Gedurende goed tien jaar, waarin de dieselmotor volop terrein won en downsizing nog geen woord was, moest Honda zich zien te redden met een – nochtans uitstekende – 2.2 diesel. De verkoop was eerder marginaal, een gevolg van de zwaardere fiscale kost die destijds de grotere cilinderinhouden trof. Vandaag heeft een propere 2.2 bijvoorbeeld in Vlaanderen een veel betere uitgangspositie, zoals Mazda bewijst. Honda wil echter niet opnieuw investeren en trekt zijn 2.2 in. In de plaats komt een 1.6, die potentieel heeft op alle markten.
Kwaliteit
De Honda CR-V zie je niet op elke hoek van de straat staan. Het is dan ook een kennersoog dat merkt dat er flink wat aan het design is veranderd bij de CR-V. Vooraan en – iets discreter weliswaar – achteraan geven de veranderingen hem een duurdere uitstraling en meer assertiviteit. Maar bovenal, de CR-V is nog steeds geen grijze muis.
De wijzigingen in het interieur zijn dan weer wel beperkt. De belangrijkste verandering is de toevoeging van het nieuwe Honda Connect multimediasysteem. Het is al standaard aanwezig vanaf het tweede uitrustingsniveau. Dit systeem draait op een Android besturingssysteem en biedt alle mogelijkheden van een smartphone: swipebewegingen, zoomen met een vingerbeweging, apps, enzovoort. Het is niet het meest gebruiksvriendelijke systeem dat we al hebben gezien, zeker niet wanneer je het meer naar eigen smaak wil instellen. Maar goed. Een keer je er vertrouwd mee bent, gaat het snel.
Maar belangrijker, de CR-V is verrijkt met enkele nieuwe rijhulpen. Zo is de noodremfunctie in de stad voortaan een standaard gegeven in het hele gamma. De botsingwaarschuwing is verder geëvolueerd en er is een nieuwe intelligente cruise control. Die laatste richt zich niet alleen op de afstand van een voorganger, maar kan ook rekening houden met een auto die u inhaalt en dan voor u invoegt. Knap werk.
Soepel
Tijd om eens te kijken wat dat geeft, die nieuwe diesel. We hebben hier de beschikking over de 160 pk versie van de reeds zeer geapprecieerde 1.6 dieselmotor. Die krijgt een dubbele turbine in de turbo. De ene werkt bij lage toeren, de andere zwengelt aan bij hoge toeren. Daartussenin werken ze samen. Honda heeft ook nog een negentrapsautomaat in de aanbieding, maar onze testwagen had gewoon een manuele zesbak.
De 160 pk diesel is verbazingwekkend goed. Naast zijn mooie power, heeft hij ook 350 Nm trekkracht ter beschikking bij 2.000 opm. Maar al een heel stuk lager op de toerenteller trekt hij al soepel op. Je kan bijna het hele stadstraject in derde versnelling rijden. We twijfelen of zelfs een slangenmens zich even soepel mag noemen als deze Hondamotor. Hoe hoger je in de toeren klimt, hoe meer karakter hij blootgeeft. Verwacht alleen niet de prestaties van een sprinter. Hij haalt 100 in 9,6 seconden en heeft een topsnelheid van 202 km/u. Mooi, zonder meer. Je zal deze motor meer appreciëren omwille van zijn aangenaam karakter. De geluidsisolatie is uitstekend en hij kent quasi geen trillingen. Weet alleen dat het echte verbruik een drietal liter boven het opgegeven gemiddelde van 4,9 l/100 km (129 gr/km CO2) ligt. Maar eigenlijk is dat nog geen slecht cijfer.
Rest nog één ding, wat kost deze no-nonsense, leuk sturende, comfortabele Honda CR-V? 34.110€ (basis: 22.290€ met 2.0 benzine, 27.890€ met 1.6 diesel 120 pk)