Herinnert u zich nog de Chevrolet Volt en diens afgeleide bij Opel, de Ampera? Deze gezinswagen koos voor een originele aandrijfvorm. De hybride combinatie was zo opgebouwd dat de verbrandingsmotor niet verbonden was met de wielen, maar diende als generator om elektriciteit op te wekken om de batterij te voeden. Ford neemt dit systeem nu over.
De kleine 1-liter driecilinder Ecoboost turbobenzine in de Ford Tourneo Custom PHEV dient dus als range extender om het rijbereik uit te breiden. De Tourneo Custom PHEV beschikt dus uitsluitend over een 126 pk sterke elektrische motor om zijn 2.599 kilogram (leeggewicht) voort te bewegen. Zoals elke elektrische motor toont die zich pittig genoeg om vlot uit de startblokken te schieten en bij lagere snelheden. Maar eens op de snelweg toont hij zijn beperkingen bij het inhalen.
Dit is geen grote tekortkoming, het maakt vooral duidelijk hoe je deze bus het best kan inzetten. Nu steden zich steeds meer verzetten tegen de verbrandingsmotor, kan deze Ford Tourneo Custom PHEV een rol spelen bij het personen- en ziekenvervoer binnen een lage emissiezone. Er is ook een echte bestelwagenversie, de Transit Custom, die ideaal kan zijn voor de ‘last mile’ belevering in die steden.
Alles aansluiten
Volgens Ford komt hij op zijn batterijkracht tot 50 kilometer ver vooraleer de benzinemotor moet bijladen. Wij reden een veertigtal kilometer in de stad en buiten de stad voor de motor begon te laden. Een uitstekend resultaat, waarbij we zien dat Ford voor goede oplossingen koos om het bereik te optimaliseren. Zo zal bij een flinke acceleratie de motor meteen bijspringen om te vermijden dat de batterij te snel leegloopt. Ford heeft verschillende rijmodi ingebouwd. Er is EV, waarbij de benzinemotor stil blijft. Er is ook een Save, waarbij de benzinemotor de hele tijd aanligt om zo te vermijden dat het batterijbereik terugloopt en je batterijkilometers bewaart voor de stad.
En natuurlijk kan je de batterij ook al rijdend bijladen, maar dan springt het verbruik de hoogte in. Het is dus beter om de batterij aan de stekker te laden, want de laadtijden zijn erg beperkt. Je hebt genoeg aan 3 uur aan een gewone stekker om de batterijen volledig op te laden. De Ecoboost kan ook behoorlijk luid worden wanneer hij in de toeren gaat.
Plaats zat
Deze plug-in hybride beschikt natuurlijk over dezelfde troeven als zijn diesel-broer wat binnenruimte en uitrusting betreft. Ford biedt hem uitsluitend met de korte wielbasis (L1) aan, maar dan nog kan je negen passagiers aan boord hebben. Achteraan is er keuze uit twee banken of stoelen die naar elkaar gedraaid zijn.
Achter het stuur merken we dat alleen het ontbreken van een voetsteun knaagt aan het comfort voor lange verplaatsingen, zeker met een automaat. De prijs lijkt hoog te liggen, met 65.206,90 euro. Om dat te counteren biedt Ford ook een minder luxueuze minibus-versie aan die 8.000 euro goedkoper is.
Ford | Tourneo Custom PHEV |
---|---|
Motor | Elektrische motor + 1-liter Ecoboost turbobenzine |
PK | 126 ch |
Nm | 355 Nm |
0-100 km/u | N.C. |
Top | 120 km/u |
Verbruik | 3,1 l/100 km |
Testverbruik | 1 l/100 km (met geladen batterij) – 11,5 l/100 km (alleen benzine) |
Elektrisch rijbereik | 50 km |
CO2 | 81 g/km |
Prix | 65.206 euro |