Op het moment van deze test stond de Honda Civic Type R TCR die we u hier voorstellen in de top-drie in het WTCR-klassement (World Touring Car Cup), het wereldkampioenschap voor toerismewagens. Meer nog, toen we hem testten stond hij zelfs aan de leiding in het kampioenschap. Om maar te zeggen dat de sfeer bijzonder goed was tijdens de testdag op het circuit van Mettet.
Standaardmotor
De motor is volledig standaard gebleven, op een kleine herprogrammering van de elektronica na waardoor de 2.0 turbobenzine in de buurt kan komen van de maximaal toegelaten 350 pk zoals het reglement dat voorschrijft. De Honda komt zo uit tegen concurrenten die ook een 2-liter turbomotor onder de motorkap hebben, zoals de VW Golf GTI, de Audi S3, de Cupra (een merk nu) Leon, de Hyundai i30N en de Alfa Romeo Giulietta. De Peugeot 308 GTi vormt een uitzondering met zijn 1,6-liter motor. De verschillen komen dus hoofdzakelijk van het onderstel, dat slechts deels is aangepast voor het racewerk. Deels, maar toch ingrijpend. Een gewone Honda Civic Type R kost je in de showroom 36.200 euro, voor de TCR moet je rekenen op 120.000 euro, exclusief BTW.
Wat er verandert
De grote troeven van de Honda Civic Type R zijn z’n aerodynamica en lange wielbasis waardoor hij op een uitstekende rijdynamiek kan bogen. Vooral in snelle bochten komt dat tot zijn recht. Wat ook verklaart waarom de standaardversie momenteel tal van ronderecords in zijn categorie breekt op Europese circuits.
In de raceversie is al het overtollige gewicht zorgvuldig verwijderd. De auto krijgt wel reglementair een minimumgewicht opgelegd van 1.265 kilogram, inclusief de rijder. De race-Civic krijgt ook een nieuwe achterspoiler, die nog meer indruk maakt dan de spoiler van de gewone Type R. De voortrein is aanzienlijk gewijzigd om de racewagen toe te laten om vol de kerbstones aan te vallen op het circuit en sneller naar de binnenkant van de bocht te kunnen duiken. De standaard achtertrein van de Civic Type R is sowieso al heel gesofisticeerd, en kreeg daarom minder bijkomende aandacht in de racewagen. Tot slot is ook de manuele zesversnellingsbak gewisseld voor een sequentieel schakelend exemplaar met peddels aan het stuur. Daarmee weet u het belangrijkste, tijd om achter het stuur te kruipen.
Indrukwekkende remkracht
Om achter het stuur plaats te nemen is eerst wat klauterwerk vereist over de rolkooi die de piloot beter beveiligt. Bij het starten heb je het ontkoppelingspedaal nog nodig, vervolgens schakel je de eerste versnelling in en daarna kan je het linkerpedaal helemaal vergeten. Je schakelt gewoon met de peddel, de elektronica regelt alles. In de acceleratie voelt hij niet gek verschillend van de gewone Honda Civic Type R, al klinkt de motor wel agressiever. Maar de passages in de bochten maken wel veel meer indruk. Dankzij de echte slick-banden beschikt hij over een onwaarschijnlijke grip. En vooral: wat een remkracht! Oh ja, dat waren we vergeten. De hele reminstallatie is herwerkt voor circuitgebruik, en dat is eraan te merken. Aan het einde van de rechte lijn kom je met bijna 200 km/u aan, om op slechts 75 meter van het begin van de eerste linkerbocht op het rempedaal te moeten stampen. De versnellingsbak schakelt bliksemsnel terug. Je moet zowel over een groot hart als over een stevige maag beschikken om deze Civic echt op de proef te stellen.
1 snelle ronde
We konden maar één rondje op snelheid maken (zie video), maar dat volstond om al helemaal verliefd te raken op deze race
Honda Civic Type R TCR 2018 |
---|
Motor: viercilinder turbobenzine, 1.996 cc |
340 pk bij 6.800 – 7.000 opm |
420 Nm |
0-100 km/u: ong. 4,2 sec |
Top: 245 km/u |
Prijs: 120.000 euro (excl. BTW) |