Vandaag zwaaien de Franse ludospaces nog vrolijk de plak. Maar Ford is duidelijk van plan in te breken in de markt van Berlingo’s, Partners en Kangoos. Met de tweede generatie van de Tourneo Connect draagt Ford zelfs enkele zware argumenten in zijn voordeel aan.
Familiewaarden
Het hele concept van de Tourneo Connect is een eerste argument. Ford is niet vertrokken vanuit een bestelwagen om zijn ludospace te ontwikkelen, maar wel van het platform dat Focus, C-Max en Kuga delen. Wat dat betekent? Niet langer een klassieke starre achteras, geen bladvering meer, geen symbolische geluidsisolatie en adieu aan de beperkingen in de koffer.
Qua stijl laat de nieuwe zich inspireren door de huidige familie-neuzen, maar neemt voor het overige een zeer hoekig lijnenspel aan. Voor dit soort auto is dat absoluut geen slechte keuze, want ze staat synoniem voor een maximum aan binnenruimte. Dat is nog meer het geval wanneer je weet dat er twee keuzes zijn in de Tourneo-familie. Er is een korte versie van 4,42 meter met vijf zitplaatsen en een Grand Tourneo Connect van 4,82 meter die tot zeven zitplaatsen kan gaan.
In te delen naar wens
Wie een Ford kent, zal zich snel thuis voelen in de Tourneo Connect. Bestuurder en passagier vinden heel wat knoppen en toetsen op het dashboard voor zich, terwijl ze zich uitstekend zijdelings gesteund voelen door de stoelen. Dankzij de fijne stijlen van de voorruit is het volledige uitzicht op de weg uitstekend. Minpuntjes? Wel, de harde plastics knagen aan het kwaliteitsgevoel en ook het aantal opbergvakjes is beperkt. Wel beschikt hij over een net.
Voor de bagage moet je natuurlijk achteraan zijn. In de korte versie vinden we een achterbank die in twee delen (60/40) kan worden neergeklapt. Dan stijgt het bagagevolume van 1.029 liter naar 2.049 liter. Je kan de bank ook gewoon uit de auto verwijderen. De Grand Tourneo Connect zet de derde zetelrij op de optielijst (300 euro). Zijn koffervolume varieert tussen 322 liter en 2.620 liter, afhankelijk van het aantal zitplaatsen dat je nog wil overhouden. Met maximaal volume kan je alle banken platleggen om zo een vlakke laadvloer over te houden. De Ford Grand Tourneo Connect beschikt over langere schuifdeuren dan de gewone Tourneo, wat de toegang naar de achterste zitplaatsen vereenvoudigt. Achteraan zitten twee volwassenen nog comfortabel.
Levendig en evenwichtig
De Tourneo Connect-familie krijgt vier versies van de 1.6 TDCi turbodiesel met vermogens tussen 75 pk en 115 pk. Er zijn ook twee benzines, de 1.0 Ecoboost driecilinder met 100 pk en een 1.6 Ecoboost met 150 pk. Behalve die 1.6 Ecoboost, die wel een zestrapsautomaat kan krijgen, beschikken ze allen over manuele vijf- of zesbakken.
We namen de Grand Tourneo Connect met 115 pk (21.000 euro) onder handen. Hij laat een goede indruk na. De motor pikt aan bij het minste bevel van de rechtervoet, terwijl je niet hoeft terug te schakelen om snel vooruitgang te boeken. Ford schrijft hem op met een gemiddeld verbruik van 4,9 l/100 km en 130 gr/km CO2. In zijn weggedrag merk je dat hij zijn genen deelt met een gewone gezinsauto. Hij stuurt precies, het onderstel is evenwichtig en de geluidsisolatie is mooi beheerst. In onbeladen toestand merk je dat de vering soms wat droog reageert op een schok. Maar goed, dat maakt duidelijk dat deze ophanging afgestemd is op een beladen familieleven, dus op avonturentocht en op reis zou je er nauwelijks iets van moeten merken.