Er volgt ook een meer conventionele maar even grote Galaxy. De eerste S-Max kwam al in 2006 op de markt. Hij bleef het erg lang goed doen omdat de concurrentie minimaal is in de niche van het sportievere busje. Ford wist veel nieuwe klanten aan te trekken met deze vlotte zevenzitter.
De nieuweling wordt gebouwd op het modulaire platform van de Mondeo en de vormtaal zorgt niet voor een stijlbreuk met de moderne Fords. De wagen ziet er erg breed uit door de hoge gordellijn in combinatie met een vrij laag dak. Onder de deurklinken komt een extra plooi in de flank waardoor hij achteraan nog breder oogt. Je herkent hem onmiddellijk aan het grote radiatorrooster en de scherper gelijnde koplampen.
Stoelgeld
De grootste vernieuwing van de wagen zit binnenin. Ford kiest duidelijk voor een betere afwerkingskwaliteit en ook de gebruikte materialen voelen aangenamer aan. Het valt al vanaf de eerste meters op dat de wagen veel stiller is geworden. Zowel motorgeluid als wind- en rolgeluiden worden prima gedempt.
Naarmate de decibels dalen, vallen kleinere piepgeluidjes op, eigen aan een modulair interieur met zeven zitjes die je op tal van manieren kan opklappen. Weet wel dat je voor de twee extra zitplaatsen in de koffer 1.300 euro moet bijbetalen. Wie wil, kan zelfs stoelen met massagefunctie bestellen. Ook het dashboard oogt opgeruimder dan voorheen. Op de middenconsole verdwenen een rist knopjes die verhuisden naar het aanraakscherm. Het geheel oogt eleganter maar is niet ergonomischer omdat je steeds van het verkeer moet wegkijken om je door de submenu’s te worstelen. Ook de overdaad aan knoppen op het stuur is geen vooruitgang.
Niet flitsend, wel comfortabel
Onder de motorkap voorziet Ford in propere Euro 6-motoren. Op benzine is er keuze uit de 1.5 liter grote Ecoboost (160 pk) en de 2.0 EcoBoost, goed voor 240 pk. De meeste S-Maxen zullen evenwel met een diesel worden geleverd. Hier monteert Ford de nieuwe tweeliter die desgewenst 150, 180 of 210 pk levert. De benzinemotoren worden optioneel voorzien van een zestrapsautomaat. Wie automatisch wil dieselen, krijgt een gerobotiseerde Powershift transmissie. Dieselrijders kunnen hun wagen zelfs met vierwielaandrijving bestellen. Gezien de aanzienlijke massa van de wagen is de 180 pk-versie een must, want ondanks de 400 Nm zijn de prestaties wel vlot maar niet flitsend.
Tot slot kan deze S-Max uitpakken met een batterij elektronische rijhulpsystemen. Vooral de automatische parkeerfunctie is een gewaardeerd accessoire in deze 4,79 m lange wagen. De snelheidsbegrenzer houdt rekening met de data van de verkeersbordherkenning. Ook nieuw is adaptieve besturing waardoor de wielen bij lage snelheid sneller reageren op de stuurinput. Op snelwegdraf wordt de stuurrespons minder gevoelig.
Deze S-Max blijft een wagen die – gezien zijn proporties en zijn massa van ruim 1,7 ton – vrij dynamisch rijdt. Vergeleken met zijn voorganger is de demping iets inschikkelijker geworden maar dat doet geen afbreuk aan het homogene rijgedrag van deze sportieve MPV. De 180 pk dieselversie parkeer je vanaf 37.730 euro voor de deur.