbij is er ook gewerkt aan de presentatie, want de middenconsole ziet er niet alleen zeer netjes uit, alles zit ook mooi binnen handbereik. Alleen jammer dat sommige plastics nogal ‘licht’ aanvoelen bij het aanraken.
Harde noot
Maar het uiterlijk is natuurlijk niet het belangrijkste aspect voor een pick-up. Daarvan willen de kopers vooral weten wat hij kan laden en wat de motor mag hebben. Bij de Ranger lijkt het allemaal wel overtuigend op dat vlak. Zo kan hij voorwerpen tot 1,56 meter lang in de laadbak kwijt. Er mag meer dan een ton op (1.077 kg om precies te zijn), en hij kan trailers tot 3.350 kilogram trekken. Een keer buiten geasfalteerde wegen brengen zijn vierwielaandrijving en kortere veldversnellingen soelaas. Zijn differentieel kan worden geblokkeerd. Bij zijn meer ongewone capaciteiten hoort de mogelijkheid om door 80 cm diep water te waden, iets wat tegenwoordig bij ons steeds belangrijker lijkt te worden.
Onderweg kwijt de 2.2 Duratorq TDCi met 150 pk zich uitstekend van zijn taak. Hij heeft geen enkel probleem met de 2.123 kilogram zware Ranger en is volgens Ford tevreden met een gemiddeld verbruik van 7,6 l/100 km, ook al kwamen we bij onze test uit bij 10 l/100 km. Wat we wel graag beter hadden gezien, is de ontwikkeling van de achterophanging. Die zou wat meer de oneffenheden van het wegdek mogen filteren, wat het rijcomfort zou verbeteren. Op slechte wegen zou hem dat – in onbeladen toestand weliswaar – wat minder springerig maken.
De Ford Ranger TDCi 150 pk kost als ‘Super Cabine’ 22.995 euro, en als dubbele cabine begint hij aan 26.535 euro.
Klik hier voor alle nieuws over het merk Ford
Klik hier en zoek uw occasie Ford Ranger tussen de duizenden tweedehands auto’s.
Klik hier voor een overzicht van Ford Ranger, en een selectie van tweedehandse