In realiteit kunnen we niet eens zeggen dat de voorbije generatie van de Honda Civic zo ver van de bron waren afgedwaald, al waren ze inderdaad meer op comfort ingesteld. Maar misschien bracht het jongste sportieve offensief van Honda in de vorm van de Civic Type-R en de NSX het inzicht dat er opnieuw wat meer passie mocht in het product.
Agressief
Die nieuwe aanpak begint bij de verpakking. Na de Ufo-look van de achtste generatie en de terugkeer naar een klassieker uiterlijk voor de negende, heeft Honda voor de tiende generatie van de Civic gekozen voor een resoluut agressieve aanpak die, zelfs wanneer we het niet eens over de Type-R hebben, duidelijke links legt naar de competitie met zijn aerodynamische hulpstukken.
Het interieur grijpt dan weer terug naar de sfeer van het commandodeck van een ruimteschip zoals dat bij Civic 8 het geval was. Wat de uitrusting betreft, gaan we niet in detail uitweiden want of het nu om het standaardpakket als wel de opties gaat: hij is volledig, zowel wat connectiviteit, apps als veiligheid betreft. Echt alles heeft hij meegekregen, inclusief de rijvaksensor met actieve stuurcorrectie. Enige minpuntje: de alomtegenwoordige harde plastics. De afwerkingskwaliteit is goed en de presentatie idem, maar ze riskeren gevoelig te zijn voor krassen.
We hebben het toch over een gezinswagen, dus is het handig te weten dat de zitruimte achteraan meer dan correct is, terwijl de koffer met zijn 478 liter inhoud zeker aanspraak maakt op een ‘best in class’-titel.
Europe Superster
Zoals gezegd wil Honda de Civic opnieuw laten aanknopen met rijplezier en om dat te doen koos Honda voor een keer voor een globale aanpak (geen grote verschillen voor de USA- en Aziatische modellen), maar de ontwikkeling van het concept is toevertrouwd aan de Europese tak van Honda. Europa is het best wanneer het aankomt op het op punt stellen van een sportieve auto. In de praktijk levert ons dit een Honda Civic op waarvan het zwaartepunt 34 millimeter onder dat van de vorige ligt, met nieuwe ophangingen die 8 kilogram lichter wegen, met een kooi die 16,5 kilogram lichter is, een stuuroverbrenging die geïnspireerd is op de NSX, een meer rigide koetswerk enzovoort.
Dat kan naar keuze worden voortbewogen door ofwel een nieuwe 1.0 driecilinder turbo met 120 pk of een nieuwe 1.5 viercilinder turbobenzine met 182 pk. Beide motoren kunnen ofwel een manuele zesbak krijgen, of een nieuwe CVT-automaat met een koppelomvormer die paraat staat voor snellere reacties. De 1.6 diesel blijft in de catalogus, maar duikt pas tegen de zomer op.
Niet steriel
Op weg valt er weinig in te brengen tegen de Civic. Dit is geen Type-R en toch blijkt hij in het bochtenwerk er diens sportieve efficiëntie op na te houden. Efficiënt staat bovendien niet synoniem voor steriel, want hij durft ook zijn achtertrein wat te laten bewegen indien hij geprovoceerd wordt. De optionele regelbare ophanging is een echte meerwaarde, want in sport is hij nog levendiger. Het stuur ‘a la NSX’ is erg precies en communicatief.
De sportieve geest is duidelijk aanwezig. Toch kan je in dat geval beter opteren voor de 1.5 om er ten volle van te profiteren. Niet alleen omdat 180 pk altijd beter is dan 150 pk, maar ook omdat de 1.0 driecilinder niet meteen de meest sportief getinte motor is. Hij is – zelfs voor een driecilinder – wat rumoerig. Hij komt ook het minst overeen met de CVT-automaat, maar wie voor sportief gaat kan deze optie beter helemaal gedag zeggen. Wat ‘back to the roots’ betreft, is Honda wel geslaagd in zijn opzet. En met deze uitstekende basiskwaliteiten kan de Type-R niet anders dan veelbelovend zijn.
De Honda Civic heeft een basisprijs van 21.490 euro.
Honda Civic 1.5 i-VTEC Turbo |
---|
Motor: 4 cyl. benzine turbo, 1.498cc |
182 pk bij 5.500 opm |
240 Nm bij 1.900-5.000 opm |
0-100 km/u: 8,2 seconden |
Top: 220 km/u |
Verbruik: 5,8 l/100 km |
CO2: 133 gr/km |
Priis: 27.590€ |