Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
De Ford Tourneo Custom krijgt voor het eerst een elektrische versie, maar geen nood. Hij is er namelijk ook nog steeds met lekker klassieke dieselmotoren in het vooronder en negen zitplaatsen binnenin. AutoScout24 deed de test!
In het kort
Ford steekt zijn complete busjesgamma langzaam maar zeker in het nieuw, en dat doet het niet alleen. Zo bundelt het tegenwoordig zijn krachten met Volkswagen voor zijn bedrijfswagens, waardoor de Ford Tourneo Connect stiekem een Volkswagen Caddy is en de Volkswagen Amarok op zijn beurt een Ford Ranger. De aankomende Volkswagen Transporter krijgt dan weer de genen van de nieuwe Ford Transit/Tourneo Custom… Dus zijn dat een beetje goeie genen?
Laat het alvast duidelijk zijn: voor de ontwikkeling van de Tourneo Custom kreeg Ford de touwtjes in handen. Dat merk je meteen aan zijn design want al had je de nieuwe generatie nooit eerder gezien; iedereen die de vorige Tourneo Custom kent, ziet meteen dat dit de opvolger is. Zo houdt Ford nog steeds vast aan een scherpe snuit in de stijl van zijn personenwagens, waarbij het busje nog het sterkst op wijlen de Fiesta gaat lijken.
Dat is dan echter wel een Fiesta van dik 5 meter lang, of zelfs 5,45 meter indien je hem zoals ons meeneemt als model met extra lange wielbasis. 3,5 van die meters zitten dan tussen de assen, en die ruimte wordt grotendeels gevuld door een lekker grote schuifdeur. Naar achteren toe krijgt de Tourneo dan weer een knoert van een achterklep met aan de zijkant per traditie twee rechtopstaande lichtunits… Al reiken die iets minder hoog dan voorheen, want met minimale wijzigingen moet dit straks natuurlijk ook nog op een Volkswagen Transporter kunnen gaan lijken.
Interieur
Hetzelfde geldt trouwens voor het interieur want ben je een beetje thuis in de Volkswagens van het moment, dan merk je dat deze cockpit echt wel het midden tussen beide merken probeert te zoeken. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar de behuizing waarin zijn bestuurders- en infotainmentdisplays zitten, en maak ons wijs dat je daar niet de stijl van pakweg de huidige Volkswagen Golf in herkent. Achter die schermen schuilt echter wel SYNC-software van Ford zelve en hoewel we de schaarste aan fysieke toetsen betreuren, werkt die software gelukkig best intuïtief. Wat trouwens ook intuïtief werkt is het pookje van de automaat, dat voortaan – alweer Volkswagen-gewijs – op de stuurkolom gemonteerd zit.
Wat vinden we verder nog binnenin deze Tourneo Custom? Je raadt het al: ontiegelijk veel ruimte. Zo was ons exemplaar voorzien van negen zitplaatsen waaronder een – zoals altijd – oncomfortabele tweezitsbank naast de bestuurder op de eerste zitrij, drie losse stoelen op de tweede zitrij en een losse stoel en een tweezitsbank helemaal achterin. De achterste stoelen kon je naar wens verschuiven, omkeren en verplaatsen over zowat de hele cabine, of je kon ze met wat hulp van een struis gebouwde kameraad helemaal verwijderen. Doe je dat, dan krijg je in een exemplaar met de lange wielbasis zoals het onze zoveel liters kofferruimte dat je er moeiteloos in kan verdrinken: 5.472 ervan.
Motor
Het spreekt dus voor zich dat je flink wat vermogen en vooral koppel nodig hebt om het hele huishouden dat je hierin kwijt kan op tempo te krijgen. Dat had ons exemplaar dan ook, want die was voorzien van een 2.0-liter dieselmotor met 170 pk en 390 Nm koppel. Die cijfers gingen in ons geval naar de voorwielen langs een achttraps automaat, maar de basisversies van de Tourneo Custom worden geleverd met een handgeschakelde zesversnellingsbak. Naast deze voorwielaandrijver is de topmotor trouwens ook nog verkrijgbaar met vierwielaandrijving.
