Een vinnig én zuinig motortje van 120 pk dat met zijn trekkracht van 300 Nm een aangename duw in de rug geeft. In deze City Runner, die met zijn 1.600 kg rond flink wat extra gewicht in de schaal gooit, gaat het er uiteraard wat minder uitgesproken vlotjes aan toe. Zeker als je na een vertragingsmanoeuvre opnieuw uit de startblokken wil, is terugschakelen een must. De manuele zesversnellingsbak die standaard gemonteerd zit in deze CR-V City Runner doet dat trouwens prima. Dus echt storend is dat schakelwerk niet.
5,4 liter gemiddeld
Hét grote voordeel van deze kleine krachtbron is natuurlijk zijn zuinigheid. Honda geeft 4,5 liter gecombineerd op met een CO2-uitstoot van 119 g/km. Wij draaiden de cijfertjes om met een gemiddelde van 5,4 liter. Verre van slecht dus voor een zogenaamde SUV. Ook al is hij slechts tweewielaangedreven. We hebben ‘m ook een paar keer serieus de sporen gegeven, maar zelfs dan kwam het verbruik nauwelijks boven de 6 liter uit. Met uitzondering van Nissan (Qashqai) en Peugeot (3008) hebben slechts weinige van zijn concurrenten dezelfde motordownsizing al doorgevoerd, waardoor deze City Runner op het vlak van zuinigheid en CO2-uitstoot tot de absolute top behoort.
ECON?
Aan de groene ECON-knop - die anders nogal prominent aanwezig is op het dashboard - zal het nochtans niet liggen, want die regelt niets aan de motor zelf. Hoogstens de klimaatregeling en ingeval je de cruisecontrol gebruikt. De City Runner is standaard ook uitgerust met een stopstartsysteem en dat doet wel zijn ding. De motor stopt en start zonder dat het ooit stoort.
Auwch!
In onze vorige test met de City Runner viel het op dat het koetswerk nogal overhelde in bochten. Niet storend, maar toch. Welnu, Honda heeft dat roer volledig omgegooid. Van overhellen is geen sprake meer, maar ‘auwch’ wat is die ophanging stug geworden! Het verlies aan comfort voelt groter dan de winst in bochtenstabiliteit. Verder raken de aangedreven voorwielen nogal vlug het contact met de weg kwijt, vooral bij het uitaccelereren. En nu we toch bezig zijn zou wat meer communicatie tussen de voortrein en het stuurwiel de rijpret bevorderen …
Klaar voor de SUV-markt
De City Runner met 1.6-diesel kost exact 1.500 euro meer dan de eerder geteste versie met tweeliter benzinemotor. Dat brengt hem op een instapprijs van 26.890 euro voor de Comfort-versie en 29.390 euro voor de Elegance. Die is onder andere voorzien van een achteruitrijcamera, parkeersensoren voor en achter, bluetooth telefoonverbinding en een licht- en regensensor. Ook al is hij in deze configuratie geen karakterkop, voortaan heeft Honda geen excuus meer om het niet goed te doen in het SUV-segment.