Daar heeft Ford meteen een mouw aan gepast, met een esthetische update die vooral meer comfort brengt en de modernste uitrusting. De Ford Ranger is bij ons een best populaire kerel. Dat dankt hij vooral aan zijn ‘dubbele cabine’ met vier deuren en vijf volwaardige zitplaatsen. Een belangrijke troef voor de Ford Ranger, nog verder aangevuld met een laadbak waar je tot 1.096 kilogram kwijt kan over een diepte van 1,55 meter.
Nadeel: de Ranger meet dan ook wel de volle 5,36 meter in de lengte. Ford biedt verschillende afdekkingen met harde cover aan voor die laadbak. Zo kan je de inhoud aan nieuwsgierige blikken onttrekken.
Hi-tech
In de Ford Ranger merk je de update aan de komst van het Sync2 infotainmentsysteem. Dat mag dan wel heel volledig zijn, maar het valt ook op door zijn weinig intuïtieve bediening via het 8 duim grote aanraakscherm. Ook de precisie en de responstijd kunnen beter. Er is weliswaar een deel van de oplossing aanwezig, via de stembediening. Je treft in de Ford Ranger ook nog verkeersbordherkenning aan, net als automatisch ontstekende lichten, automatische grootlichten en een sensor die peilt of de bestuurder nog alert genoeg is. Op veiligheidsvlak vind je nog adaptieve cruise control, noodremhulp en een rijvaksensor. Die uitrusting heeft natuurlijk een prijskaartje. Voor een ‘full option’ Ranger ben je 38.000 euro kwijt, terwijl de basisprijs voor een gewone ‘dubbele cabine’ Ford Ranger 27.555 euro bedraagt.
Wel nog puur, maar minder hard
We merkten meteen op dat het rijcomfort met sprongen vooruit is gegaan, met dank aan een betere ophangingssetup. Zo ‘bokt’ hij ook minder op slechte wegen. Je merkt ook wel dat de Focus blijft bij zijn arbeidersstatuut, met een wel zeer viriele bediening van de manuele zesbak. De eerste versnellingsverhoudingen zijn kort gehouden, om het motorkoppel maximaal zijn werk te kunnen laten doen. Of je nu een last moet trekken of van het asfalt afwijken, de Ford Ranger heeft 470 Nm uit zijn 3.2 TDCi in de strijd te werpen. Een rumoerige motor is dit wel. De pick-up is voorts nog uitgerust met tweede versnellingsbak met kortere ‘veldverhoudingen’. In optie kan je nog een volledig vergrendelbaar differentieel bestellen. Daarmee kan hij de zwaarste terreinomstandigheden aan. Met zijn bodemspeling van 229 mm kan hij door 80 centimeter diep water waden, terwijl zijn oprijhoek op hellingen 35 graden bedraagt.
Op de weg heeft hij genoeg aan achterwielaandrijving. Hierdoor blijft het verbruik nog min of meer binnen de perken. Je moet rekenen op goed 10 l/100 km (officieel: 8,3 l/100 km). Hij mag dan wel over 200 pk beschikken, dat maakt van de Ranger nog geen Focus ST. Ze hebben minimaal 2.164 kilogram in beweging te brengen, en dat laat zch wel voelen.
Ford Ranger 3.2 TDCI |
---|
Viercilinder turbodiesel 3.127 cc |
200 pk |
470 Nm tussen 1.500 en 2.750 opm |
0-100 km/u in 10,9 sec |
Top: 175 km/u |
Verbruik: 8,3 l/100 km |
Testverbruik: 10,1 l/100 km |
CO2 : 218 gr/km |
Prijs : 30.955€ |