Diezelfde dieselmotor is er ook nog met 136 pk en 150 pk, maar enkel de twee sterkste versies vallen te combineren met de automaat. Ongeacht het vermogen dat je echter kiest, mag de diesel-Tourneo Custom een dikke 900 kilogram gewicht laden bovenop zijn eigen massa van 2,3 ton en mag hij ook nog eens 2,5 ton trekken. Later volgt er trouwens opnieuw een plug-inhybride variant en voor het eerst een zuiver elektrische E-Tourneo Custom. Die laatste houdt het overigens op 2 ton trekgewicht – nog steeds niet verkeerd voor een EV.
Rijgedrag
Trek- en laadgewichten zijn natuurlijk niet onbelangrijk maar vergeet niet: er is ook nog de technisch identieke Transit Custom-bestelwagen. Deze Tourneo Custom is in de eerste plaats een personenbus en die heeft als grote nadeel dat zijn lading kan klagen… Of tenminste: die had kunnen klagen als er wat te klagen viel. Zo verbaasde de Ford ons met zijn comfort, ondanks de best grote 19-inchvelgen die hij aangemeten kreeg. Drempels verslond hij bijvoorbeeld met verrassend veel finesse terwijl er achterin geen greintje van het gestuiter te bespeuren viel waar sommige concurrenten met primitievere bestelwagenophanging wel eens mee af te rekenen hebben.
De Tourneo Custom krijgt dan ook volledig onafhankelijke ophanging op zijn achteras en dat heeft nog een voordeel, want wat stuurt dit ding toch stabiel. Daardoor ga je bijna vergeten dat je met een busje onderweg bent en hetzelfde geldt qua bochtenwerk. De Tourneo Custom stuurt namelijk gewoon als een grote auto en combineer je dat dus met zijn moeiteloze comfort van daarnet, dan kunnen we wel zeggen dat Ford zowat al zijn concurrenten van de Renault Trafic tot marktleider Volkswagen Transporter/Multivan achter zich laat. Enkel wanneer je een exemplaar met de lange wielbasis kwijt moet kunnen aan de lokale supermarkt, zet je de complete parking wel een paar minuutjes blok terwijl je probeert te bedenken hoe je dit gevaarte in een standaardvak gaat manoeuvreren.
Prijs
Nu heb je ’t misschien al gemerkt, maar wij waren best wel te spreken over Fords nieuwe personenbus gedurende onze test. Wanneer we nadien echter een kijkje namen naar zijn prijzen, werd duidelijk hoe dat kwam. Zo moet je al 52.272 euro over hebben voor de goedkoopste Tourneo Custom, waarmee hij – hou je vast – 6.000 euro duurder is dan de basisversie van de Hyundai Staria en zelfs 14.000 euro duurder dan die van de Renault Trafic. Met de Volkswagen Multivan valt de Ford moeilijker te vergelijken aangezien dat tegenwoordig geen busje maar eerder een MPV geworden is, maar die Duitser is dan weer wel een paar duizend euro duurder.
Die prijs is echter niet toevallig want op basis van zijn comfort had je waarschijnlijk al door dat de Ford meer dan ooit gaat mikken op het premiumsegment. Dat merk je ook aan zijn uitrusting want naar wens valt de Tourneo Custom te configureren met lederen bekleding, zetelverwarming op de buitenste zitplaatsen, uitgebreide klimaatregeling achterin, een gigantisch panoramadak en zelfs een infrarood-zonnewering voor wanneer dat panoramadak op de zenuwen van je VIP’s gaat werken. Daardoor kunnen we hem bijna gaan vergelijken met iets als een Mercedes V-Klasse en die kost op z’n goedkoopst dan weer 7.000 euro meer dan de Ford.
Besluit
De nieuwe Ford Tourneo Custom pronkt niet alleen met meer elektrificatie dan voorheen, maar ook met meer luxe dan voorheen. Dat merk je al vanaf de dieselversies, die qua comfort duidelijk het imago van ‘een bestelwagen met wat stoelen’ achter zich laten. In de plaats daarvan stuurt de Tourneo Custom met zoveel dynamiek dat geen concurrent ertegenop kan, zelfs niet marktleider Volkswagen Transporter/Multivan… Dus als wij Volkswagen waren, zouden we de nieuwe generatie van onze bus ook hierop baseren.