Nee, het is geen slecht idee om een succesvol idee nog eens over te doen. Dat bewijst Ford met de tweede generatie van de S-Max. We kunnen het u vergeven dat u naar het nieuws zoekt wanneer u deze foto’s ziet. Maar dit is weldegelijk een volledig nieuwe Ford S-Max. Ford heeft in 9 jaar productie van de vorige S-Max - in Genk toen - 400.000 exemplaren verkocht. In 2007 werd hij uitgeroepen tot ‚auto van het jaar’. Dit was dan ook de eerste monovolume die er niet alleen wat sportiever uitzag, maar ook zo reed. Hij combineerde rijplezier met een grote koffer.
Winnende formule
Uiterlijk heb je al een kennersoog nodig om te zien dat de nieuwe Ford S-Max drie centimeter langer is geworden, 4,80 meter. Hij past mooi binnen de vernieuwde designfilosofie van Ford. We houden van het omgekeerde trapezium als radiatorrooster, zoals in een Aston Martin. Het is ook met tevredenheid dat we vaststellen dat Ford de zacht dalende daklijn heeft behouden en de opvallende kleine zijruiten achteraan. De vorm blijft behouden, terwijl de S-Max de mechanische kenmerken van de Mondeo overneemt. Ford kan hierdoor een vierwielaangedreven S-Max aanbieden.
Ruimte is luxe
De Ford S-Max is gelukkig niets van zijn praktisch kunnen verloren. Maar de afwerking is wel verbeterd. Je kan zeven inzittenden kwijt, verspreid over drie rijen. De stoelen laten zich makkelijk wegklappen. De nieuwe S-Max telt meer opbergvakjes en je kan - in optie weliswaar - de stoelen elektrisch wegbergen.
Met zeven plaatsen houd je 285 liter kofferruimte over, met twee plaatsen is dat 2.000 liter. De laadvloer is vlak. De middenconsole is minder warrig geworden, al heb je nog wel enige aanpassingstijd nodig om te wennen aan de menu’s van het aanraakscherm. Bij de minpunten onthouden we de harde leuningen van de achterbank en dat de derde zitrij uitsluitend bruikbaar is voor kinderen.
Hi-tech gadgets
Deze Ford S-Max zit boordevol nieuwigheden. Maar zoals zo vaak moet je die in de optielijst zoeken. Je vindt er wel snufjes die je nog niet vaak elders hebt gezien. Vooraan kan hij 180 graden camerazicht krijgen, waardoor je een extra paar ogen krijgt op een kruispunt met verminderde zichtbaarheid, of wanneer je tussen twee bestelwagens geparkeerd staat. De snelheidsregelaar werkt samen met de verkeersbordherkenning en past de snelheid aan, met een tolerantie van 10 km/u boven de toegestane limiet. Je vindt meer dan twintig nieuwe technologieën in de optielijsten.
Met de familie op stap
Om deze monovolume van goed 1.700 kilogram de sporen te geven, laat Ford de keuze uit twee EcoBoost benzineblokken (1.5 met 160 pk en 2.0 met 240 k) en een 2.0 TDCi turbodiesel met 120 pk, 150 pk, 180 pk of 210 pk. Afhankelijk van het vermogen voorziet Ford in een manuele zesbak of een zestrapsautomaat. Alleen de diesels met 150 pk en 180 pk kunnen vierwielaandrijving krijgen.
Wij trokken op pad met de S-Max met de 2.0 TDCi met 180 pk, een keuze die niemand onverschillig zal laten. Hij beschikt over een enorm motorkoppel - 400 Nm tussen 2.000 en 2.500 opm - wat hem snelle hernemingen oplevert. Hij wordt ook steeds zuiniger, officieel 5 l/100 km voor 129 gr/km CO2. Met dit blok haalt de Ford S-Max 100 in 9,7 seconden en een top van 211 km/u. Dynamisch blijft deze Ford zijn reputatie trouw. De wegligging is geruststellend en op bochtige wegen blijft het koetswerk mooi stabiel. Deze S-Max heeft alles om zijn fans gerust te stellen die op dynamisch rijden gesteld zijn. Zowel de basisbenzine als de basisdiesel kosten 31.100 euro.