Wil je vandaag de dag het geld laten binnenrollen als automerk, dan kan je niet genoeg crossovers in je line-up hebben staan. Dat hebben ze blijkbaar ook in Zuid-Korea begrepen. Want Kona krijgt bij Hyundai gezelschap van Bayon. Een auto die op het eerste gezicht los in het vaarwater van die andere rijdt. Toch zijn de verschillen groot eenmaal je gaat ontleden.
i20 Active achterna
Duik je in het recente verleden van Hyundai, dan zal je merken dat de Zuid-Koreaanse constructeur de i20 Active en ix20 in zijn gamma had staan. Twee afgeleiden van de toenmalige i20. De nieuwe generatie i20 is alweer even bij ons, waardoor het tijd is voor diens afgeleiden. Geen Active of ix20 deze keer, want beide auto’s worden opgevolgd door deze Bayon. Je weet wel, een crossover.
Hoewel zijn naam dus anders dicteert, is deze Bayon in essentie een i20 op hogere pootjes. Met dat verschil dat hij in niets lijkt op zijn lager gelijnd broertje. Nee, de Bayon lijkt op een i20 die te lang in een stoofpotje met de Kona heeft gelegen. Een natuurlijke schoonheid valt hij daardoor niet te noemen.
Keuze? Nee joh!
Het grote voordeel van zijn gedeelde dna met de i20 is dat hij evenwel de sterke fundamenten over mag nemen. Daardoor is de Bayon gezegend met hetzelfde aangename interieur. Het ruimtegevoel is heerlijk, het dashboard is sierlijk gevormd met horizontale lijnen en vanaf het tweede uitrustingsniveau krijg je genoeg schermpraal om je mannetje te staan aan de digitale toog.
In de motorbaai is de keuze poepsimpel. Hyundai schuift namelijk maar twee motoren naar voren. Eentje daarvan, de atmosferische 1.2-liter viercilinder van 84 pk, kan je enkel krijgen in de basisversie. Daarboven staat een 1-liter driecilinder turbobenzine met 100 pk en een 48-voltnetwerk (mild hybrid). Desgewenst kan je de manuele zesbak nog upgraden voor een zeventrapsautomaat met dubbele koppeling. Ideaal dus voor mensen met keuzestress!
Grijze muis
Autoscout24 ging alvast op pad met de Bayon 1.0 T-GDI 48V 7DCT, een mond vol voor de variant met automaat. Na de eerste kilometers wordt al snel duidelijk dat de Bayon een allemansvriend is. Het stuurgevoel is neutraal, de ophanging is neutraal en de motor gedraagt zich gedwee. Enkel de automaat durft soms te laag in de toeren gaan, al zeker in de ecostand. Zonder twijfel goed voor het verbruik in de WLTP-test, in de realiteit haalt het wat de vlotheid uit de Bayon.
Wie op zoek is naar emotie, die kijkt beter naar de i20 of Kona. Deze Bayon profileert zich als een gebruiksobject, zonder zijn hoofd ergens boven het maaiveld uit te willen steken. De vraag is alleen of je daar op zit te wachten in een segment dat bijna uit zijn voegen barst van de alternatieven…
Toch maar die i20?
19.499 euro, dat is de instapprijs voor deze Bayon. En hoewel de standaarduitrusting riant valt te noemen, is dat best veel geld voor een auto die zich onbewust profileert als een gebruiksobject. Niet in het minst omdat je voor datzelfde geld een meer uitgesproken i20 op je oprit kan parkeren. Een hatchback die het stiekem op alle vlakken beter doet. Zelfs achteraan! Want met een koffervolume van 452 liter is de koffer van de i20 maar liefst 131 liter groter. Jep, een crossover is niet altijd groter.
Loeren we ten slotte nog even naar de concurrentie, dan zien we de meer uitgesproken gestileerde Citroën C3 Aircross, de strakker sturende Seat Arona en de hallucinant populaire Volkswagen T-Cross.
Conclusie
Met de Bayon lijkt Hyundai een verplicht nummertje uit te voeren. Want zou de i20 niet beter zijn als crossover? Wel, hoewel je als koper voor de looks kan vallen en de - arbitraire - hogere instap, doet de i20 het vaak beter voor minder geld. De Bayon is een allemansvriend maar mankeert daardoor een eigen identiteit.