Geloof het of niet, maar de Honda Civic is al elf generaties lang ontiegelijk populair. Zo vierde het model vorig jaar zijn 50ste verjaardag, en verklapte Honda dat er in al die tijd maar liefst 27,5 miljoen exemplaren wereldwijd een eigenaar hadden gevonden. Dat zou je hem in onze contreien echter niet nageven, want hier heeft de Civic – vooral in vergelijking met andere C-segment-hatchbacks – wat weg van een zeldzaamheid. En dat dankte hij niet zozeer aan zijn techniek of aan zijn prijs, maar wel aan zijn design.
Marktconforme looks
De vorige generaties van de Honda Civic waren namelijk op zijn zachtst gezegd Japans vormgegeven, al zouden kwatongen er af en toe ook wel eens het adjectief ‘kinderlijk’ op durven kleven. Al in zijn achtste generatie pakte de hatchback bijvoorbeeld uit met een vlijmscherpe wigvorm en een transparante neus, en sinds de tiende generatie beschikten zelfs de reguliere exemplaren over meer spoilerwerk dan een Europeaan doorgaans achterop zijn sportwagen durft te schroeven. Daardoor vond precies die Europeaan er eigenlijk maar niks aan, en liep je bij ons meerdere tientallen Golfjes en 308’en maar zelfs ook Ceeds, i30’s en Corolla’s tegen het lijf voor je een enkele Civic mocht aanschouwen.
Daar wil Honda bij deze elfde generatie finaal komaf mee maken, en dat merk je al wanneer je de nieuwe Civic van een afstandje bekijkt. Het geheel is namelijk zo homogeen en zo minimalistisch vormgegeven dat menig Scandinavisch designhuis verbleekt in het bijzijn van deze Japanner. De koplampen zijn bijvoorbeeld kaarsrecht en lopen in één geheel door met de grille, die het startpunt vormt van een opvallend lange, lage motorkap. De coupé-daklijn van voorheen is nog steeds van de partij maar die laat het overdadige spoilerwerk voortaan achterwege en vervangt dat door een marktconforme set van aan elkaar verbonden achterlichten. Daardoor ziet de nagelnieuwe Civic er misschien wat gedateerd uit, maar als we kunnen kiezen tussen dit of de origamikoets van voorheen is de keuze snel gemaakt.
Verademing van gebruiksgemak
Dat gedateerde gaat misschien ook binnenin wat door, vooral wanneer je naar de schermen kijkt. Het infotainmentsysteem laat zich namelijk bedienen door een aanraakscherm van 9 inch, dat best scherpe graphics biedt maar stiekem toch maar wat op dat dashboard staat als een nakomertje uit de nillies. Dat maakt Honda dubbel en dik goed door een reeks fysieke draai- en drukknoppen eronder te monteren, waarmee je eenvoudig de klimaatregeling bedient zonder je ogen van de weg af te wenden. In de topversies krijg je dan weer een volledig digitaal bestuurdersdisplay mee, maar standaard moet je Civic het stellen met een grotendeels analoog instrumentarium. En nu doen we alsof we dat allemaal zonde vinden, maar stiekem is deze Honda een verademing van gebruiksgemak in een wereld vol complexe menu’s achter vettig bevingerde aanraakschermen.
Dat eenvoudige gebruiksgemak strekt zich trouwens uit over de complete cabine. Zo vind je gemakkelijk plek voor vijf in de Civic, want achterin is er zo opmerkelijk veel beenruimte dat volwassenen gewoon wat kunnen doorzakken als dat nodig zou zijn. Achter hen is er dan nog plaats voor 410 liter aan bagage, en daar kan zelfs publieksfavoriet Volkswagen Golf niet aan tippen. Toegegeven: dat cijfer houdt geen rekening met de ruimte die je bovenin verliest door de schuin aflopende daklijn, maar het oog wil ook wat. Nu we het toch over die daklijn hebben is de instap voorin ook wel wat aan de lage kant, maar dat komt het sportieve gevoel van de Civic dan weer ten goede.
Sportieve hybride?
En daarmee is het hoge woord eruit: de Honda Civic e:HEV is sportief. Ondanks het feitje dat elk exemplaar – op de extreme Type R na – tegenwoordig een zelfopladende hybride is, heeft Honda er namelijk zijn doel van gemaakt om de hatchback toch flink wat rijplezier mee te geven. En dat begint ook al bij die hybride aandrijflijn, want die slaagt erin om 184 pk en 315 Nm koppel naar de voorwielen te sturen uit de combinatie van een 2.0-liter benzinemotor en een elektromotor in de CVT-transmissie. Daarmee sprint je Civic naar de 100 km/u in amper 7,8 seconden, terwijl hij in de bochten toch de balans en de lichtvoetigheid weet de bewaren die de gemiddelde JDM-tuner ervan verwacht. De enige toegeving die je daarvoor moet doen is dat de Civic misschien een fractie harder geveerd is dan de gemiddelde Golf of 308, maar geloof ons: een enthousiaste rit over een verlaten achterweggetje maakt dat meteen goed.
Die rijdynamiek wordt ook niet afgestraft door een torenhoog brandstofverbruik, integendeel. Bij normaal rijgedrag wisten wij een gemiddelde op te tekenen van 5,4 l/100 km, waarmee deze Honda zich zonder schroom mag mengen onder een meute Toyota-hybrides. Alleen op detailniveau laat de aandrijflijn soms wat steken vallen, door bijvoorbeeld in de sportstand de verbrandingsmotor net op het verkeerde moment uit te schakelen waardoor je bij het uitkomen van de bocht plots even wat langer moet wachten op het volle vermogen. De remregeneratie deed ons af en toe ook even met de ogen draaien, want in de normale rijmodi keert die om de paar seconden steevast terug naar de lichtste motorremstand. Alleen in de sportstand wordt je geselecteerde voorkeur om de een of andere reden wel onthouden, terwijl je daar tijdens sportief rijden net geen behoefte aan hebt…
Waar voor je geld
Zo’n kinderziektes vergeef je de Civic e:HEV echter al snel wanneer je zijn prijslijst bekijkt. Die begint namelijk bij 32.740 euro – en toegegeven, écht goedkoop is dat niet. Weet echter dat je voor dat geld meteen een zelfopladende hybride krijgt, die ook standaard zaken als adaptieve cruise control, parkeersensoren rondom, keyless entry en go, verwarmde voorzetels en flink wat veiligheidsuitrusting biedt. Tel je daar nog zijn fijne rijeigenschappen bij op, dan kunnen we niet anders dan concluderen dat je zoveel waar voor je geld simpelweg nergens anders vindt… Als iets zoals deze Civic net is wat je zoekt, welteverstaan.
Conclusie
De nieuwe Honda Civic heeft zijn zinnen meer dan ooit tevoren gezet op de Europese markt, en dat doet hij met verve. Zo zijn niet alleen zijn looks en zijn rijgedrag mee met de smaken van vandaag, maar beschikt hij ook over een aandrijflijn die zuinigheid weet te combineren met genoeg vermogen om je mee te amuseren. Als je dus vindt dat dat allemaal best duur klinkt, dan ben je blijkbaar nog niet bij de Japanners gaan kijken.