Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Test: Honda CR-V 2.0 i-VTEC City Runner – Veelbelovend alternatief

De tweewielaangedreven versie van de Honda CR-V heet City Runner en is voorlopig enkel verkrijgbaar met de handgeschakelde tweeliter benzinemotor van 155 pk. De uitnodiging voor de City Runner met 1.6 diesel is inmiddels in de bus gevallen. Dus: nu al bestellen of nog eventjes geduld?

Wie kiest voor deze tweewielaangedreven versie in plaats van de semipermanente vierwielaandrijving van de klassieke CR-V, bespaart meteen 2.500 euro. Dat loont al de moeite, als je toch niet van plan bent om met je softroader regelmatig in de modder te duiken. Naast de geldkwestie heeft deze 2.0 i-VTEC CityRunner nog een voordeel: hij is iets zuiniger (0,2 liter/100 km). Honda geeft voor deze jongen een gecombineerd normverbruik van 7,2 liter op (met een CO2-uitstoot van 168 g/km). Dat is haalbaar, maar dan met een erg lichte voet. Wij haalden eerder een gemiddelde van een litertje meer: 8,2 dus. De kleine tankinhoud van 58 liter speelt ‘m parten. Voor een comfortabel reisgevoel moet je immers elke goeie 600 kilometer naar de pomp. Meteen snappen we de Marketingjongens die ‘m City Runner hebben gedoopt.

Grote en handige stouwruimte

Los daarvan is deze City Runner echt ook wel handig in stadsgebruik. Terugdraaien in een straat kan in één zwik en het koetswerk is goed overzichtelijk, behalve dan het zicht naar achteren dat gestoord wordt door de dikke C-stijlen. Om te shoppen met vrouw en zoon- of dochterlief is de CR-V een droom (of een nachtmerrie voor de bankkaart). De stouwruimte bedraagt standaard al 589 liter (dat is 24 liter meer dan de nieuwe Toyota RAV4 bijvoorbeeld) en is ook nog eens uitbreidbaar tot maar liefst 1.669 liter. Het handige hendeltje in de koffer klapt in één keer de zitting omhoog en de zitleuning omlaag. Met als resultaat een bijna vlakke laadvloer. Handig!

Op comfort

De afwerking van de Honda CR-V zit zeer goed, met soft touch materialen die allemaal stevig zijn ingebouwd. Enkel het middengedeelte tussen de voorste zetels verraadt wat harde plastiek. De navigatie is niet van de allermodernste en doet wat aftermarket aan, maar doet wel gewoon zijn ding. Qua rijgedrag is de CR-V City Runner duidelijk op comfort afgesteld. In snel genomen bochten gaat het koetswerk wat overhellen en voel je vrij snel het uitgesproken onderstuur. Dat houdt de rem erop en maant aan tot rustig/veilig rijden. Omwille van dit karakter zou een automaat hem niet misstaan, maar in deze tweewielaangedreven versie is dus enkel de handgeschakelde zesversnellingsbak mogelijk. Die overigens vlot schakelt en fijn binnen handbereik ligt.

Krachtmoment

Met een instapprijs van 22.999 euro is deze CR-V City Runner veelbelovend. Maar om in Europa zijn concurrenten - zoals de Toyota RAV4, Mazda CX-5, KIA Sportage of Ford Kuga – bij te benen, kijken we toch vooral uit naar de komst van de versie met de 1.6 diesel uit de Civic. Deze tweeliter benzinemotor mist dat ene krachtmoment om hem vlot te lanceren. Zowel op de weg als op onze uitgesproken dieselmarkt.

Klik hier voor alle nieuws over het merk Honda CR-V

Klik hier en zoek uw occasie Honda CR-V tussen de duizenden tweedehands auto’s.

Klik hier voor een overzicht van Honda CR-V, en een selectie van tweedehandse

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

Honda Civic (2023) banner

Honda Civic e:HEV: Europa in het vizier

Autotests · Honda
Honda HR-V E:HEV 2022

Honda HR-V Hybrid: Nét te laat op het feestje?

Autotests · Honda
AS24 Honda E 2021 banner

Honda E: de elektrische mini-tamagotchi

Autotests · Honda
Ontdek meer