Hoe meer je naar beneden komt in het gamma, hoe duidelijker het wordt. In de klasse waarin de i30 speelt, zet iedereen in op een afwerkingskwaliteit zonder fouten en een conservatief karakter, allemaal om de Golf te grazen te nemen. Maar in de klasse van de i20 zie je twee stromen. Een meer funky groep waarin de Peugeot 208, de Ford Fiesta en de Renault Clio plaatsnemen. Anderzijds is er de meer serieuze groep rond de VW Polo. Daarin mag je ook de nieuwste Hyundai i20 onderbrengen.
Klassiek, maar niet té
Het valt hem al van bij de eerste oogopslag aan te zien. Hyundai gaf de i20 een meer uitgewerkt design mee dan VW de Polo bezorgde of Skoda de Fabia. Zo krijgt hij enkele bijzondere details zoals led-dagrijlichten die hem een eigen gezicht bezorgen en een ongewone achterruit ter hoogte an de achterste dakstijl. Maar risico’s in het design zijn duidelijk vermeden. Sex-appeal moet je ook elders zoeken. De i20 is sober en klassiek, een beetje Hollands: doe maar gewoon, dat is al gek genoeg. Het maakt allemaal deel uit van Hyundai’s neus voor strategie, om zijn klanten in deze tijden een gevoel van zekerheid te bieden.
Dat zet zich voort in het interieur. Alles zit op de plaats waar je het zou verwachten. Geen franjes, en een afwerking en materiaalkeuze die we ook bij VW zouden verwachten. Toch vindt Hyundai nog de ruimte om enkele extra’s toe te voegen waarmee hij het verschil kan maken. Wie het ‚Capuccino’ interieur kiest, vindt echt een warme omgeving terug.
Met 4.035 mm lengte is de Hyundai i20 één van de grotere spelers in zijn segment. Dat merk je ook aan boord, vooral dan achteraan. De achterbank durven we uitroepen tot de ruimste in zijn segment. De koffer is eveneens groot, met 326 liter. Dat is maar 4 liter minder dan de Skoda Fabia.
Degelijk
De i20 zal te zien zijn op het Salon van Brussel, waar hij reeds zes motorkeuzes kan worden besteld.De 1.2 benzine met 72 of 84 pk, een 1.4 benzine met 100 pk, een 1.1 driecilinder diesel met 75 pk (94 of 103 gr/km CO2) en de 1.4 diesel met 90 pk. Midden 2015 komt er nog een nieuwe 1.0 turbobenzine driecilinder bij.
We trokken het land in met de 1.4 CRDi met 90 pk (4,1 l/100 km, 106 gr/km en 15.288 euro). Hoewel we ervan overtuigd zijn dat dieselmotoren in dit segment nauwelijks nog toekomst hebben, moeten we toch toegeven dat deze motor beter wordt met de jaren. Niet zozeer in de prestaties hoor. Hij voelt niet aan als een straaljager, maar wanneer we het hebben over diesels van 90 pk doe 0 tot 100 kunnen in minder dan 12 seconden, dan hebben we het doorgaans over TDI’s. Maar waar deze motor echt in uitblinkt is zijn geluidscomfort. Hij is een voorbeeld van discretie en draagt daarin meer dan zijn steentje bij tot het comfortabel gevoel dat je aan deze i20 overhoudt. Al is hij nooit té comfortabel. Zoals de Duitsers hem dat geleerd hebben.
Ook in het rijden voelt hij als een Duitser aan. De i20 is hier niet om u aan het lachen te brengen. Nee, zijn doel is u te verbazen omwille van zijn degelijkheid op de weg, zijn efficiëntie en zijn veilig gevoel. De racepiloot die in u schuilt, kan echter gerust een tukje doen.
Maar wanneer Hyundai ons zelf komt vertellen dat het de i20 ziet als rivaal voor de Renault Clio, de Ford Fiesta en de Toyota Yaris, dan zeggen wij: te bescheiden. Wat wij hier testten, was een echte anti-Polo.
De Hyundai i20 1.2 75 pk begint aan 11.156 euro.