Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Eerste contact: Hyundai i20 Active – Het beste zie je niet eens

Na de vijfdeurs die eind 2014 gelanceerd is, en de Coupé in de zomer van 2015, verrijkt Hyundai het i20-gamma nu nogmaals. De Hyundai i20 Active introduceert bovendien een nieuwe motor.

Het zal u vast doen lachen, maar deze i20 Active met zijn 2 centimeter extra bodemspeling en zijn stoere beschermingsstukken is volgens Hyundai een SUV. Dus naast de Tucson, (Grand) Santa Fe en ix35 FuelCell te parkeren in de showroom. Ja, wij hebben ook moeten lachen. Maar het is wel een feit dat hij concurreert met andere kleine SUV’s en crossovers als de Peugeot 2008, de Renault Captur, de Nissan Juke en nog de Opel Mokka. Maar goed, de I20 Active, een SUV… ’t is een goeie.

T-GDi

Naar vierwielaandrijving zoek je overigens vruchteloos. Naast zijn look, moet je het nieuwe aan de Active vooral onder de motorkap zoeken. De Hyundai i20 Active is namelijk de eerste met de nieuwe 1.0 turbobenzine driecilinder. Hij is beschikbaar met 100 pk en met 120 pk en vervangt zo de 1.4 in het volledige i20-gamma. Toch blijft die motor nog in de catalogus, maar dan als keuze voor de automatische versnellingsbak. De 1.0 komt uitsluitend met een manuele pook, vijfbak voor de 100 pk en zesbak voor de 120 pk.

Qua prestaties scoren beide gemiddeld. In cijfers zien we een 0 tot 100 km/u in 10,9 seconden (100 pk) en 10,4 seconden (120 pk). Hun respectieve topsnelheden bedragen 176 en 183 km/u. Meer dan de cijfers spreekt het gebruiksgemak van deze motor aan. Hij maakt de i20 Active – en later de andere i20’s – een stuk aangenamer. Je gaat er de stenen niet mee uit de straat sleuren, maar hij voelt wel krachtig aan en is bijzonder vlot. Je kan in derde versnelling met iets meer dan 1.000 opm op de teller uit een bocht komen zonder de motor te wurgen. Wanneer je hem echt aan het werk zet, lijkt hij een authentiek plezier voor de hoge toeren te ontwikkelen. Wel is hij wat rumoeriger dan zijn concurrenten. Opvallend, op de snelweg laat hij zich dan weer nauwelijks horen. Dat versterkt zijn comfort. De i20 is een goede huisvader waaraan Hyundai nog een uitstekende presentatie van het interieur toevoegt, met knappe afwerkingskwaliteit en flink wat ruimte op de achterbank. Je krijgt een gevoel van Duitse kwaliteit, dat we al eerder in de i20 beschreven. Je voelt je snel op je gemak in een i20.

Active of niet, voor sportieve rijsensaties moet je nog steeds elders zijn. Ja, zijn wegligging is goed, maar het onderstel mist bezieling. De chauffeur krijgt geen gevoel dat hij bij de zaken betrokken is, en dus heeft het geen zin om aan te vallen. Wanneer je echt plezier wil in een Hyundai, kan je naam maar beter Thierry Neuville zijn.

Iets te veel dorst

Nadat we beide versies van de 1.0 aan de tand hebben gevoeld, raden we u vooral die met 120 pk aan. Niet dat hij zoveel krachtiger aanvoelt dan de 100 pk, maar hij heeft zes versnellingen. Dat is beter en vooral, je merkt het aan de pomp. In gelijkaardige omstandigheden, en zelfs op een weinig veeleisend parcours, doet de 120 pk liefst 0,5 liter beter dan de 100 pk. We tekenden 6,5 l/100 km op, waar Hyundai 5,1 l/100 km opgeeft voor 183 gr/km CO2. De 100 pk verbruikt volgens Hyundai 4,8 l/100 km (CO2 176 gr/km), maar komt in de praktijk uit op 7,1 l/100 km. Wie echt zuinig wil, er is ook een 1.4 CRDi waarvan Hyundai stelt dat hij 4,3 l/100 km verbruikt voor 115 gr/km.

De Hyundai i20 Active wordt uitsluitend aangeboden met de twee duurste afwerkingsniveaus van het i20-gamma, Pop en Joy. Aan een beginprijs van 18.499 euro krijg je al heel wat speelgoeden. Met 120 pk heb je alleen de Joy, met meer uitrusting. Maar hij kost ook al 22.599 euro. Toch draagt deze dus onze voorkeur weg.

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

Hyundai Santa Fe Plug-in Hybrid (2022) banner

Hyundai Santa Fe Plug-in Hybrid: een oude bekende?

Autotests · Hyundai
Hyundai Kona EV Facelift review

Hyundai Kona Electric 64 kWh: wie kan zuiniger? (2022)

Autotests · Hyundai
2022 HYUNDAI KONA N action

Hyundai Kona N: Waarom ook niet?

Autotests · Hyundai
Ontdek meer