Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
De nieuwe Ford Ranger bouwt verder op de populariteit van zijn voorganger en positioneert zichzelf als de meest veelzijdige pick-up van de markt. Van puur werkpaard tot luxevoertuig, de Ranger wil het allemaal zijn. Lukt dat ook?
In het kort
Buiten de sportieve Raptor-variant is de Ford Ranger de pick-up voor alleman. Met zijn puike prestaties zal hij professionals aanspreken, terwijl hij met zijn royale optielijst en goede afwerking in de smaak zal vallen bij mensen die liever recreëren dan werken.
De nieuwe generatie Ford Ranger kwam vorig jaar met een knal ten tonele, dankzij een krachtige Raptor-versie die is ontworpen om sport- en terreinwagens op elke ondergrond te vernietigen. Maar hoe zit het met de meer beschaafde versies?
Exterieur
Ze maken er geen geheim van: Ford en Volkswagen hebben de nieuwe Ranger en Amarok samen ontwikkeld, waarbij het meeste werk door eerstgenoemde is gedaan. De nieuwe Ranger heeft daarom hetzelfde chassis, maar een compleet nieuwe, robuuste carrosserie. Kort door de bocht: het is moeilijk om gebogen lijnen te vinden op deze pick-up...
Dit geeft de Ranger een sterk en geruststellend uiterlijk, terwijl hij er tegelijk uitziet als de grote Ford F-150 die Europa ontbeert. Alle versies hebben een kenmerkende C-vormige voorkant en verticale achterlichten. Op de topversie (Platinum) is de grille afgezet met chroom en op de motorkap prijkt de Platinum-badge. Om zo iedereen te laten zien dat je niet voor het instapmodel hebt gekozen...
Interieur
Terwijl het exterieur robuustheid benadrukt, zit het interieur boordevol technologie. De Ranger heeft gewoon iets om jaloers op te zijn als andere pick-up. Op het dashboard steelt het grote 12-inch verticale scherm de show. Het herbergt het infotainmentsysteem, een reeks bedieningselementen en het display van de klimaatregeling. Gelukkig heeft Ford er een paar fysieke knoppen onder geplaatst die gemakkelijk te bedienen zijn. Zelfs met werkhandschoenen aan!
Zoals bij veel pick-ups is de binnenruimte niet zijn sterkste punt. Hoewel hij het beter doet dan zijn voorganger, biedt de achterbank nog steeds vrij weinig beenruimte. Ford compenseert dit met een goede afwerking en uitrusting met onder andere elektrische, verwarmde en geventileerde stoelen.
Motor
Onder de motorkap ligt iets bekends en iets nieuws. Naast de twin-turbo benzine-V6 die is voorbehouden aan de Raptor, kunnen de andere Ranger-modellen worden uitgerust met een 2,0-liter viercilinder (170 pk, alleen in Frankrijk) die bekend is van de vorige generatie, of een nieuwe (voor de Ranger) V6-diesel met 240 pk.
Zoals het een goede pick-up betaamt, maakt vierwielaandrijving uiteraard deel uit van het specificatieblad. Deze is nu semi-permanent en elektronisch (met ALL4-functie) op alle motoren.
Rijgedrag
Vanaf het moment dat je op de startknop drukt, is het onmogelijk om deze Ranger V6 diesel te verwarren met een andere variant in het gamma, zo uniek klinkt de motor. Het is echter niet het geratel van een oude dieselmotor, maar eerder een V6 met een romig karakter.
Ondanks de lekker draaiende V6, de fraaie afwerking binnenin en de verwarmde/geventileerde stoelen, kan de Ford Ranger zijn utilitaire roeping niet verbergen. Hoe ruw de weg ook is, de ophanging van de Ranger brengt het over in het interieur. Het is veel minder merkbaar wanneer het bed volgeladen is, maar wie gaat er nu een ton vervoeren achterin zijn luxe pick-up?
De achilleshiel van de Ranger is echter de 10-traps automatische versnellingsbak. Hij aarzelt voortdurend, heeft veel tijd nodig om te schakelen en lijkt te slippen tot de 10e versnelling. Hij kan ook niet springen over meerdere versnellingen, waardoor inhaalmanoeuvres lang duren omdat er zoveel versnellingen moeten worden doorlopen...
Prijs
Met een prijs vanaf € 51.115 exclusief BTW is deze Ranger V6 diesel bijna € 6.000 duurder dan de 4-cilinder versie. Toch combineert Ford deze grote motor met de volledige uitrusting van de Platinum-versie.
Besluit
De Ford Ranger slaagt erin om premium SUV's te evenaren met zijn goed afgewerkte interieur en topuitrusting. Een pick-up is echter nog steeds een bedrijfsvoertuig en geen enkele hoeveelheid leder, kunsthout of schermen kan dat feit verbergen. Wil je slepen? Dan is dit de Ranger voor jou. Wil je van de pot gerukte prestaties? Dan moet je kiezen voor de Raptor.
Technische gegevens Ford Ranger 3.0 EcoBlue V6
Motor: 3,0-liter V6 diesel
Vermogen: 240 pk
Koppel: 600 Nm
Transmissie: 10-traps automaat, 4x4 inschakelbaar
0-100 km/u: 8,7 s
Topsnelheid: 190 km/u
Bagageruimte: N.b.
Brandstofverbruik: 10,1 l/100 km (WLTP) / 11,1 l/100 km (gemeten)