De variant van de Tourneo kenden we nog niet. De Courier richt zich tot kleine families die veel ruimte nodig hebben bij hun verplaatsingen: de kinderen naar het voetbal brengen, de grote boodschappen, of zelfs de verhuis van het kot regelen van de oudste.
Zijn uiterlijk mag dan compact lijken – hij meet slechts 4,16 meter in de lengte – daaronder schuilt een genereus ruimteaanbod. Naast plaats voor vijf volwassenen, houdt hij nog 390 liter aan bagageruimte over. De koffer kan nog groeien tot 1.656 liter, eens de in twee delen neerklapbare achterbank plat gaat. Daarbij beschik je over een volledig vlakke laadvloer. Dat je de achterbank niet kan verwijderen, is een minpunt.
Goed gevoel
Naast flink wat plaats, slaagt de Ford Tourneo Courier er ook in zijn inzittenden te verwennen met zijn moderne en dynamische voorkomen, dat geïnspireerd is op dat van de jongste generatie Fords. Hij beschikt over veel – te veel misschien – knopjes en het duurt wel even voor je daar je weg in gevonden hebt. De bediening van het SYNC-systeem is evenmin een voorbeeld van helderheid. Het systeem omvat ook de navigatie, wat niet courant voorkomt in dit segment. Afhankelijk van de gekozen afwerking en de opties, kan je ook beschikken over automatische airco, automatisch geregelde koplampen en mistlichten vooraan.
De kwaliteit van enkele plastic-elementen laat te wensen over, en maakt duidelijk dat deze ludospace afstamt van een bestelwagen, hier de Transit Courier.
Ecoboost
De Courier gebruikt het onderstel van de Ford Fiesta en de B-Max. Hij houdt er een overtuigende rijdynamiek op na. De Courier stuurt baanvast, beschikt over een precieze voortrein en een direct reagerend stuur. De vering is een knap uitgewerkt compromis tussen comfortabel en ferm, zonder hard te reageren op oneffen wegdek.
De Ford Tourneo Courier belooft heel wat rijplezier, zelfs met deze weinig voor de hand liggende motorkeuze: de 999 cc Ecoboost driecilinder, hier met 100 pk. De motor pikt gretig aan en lijkt nooit buiten adem eens hij wat op toeren komt. Onder 2.000 opm heeft hij het moeilijker om op dreef te komen, een gevolg van de spreiding van de manuele vijfbak. Diens eerste drie versnellingen zijn kort gehouden, terwijl de laatste twee net ontzettend lange verhoudingen hebben. Bij gewoon dagdagelijks gebruik weet hij zich goed overeind te houden en heeft hij weinig werk aan de 1.185 kg zware Tourneo Courier. De motor blijft op de achtergrond en hij toont zich zuinig. Ford geeft 5,4 l/100 km op, wij beëindigden onze test met 6,6 l/100 km.
Sympathieke snoet
Rest nog het design. In een segment waar maximale ruimte steeds de bovenhand krijgt op design, kan je geen mirakels verwachten. Het ‘kinetic design’ geeft deze Ford een sympathiek gezicht. Hij komt moderner voor de dag dan de snel verouderende Fiat Qubo, Citroën Nemo en Peugeot Bipper, eigenlijk zijn enige directe concurrenten. Maar hij blijkt ook iets duurder dan de concurrentie. Deze versie van de Ford Tourneo Courier start aan 15.400 euro.