Met een lengte van 4,30 meter stretcht de Honda HR-V maximaal de limieten van het begrip compact. Voor de inzittenden is dit goed nieuws, want die gulheid in afmetingen komt hen volledig ten goede. Om even een vergelijking te maken: wanneer je de kofferklep opent van de Honda HR-V, kan je daar sowieso al 453 liter in kwijt. Dat is evenveel als de Renault Captur maximaal slikt, met zijn achterbank plat. Het is 200 liter meer dan een Nissan Juke.
De gemiddelde mens die op de achterbank plaatsneemt, heeft dan nog ruimte genoeg om de benen te strekken. Je kan zelfs tot 1.026 liter aan bagage laden met de achterbank neergevouwen. Je krijgt er een perfect vlakke koffervloer bij, alleen de sterk hellende daklijn maakt dat je met omvangrijke objecten - een kast, een fiets - in de problemen komt. Onder de kofferplank steekt nog een handig verborgen opbergvak. Net als andere Honda’s biedt het Japanse merk ook in de HR-V de achterbank aan waarvan je het kussen kan omhoog zetten. Dat kan een uitweg bieden voor bijvoorbeeld… een kleine kast of een fiets.
Genereus
De dynamiek straalt van het design af. Maar langs de binnenkant toont Honda een meer ingetogen aanpak. Een klassiek meubilair, maar het is wel opgesmukt met enkele originele eigen vondsten. Zoals de drie ventilatiemonden die voor de passagier zijn ingebouwd. Ook het aanraakscherm dat de bediening van de airco omvat is uniek voor Honda. Het is knap en leuk, maar helaas niet bijzonder praktisch in het gebruik. Omdat je geen weerstand voelt in de bediening van wat anders met een knop gebeurt, moet je je blik wenden naar het bedieningspaneel. En dus niet naar de weg.
De Honda HR-V is een voorbeeld van moderne technologie: automatisch geregelde lichten, verkeersbordherkenning, rijvaksensor, waarschuwingssysteem bij een naderend ongeval, achteruitrijcamera, led-lichten. Er ontbreekt nauwelijks iets op het lijstje. Alleen, en dat is wel vaker het geval bij Japanse merken, zijn de opties gebonden aan de afwerkingspakketten en kan je ze niet los aanvinken. Dat verplicht je om meteen een hele sprong hoger in prijs te maken dan je misschien van plan was. Zo kost de Honda HR-V in zijn duurste afwerking 26.990 euro, terwijl de basisversie 22.290 euro kost. In die basisversie zitten reeds een automatische airco, een cruise control en automatisch geregelde lichten standaard inbegrepen.
Welopgevoed bovendien
Deze HR-V heeft geen compromissen gesloten op het vlak van rijplezier. Hij sluit enthousiast aan bij de betere leerlingen van de klas. Sommigen zullen zijn ophanging iets te hard vinden naar hun smaak, maar hierdoor houdt hij de rolneigingen in het bochtenwerk beter onder controle dan andere concurrenten. Zijn stuurgevoel blijft consistent, de stevig schakelende versnellingsbak draagt bij tot een sportief gevoel achter het stuur. Het is jammer dat de 1.6 i-DTEC diesel met zijn 120 pk en 200 Nm wat te traag aanpikt naar onze goesting, en dat hij wat rumoerig is wanneer je hem op zijn staart trapt. Anderzijds toont hij zich best zuinig, want met een gemiddeld testverbruik van 5,5 l/100 km is hij één van de beteren in zijn klasse in de dagelijkse praktijk. Honda belooft weliswaar 4,1 l/100 km op de officiële test.
Honda HR-V 1.6 i-DTEC |
---|
4 cilinder turbodiesel 1.597cc |
120 pk bij 4.000 opm |
300 Nm bij 2.000 opm |
0-100 km/u in 10 sec |
Top: 192 km/u |
Verbruik: 4,1 l/100 km |
Testverbruik: 5,5 l/100 km |
CO2: 104 g/km |
Prijs: 22.290€ |