Hyundai heeft meer gedaan dan twee deuren verwijderen uit de auto. Omzeggens het gehele koetswerk is hertekend. De raamstijlen vooraan zijn steiler geplaatst, het dak ligt 2,5 cm lager, de dakstijl achteraan duikt sneller naar beneden, de wielkasten geven een meer gespierde allure, de lichtblokken zijn anders voor de Coupé en hij beschikt over gewijzigde mistlichtblokken en radiatorrooster. Lichtmetaalvelgen zijn standaard inbegrepen. Je kan er snel overkijken wanneer je beide versies naast elkaar geparkeerd ziet, maar vast staat wel dat Hyundai zich moeite getroost heeft om een aparte auto neer te zetten.
Sportswear
Je krijgt dus een Hyundai i20 Coupé die lichtjes meer agressie uitstraalt, en onder bepaalde hoeken doet denken aan de gewaagde maar te vroeg stopgezette driedeurs coupé Veloster. In het interieur zien we vooral gelijkenissen. We vinden de sobere, degelijke en functionele boordplank uit de vijfdeurs i20 terug. Maar dan met wat meer kleur toegevoegd. We zien ook uitstekend steunende sportstoelen, die je standaard terugvindt in het ‚Sport’ afwerkingsniveau. Daar kan je nog het Sport Pack aan toevoegen, met 17-duims velgen, verduisterde achterruiten, panoramisch open dak, automatische airco en meer, voor 1.400 euro extra. Je betaalt dan dezelfde prijs als de vijfdeurs met Popafwerking, maar je beschikt over meer snufjes en speeltjes. Hyundai heeft er alles aan gedaan om de i20 Coupé in het teken van sport te zetten.
Alleen, niet iedereen in een Niketraining is een atleet. Laat ons een naar de mechaniek kijken. Onder de motorkap van de i20 Coupé kan je ofwel een 1.2 benzine met 84 pk bestellen, of een 1.4 benzine met 100 pk, of een 1.4 diesel met 90 pk. We zijn met die laatste op weg getrokken, en kwamen terug met een ‚noch mossel, noch vis’ gevoel. Bij de positieve punten zien we een goede geluidsisolatie, uitstekende beschikbaarheid vanaf lage toerentallen (240 Nm vanaf 1.500 opm) waardoor hij vlot door de stad trekt. Hij is zuinig bovendien. Hyundai geeft 4,1 l/100 km op voor 106 gr/km CO2. De praktijktest brengt ons rond 6 liter. De manuele zesbak laat zich perfect besturen. Bij de mindere kanten sommen we de toch wat makke prestaties op. 0 naar 100 duurt 12,1 seconden, de topsnelheid bedraagt 175 km/u. Dat is niet meteen wat we sportief zouden noemen.
Binnenkort beterschap?
Hyundai is aan een sterk parcours bezig, met uitstekend design, goede afwerkingskwaliteit, isolatie op niveau, zuinige en aangename motoren. De i20 Coupé krijgt al die troeven mee ingebouwd, alleen hadden we voor een sportief model op een bruisender mechaniek en onderstel gehoopt. Voor een gewone stadswagen was het OK geweest, maar voor een sportief model leggen we de lat hoger. Dat kunnen we eerlijk gezegd ook stellen bij heel wat andere merken, alleen zou Hyundai hier wel wat ambitieuzer voor de dag mogen komen.
Het merk wil hoog mikken, dan moet het daar ook de investeringen voor willen doen. Hier komt het goede nieuws: Hyundai stelt binnenkort een 1.0 turbobenzine driecilinder voor. Met 100 pk en 120 pk. Wanneer hij bij de beste in zijn categorie kan horen, zoals de 1.6 CRDi enkele jaren geleden plots de gevestigde waarden dooreenschudde, dan zou hij dit steriele onderstel al een hele stap vooruit kunnen brengen. Maar er zijn wel al wat uitstekende 1.0 driecilinder turbomotoren momenteel.
De i20 Coupé 1.2 start aan 16.149 euro, voor de 1.4 CRDi moet je op 18.749 euro rekenen.