In het kort
De Honda ZR-V wil zijn plek in Europa veroveren en krijgt daar de nodige middelen voor. De looks zijn misschien niet helemaal je dat, maar het chassis is competent en de hybride aandrijflijn werkt efficiënt.
De Honda ZR-V wil zijn plek in Europa veroveren en krijgt daar de nodige middelen voor. De looks zijn misschien niet helemaal je dat, maar het chassis is competent en de hybride aandrijflijn werkt efficiënt.
Honda heeft een modeloffensief klaar voor Europa. Nieuwigheden uiteraard, maar wel op hoge poten. Naast de nieuwe CR-V en de elektrische e:Ny1 lanceren de Japanners nog een nieuw model, deze ZR-V.
Als je recent nog over de Grote Oceaan bent geweest, dan is de kans groot dat je deze ZR-V al kent. In Noord-Amerika gaat hij namelijk al als HR-V door het leven. Op het Oude Continent heeft hij uiteraard een nieuwe naam nodig, want wij hebben al een kleiner model dat HR-V heet. Deze nieuwkomer past trouwens netjes tussen de twee SUV’s die Honda bij ons al verkoopt. Met een lengte van 4,57 meter is hij 32 centimeter minder lang dan de CR-V. Maar het is vooral de hoogte van 1,62 meter die hem een stijlvolle look geeft.
Daarnaast maakt Honda van deze nieuwe ZR-V de sportiefste SUV in zijn gamma. Je moet goed kijken, maar de daklijn loopt iets steile af en geeft de Japanner bijna de looks van een coupé-SUV. Voor de rest lijken de Honda-designers eindelijk een compromis gevonden te hebben en een cleane en homogene auto gepend te hebben. Je herkent er hier en daar de Civic in, maar deze ZR-V onderscheidt zich onder meer door zijn kleine radiatorrooster. De ‘Sport’-afwerking geeft die grille een honingraatmotief, terwijl de andere uitvoeringen verticale lamellen krijgen.
Binnenin is de link met de Civic onmiskenbaar. Het dashboard lijkt er zelfs rechtstreeks uit te zijn overgenomen. Dat is geen minpunt, want het is mooi ontworpen en degelijk afgewerkt. Boven de doordacht verspreide ventilatiemonden staat een 9 duim groot touchscreen dat hetzelfde ouderwetse infotainmentsysteem huisvest, terwijl het instrumentenpaneel afhankelijk van de uitvoering 7 tot 10,2 duim groot is.
Wat wel anders is in deze ZR-V is de middenconsole. De bediening van de versnellingsbak, de rijmodi en de parkeerrem staan centraal op een soort zwevende ruggengraat die er net onder een opbergvak vrijmaakt. Alles is bekleed met aangenaam aanvoelend imitatieleder. De binnenruimte is ook anders: hoewel de SUV minder lang is dan de berline doen zijn hoekige vormen hem ruimer aanvoelen. Het koffervolume van 380 liter lijkt weinig, maar de vloer is zelfs met neergeklapte achterbank wel vlak en de ruimte is regelmatig gevormd. De afdekking van de kofferruimte is zelfs plooibaar en op te bergen onder de koffervloer. Handig.
De ZR-V is dus een soort hoogpotige versie van de Civic. Dat is niet alleen voor de looks en het interieur zo, maar vooral voor het platform. De hele voorkant deelt hij met de Civic, terwijl de vloer en de onafhankelijke achteras van de grotere CR-V komen. De aandrijving is ook dezelfde als in de Civic: de ZR-V is er alleen als hybride.
De hybride aandrijflijn die Honda gebruikt, is anders dan de rest. Ook de Japanners koppelen een 2.0-viercilinder benzinemotor aan twee elektromotoren, maar het is de 184 pk en 310 Nm sterke elektromotor die het grootste deel van de tijd de wielen doet draaien. De benzinemotor wordt dus als generator gebruikt, maar bij stabiele of hoge snelheden – zoals op de snelweg – profiteert Honda van de betere efficiëntie van een verbrandingsmotor, en wordt hij rechtstreeks aan de voorwielen gekoppeld. Het beste van twee werelden dus.
Net zoals uit onze test met de Civic bleek, weet Honda als geen ander hoe het een chassis moet afstellen. Dat geldt dus duidelijk ook voor deze ZR-V. De eerste indruk is die van een comfortabele SUV, maar als je hem uit zijn comfortzone brengt, stelt de Japanse crossover niet teleur. Er zijn koetswerkbewegingen, maar die worden tot een minimum herleid, terwijl de vooras een van de meest natuurlijk aanvoelende is die we ooit in handen hebben gehad in een ‘conventionele’ auto. Als je hem echt pusht, dan laat een beetje onderstuur zijn voorwielaangedreven karakter blijken, maar het chassis blijft wel dynamisch.
Los daarvan blijkt de ZR-V comfortabel. De hybride aandrijflijn is een van de stilste in het segment, en zelfs bij hernemingen blijft de motor mooi gedempt. Beter gedempt dan de rolgeluiden alleszins, die bij langere afstanden de indruk geven de hele tijd op slecht wegdek te rijden. De hybride ZR-V blijkt ook beter te presteren dan verwacht. De homologatiecijfers zijn niet extreem zuinig (5,8 l/100 km en 130 g/km aan CO2), maar ons testmodel in de Sport-uitvoering reed een gemiddelde van 5,5 l/100 km bij elkaar ondanks de bergachtige en bochtige wegen. In dagelijks verkeer moet hij zelfs nog beter kunnen.
Met een startprijs van 41.750 euro is de Honda ZR-V niet bepaald goedkoop. Het is een gewoonte van het merk, maar de standaarduitrusting is gelukkig wel behoorlijk genereus. Zo zijn er onder meer 18-duimsvelgen en een infotainmentscherm van 9 duim met Apple CarPlay en Android Auto.
De nieuwe Honda ZR-V komt naar Europa met heel wat kwaliteiten. Hij krijgt niet alleen een harmonieuze stijl en een genereuze standaarduitrusting, maar de SUV schittert vooral met een chassis dat een mooi compromis vindt tussen comfort en rijdynamiek. De efficiënte hybride aandrijflijn presteert bovendien beter op de weg dan op papier.