Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Eerste contact: Hyundai Genesis – Anti-snob

In een markt die nog steeds achteruit gaat, blijft Hyundai vasthouden aan groeicijfers. Maar nu een concurrent lanceren voor de Duitse prestigevloot, is dat geen teken van overmoed?

Na een doorgedreven analyse, hier ons antwoord: nee. Want bij Hyundai houdt men steeds een blik op de realiteit gericht. Dat maken de verkoopsobjectieven voor de nieuwe Hyundai Genesis al duidelijk: 30 tot 35 stuks in het Groothertogdom Luxemburg en 10 à 15 in België. De missie van deze luxelimousine is om Hyundai klant per klant te overtuigen dat het merk ook premiumambities kan hebben. Dat deed het merk eerder al met de Coupé, die intussen uit de catalogus verdween. Dat was één van de lievelingen van de autopers.

Tussen D en E

Met zijn 4,99 meter lengte neemt de Hyundai Genesis plaats tussen het D-segment (A6, 5-serie en E-klasse) en het F-segment (A8, 7-serie en S-klasse). Daar moet je dus ook zijn status gaan zoeken. Bovendien heeft hij nog andere argumenten die zijn zaak bepleiten. Eerst en vooral is het hem niet aan te zien dat hij een Hyundai is. Er blijft nog slechts één Hyundai-logo over, achter op de koffer. Voor het overige zie je niet anders dan Genesis-logo’s. Hij draagt ook een statig design, dat indruk maakt maar waarop je niet meteen een (Zuid-Koreaanse) identiteit kan plakken. Hij kan net zo goed een Amerikaan zijn. Hij heeft dus een verrassingseffect uit te spelen: ‚Dat een Hyundai? Ga weg.’

Het interieur legt geen enkele link met wat we kennen uit Hyundais. Het sobere design, de hoge afwerkingskwaliteit, de luxe - met omvangrijke stoelen die vooraan en achteraan verwarmen, verfrissen en bekleed zijn met Nappaleder, met echte houtinleg, met hi-fi met 17 luidsprekers, met een bediening voor het infotainmentsysteem dat samen met de bedieningsknoppen van de stoelen is ingewerkt in de centrale armsteun - die je doet wensen dat je over een chauffeur zou kunnen beschikken,… Er is maar weinig dat hem ontbreekt in vergelijking met de Duitse sterren. Idem voor de technologie: head up-display, radargestuurde cruise control, rijvaksensor met automatische stuurcorrectie, 360 graden camerazicht,… Opnieuw: net als de Duitsers. Er is één verschil: bij de Genesis vind je geen opties. Er is maar één afwerkingsniveau: all inclusive. En dat heb je al voor 64.999 euro. Dat is 15.000 tot 20.000 euro minder dan een E-klasse, 5-serie of A6 met gelijkaardige motor en uitrusting. Maar laat die motor nu net het zwakke punt zijn.

Fiscaal gestraft

Want Hyundai opteert uitsluitend voor 3.8 V6 benzine met 315 pk, die 270 gr/km aan CO2 uitstoot. Of je nu in Brussel, Vlaanderen of Wallonië woont, dan ben je hoe dan ook het haasje. Jammer, want op weg blijkt die V6 boterzacht. Soepel, met een achttrapsautomaat die je niet voelt schakelen, zachte ophanging en een sportstand die echt het verschil maakt, of wat had u gedacht van een 0 naar 100 in 6,8 seconden? Hij klinkt leuk en karaktervol, en is eigenlijk zelfs best dynamisch. Dat dankt hij onder meer aan zijn vierwielaandrijving die indien nodig de volle 397 Nm aan trekkracht op de achteras of de vooras alleen kwijt kan. De Genesis is strak en luxueus comfortabel… Wij nemen onze hoed af.

Maar alles wel beschouwd, en zelfs ondanks een flatterende kennismaking en een ongelofelijke prijs, moet ik toch toegeven dat ik in deze categorie een beetje snob blijf. Ik zou het zelf toch meer in de catalogus van Jaguar of Mercedes gaan zoeken. Maar wanneer dat snobisme je vreemd is, of wanneer je het onderscheid wil maken van de andere bedrijfsleiders en hun ‚Duits’, dan kan u hetzelfde ontdekken wat de Amerikanen al een tijdje weten: dat Hyundai een zeer geloofwaardige premium kan maken.

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

Hyundai Santa Fe Plug-in Hybrid (2022) banner

Hyundai Santa Fe Plug-in Hybrid: een oude bekende?

Autotests · Hyundai
Hyundai Kona EV Facelift review

Hyundai Kona Electric 64 kWh: wie kan zuiniger? (2022)

Autotests · Hyundai
2022 HYUNDAI KONA N action

Hyundai Kona N: Waarom ook niet?

Autotests · Hyundai
Ontdek meer