AutoScout24 kon deze mini-bolide aan de tand voelen. Ook ik verkies een dikke V8 met een slordige 500 pk boven een driepittertje met amper 100 paarden. Maar anderzijds weet je als autokenner eveneens dat het gewicht ten opzichte van het aantal pk’s even cruciaal is voor de prestaties van een wagen. En op dat vlak scoort de Formule Ford 1.0 Ecoboost supersterk!
Engine of the Year
De Ford 1.0 Ecoboost werd verkozen tot ‘International Engine of the Year’ en dat wou het merk op een originele manier uitbuiten. Niet door aan allerlei zuinigheidsmarathons deel te nemen, maar wel door het potentieel van deze kleine krachtbron in de verf zetten. Zoals: wat als we de driecilinder eens in een Formule Ford eenzitter zouden leggen? En wat als je met die Formule Ford zelfs de openbare weg zou op mogen?
Zo’n Formule Ford heeft zeker in Engeland nog heel wat aanzien, want in deze rudimentaire racewagen – eigenlijk een grote gokart - maakten generaties piloten hun debuut in de autosport. Zowel Ayrton Senna als Jenson Button boekten hun eerste successen aan het stuur van deze ‘sigaartjes op wielen’.
7.22 op de Nordschleife!
Dat bracht de Ford
Uiteindelijk klokte deze Formule Ford 1.0 Ecoboost zijn 20,8 km lange rondje in de ‘Groene Hel’ af in 7 minuten 22 seconden, dat is de 11de snelste chrono ooit voor een ‘seriewagen’ op straatbanden! Daarmee geeft hij tal van krachtigere exoten zoals de Lamborghini Aventador of de Pagani Zonda het nakijken!
Van het circuit naar het werk
In theorie kan je met de Formule Ford 1.0 Ecoboost na een trackday meteen naar je werk snorren. In de praktijk is er nog een klein probleem: Ford heeft maar één exemplaar gebouwd en heeft geen verdere productieplannen… Jammer, al heeft dit concept ook wel enige nadelen in het dagelijkse gebruik, zoals de oneindig grote draaicirkel (die op het circuit geen probleem vormt), het beperkte zicht rondom voor de bestuurder en de geringe hoogte waardoor de eenzitter in het verkeer moeilijk te spotten valt en dus levensgevaarlijk is.
Toch heeft het project misschien nog een toekomst, want de kleine krachtbron van amper 1 liter is zonder meer een waardig alternatief voor de 1,6 liter-viercilinder die momenteel gebruikt wordt in de Formule Ford competities.
Simpel
De gebruiksaanwijzing is eigenlijk simpel. De koppeling gebruik je enkel om vanuit stilstand te vertrekken en vervolgens schakel je door de sequentiële Hewland-zesbak met een ruk aan de schakelpook. De linkervoet heb je onderweg dus vrij om met de rem de wagen scherp in te bocht te plaatsen. Reken maar dat de fun verzekerd is in dit stel wielen dat slechts 495 kg weegt en 205 pk onder de rechtervoet serveert.
Een bijzonder kenmerk van de Formule Ford 1.0 Ecoboost is het motorgeluid. Het begint met een zacht gegrom dat plots overstemd raakt door een scherp gefluit eens de turbo onder druk komt. Dan voel je ook een flinke duw in je rug en katapulteert de koppelrijke turbomotor je resoluut naar de volgende bocht. Daar kan je vervolgens stevig in de ankers dankzij de ruim bemeten remschijven en duik je met een kleine beweging van het ministuur strak de hoek om. De Mygale volgt gewillig, want de mechanische grip geleverd door de instelbare ophanging met dubbele driehoeken en de slicks is indrukwekkend. Kortom, deze Formule Ford 1.0 Ecoboost is superleuk speelgoed, ook al moet hij het ‘maar’ met drie cilinders stellen.