Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Eerste contact: Hyundai i20 1.1 CRDi Blue Drive – Bloost niet naast Polo

I30, i30 Wagon, Santa Fe, Veloster Turbo: we hebben het de afgelopen maanden al druk gehad met de nieuwigheden van Hyundai.

Nu komt er weer een nieuwe i20 bij. Zo beschikt Hyundai over het jongste gamma in autoland. We kunnen wel zeggen dat de Zuid-Koreaanse constructeur in blakende gezondheid verkeert. Vijf nieuwe modellen in een jaar tijd, het is tegenwoordig weinigen gegeven. Beter nog, terwijl de autoverkoop op onze markt dit jaar keldert met 10 à 15 procent ten opzichte van 2011, hoort Hyundai bij de enkele merken die vooruitgaan. Met meer dan 3 procent. Dan moet de nieuwe i20 nog zijn duit in het zakje beginnen doen.

Alle kenmerken

Met zijn nieuwe gezicht schrijft de i20 zich helemaal in de lijn van moderne Hyundais in. Hoe meer de oude modellen vernieuwen, hoe duidelijker ook wordt dat het design niet alleen dient om te verleiden. Die rol is voor Kia weggelegd in de groep. Bij Hyundai opteert men nu duidelijk voor een eenvoudiger design. Een design dat duidelijk wil maken: ‘wij zijn Hyundai, een merk dat fier op zichzelf staat en zonder complexen naar de andere, oudere merken kan kijken.’ Dat lijkt zo voor elke nieuwe Hyundai te zijn, en het wordt bovendien bevestigd in de verkoop ook.

In het interieur wijzigt de afwerking van de stoelen, de middenconsole en de kwaliteit van de materialen… ten goede. De plastics klinken hol, maar zijn aangenaam om aan te raken. Het doel: duidelijk maken dat een basismodel daarom niet synoniem hoeft te staan aan een goedkope feeling.

Gewaagde strategie

Hyundai maakt van de facelift van de i20 gebruik om een nieuwe motor toe te voegen: de 1.1 driecilinder waarvan Hyundai stelt dat dit de meest CO2-vriendelijke verbrandingsmotor is van het moment. Alleen de Toyota Yaris doet beter, maar die kost 3.000 euro meer. Uitstekend, maar sinds enige tijd is het merendeel van de verkochte wagens in dit segment een diesel. In 2010 en 2011 liep het aandeel diesels op tot 67 procent, vooral dan door de fiscale premies. Sinds die verdwenen zijn, won de benzinemotor opnieuw terrein. Dit jaar neemt hij opnieuw 58 procent van de verkoop in. Hyundai houdt daar rekening mee, door zijn 1.2 benzine naar 85 pk te brengen (+5 pk), terwijl de rest van het menu ongewijzigd blijft (1.4 benzine 100 pk en 1.4 diesel met 90 pk). Maar gezien de huidige trend lijkt het de constructeur te ontbreken aan een kleine turbobenzinemotor.

De 1.1 diesel lijkt dan vooral voor bedrijfsmarkten geboren, waar de combinatie CO2-uitstoot-prijs nog de doorslag geeft. In dit geval: met 84 gr/km en 14.999 euro komt hij effectief goed voor de dag.

Made in Rüsselsheim

Maar bovenal: dit is een ronduit uitstekend combinatie. De driecilinder wekt 75 pk en 180 Nm op. Tijdens een test in de stad werden zijn souplesse en vinnigheid op de proef gesteld, maar nog lazen we slechts een gemiddelde van 3,8 l/100 km op de boordcomputer af. Een goed gemiddelde, dat hij ook te danken heeft aan zijn start/stop, maar ook aan de geweldige manuele zesbak in de Blue Drive. Veel van zijn rivalen krijgen slechts vijf versnellingen.

Zoals alle nieuwe Hyundais, is ook deze i20 ontwikkeld in het Europese R&D-centrum van de groep in Rüsselsheim (Duitsland, vlakbij het hoofdkwartier van Opel). Dat voel je ook, want de i20 komt wat Duits over op de weg. Zijn ophanging staat redelijk strak gespannen. Die geven hem dan wel een uitstekend evenwicht in de meeste omstandigheden, maar doen hem op slecht wegdek wat stuiteren. Je voelt een slecht wegdek en verkeersdrempels dus wel. We zouden hem al bijna als oncomfortabel bestempelen op dat moment. Gelukkig dat hij geen ‘Nürburgring-ontwikkeling’ kreeg.

De i20 benzine start aan 12.499 euro, de 1.1 CRDi kost 14.999 euro. De 1.4 diesel gaat al naar 16.799 euro en de 1.4 benzine kost 14.799 euro.

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

Hyundai Santa Fe Plug-in Hybrid (2022) banner

Hyundai Santa Fe Plug-in Hybrid: een oude bekende?

Autotests · Hyundai
Hyundai Kona EV Facelift review

Hyundai Kona Electric 64 kWh: wie kan zuiniger? (2022)

Autotests · Hyundai
2022 HYUNDAI KONA N action

Hyundai Kona N: Waarom ook niet?

Autotests · Hyundai
Ontdek meer