Het is al meteen duidelijk: hippe stadsbewoners weten nu al waar ze hun geld aan kunnen uitgeven. Met hippe stadsbewoners willen we niemand uitsluiten. De Honda Urban EV richt zich tot gezinnen in de stad, voor wie hij een uitstekende tweede gezinsauto zal vormen, als voor de hipsters voor wie hij een hebbeding wordt. Niet alleen omdat hij technologisch zo hip is als een iPhone, maar ook omdat hij zo’n heerlijke neo-retro uitstraling heeft. Dit zijn alvast twee eigenschappen die de Honda e tot in de puntjes beheerst. Jawel: Honda e, dat zal zijn definitieve naam zijn ook. En doet dit u aan iets denken? Natuurlijk wel, we hebben dit al eerder meegemaakt met de Mini en met de Nuova Fiat 500. Meteen ook twee concurrenten voor de Honda.
Vergeet Ikea
We hebben de concept gezien. Daar heeft Honda inmiddels de scherpe kantjes afgeveild. Hij ziet er wat serieuzer uit, en ook de proporties zijn een beetje herzien om nog een extra stel deuren onder te kunnen brengen. Vier deuren, dat is allerminst een slecht argument. Al moet je geen mirakels verwachten van een auto die niet langer is dan 3,89 meter. Om maar te zeggen: op langere verplaatsingen dreigen er klachten te komen van de achterbank. De koffer is maar een koffertje. Het designteam heeft bovendien vastgehouden aan de achterbank in sofavorm, maar dat betekent wel dat de leuning niet plat te vouwen is. “OK, ideaal voor Ikea is hij niet”, geeft Ko Yamamoto, de technische spreekbuis van Honda, toe met een knipoog.
Stad 2.0
Om technische redenen is het XXL-scherm dat over de hele lengte van het dashboard loopt in de concept vervangen door drie scherrmen naast elkaar. Maar het effect blijft hetzelfde. Op het eerste scherm net voor de neus van de bestuurder krijg je alle belangrijke rijgegevens te zien. De twee andere zijn in het midden en rechts geplaatst en bedienen het infotainmentsysteem. Best handig, want de passagier krijgt zo de rol van chef-infotainment toebedeeld. Hij kan de belangrijkste info van het infotainmentsysteem weergeven op het centrale scherm. Aan de twee zijkanten van die rij schermen tref je de beeldschermen aan van de achteruitkijkcamera’s. Honda weerhield deze camera’s net als Audi uit esthetische reden, maar ook omwille van de verbeterde aerodynamica.
Koning van de stad, maar tegen welke prijs?
Honda belooft meer dan 200 kilometer rijbereik uit een batterijpack met een capaciteit van 35,5 kWh. Dat rijbereik is in overeenstemming met het stadsgebruik dat Honda voornamelijk in gedachten heeft voor deze auto. De batterij steekt in de bodemplaat en de motor is achteraan geplaatst. Hierdoor zijn er geen fysieke belemmeringen voor de voorwielen, wat de Honda e een bijzonder korte draaicirkel oplevert. Op 8,6 meter kan hij een halve draai maken. Indrukwekkend handig te manoeuvreren dus, en zo voelt hij ook aan. Toch weegt hij 1.500 kilogram. Maar door zijn eigen platform beschikt hij over een laag zwaartepunt (op 50 centimeter) en de ideale 50/50 gewichtsverdeling. Ook het comfort is verzorgd, wat voor de klanten vast belangrijker is dan de sprint naar 100 km/u in 8 seconden, zoals Honda dat vooropstelt.
Wie zich buiten de stad waagt met de Honda e, zal blij zijn dat hij ook aan snellaadpalen tot 100 kW terecht kan. Hierdoor kan hij tot 80 procent van zijn batterijcapaciteit bijladen in 30 minuten.
De Honda e maakt zijn debuut in productievorm tijdens het autosalon van Frankfurt in september. Dan kennen we ook de definitieve prijs, die volgens de geruchten stevig belooft te zijn. De prijs zou oplopen tot meer dan 35.000 euro.
Honda | e |
---|---|
Motor | elektrisch |
Pk | 150 pk |
Koppel | 300 Nm |
0-100 km/u | <8 sec |
Top | 145 km/u |
Verbruik | 17 kWh/100 km |
Autonomie (WLTP) | meer dan 200 km |
CO2 | 0 g/km |
Prijs | nog niet bekend |