Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Eerste contact: Hyundai i30 driedeurs 1.6 GDI – Charmant

In elk segment woedt in autoland een felle concurrentiestrijd. Maar in de klasse van de VW Golf kunnen we echt over oorlog spreken. Hyundai stuurt hier nu ook de driedeurs versie van de i30 de frontlinies in.

Na de vijfdeurs en de Wagon, is de i30-familie nu compleet met de komst van de driedeurs. Wat een familie, bovendien. Bij heel wat merken vind je in de line-up wel een lelijk eendje. Maar bij Hyundai lijken er zich momenteel uitsluitend mooie zwanen voort te bewegen. Net als bij zustermerk Kia overigens. Blijkbaar is talent in de designafdeling toch een antwoord op vele vragen.

Compact maar ruim

Nu we toch over het merk bezig zijn: een derde model binnen één type is ook een duidelijk bewijs van een gezonde financiële toestand van een constructeur. Want het is u misschien nog niet opgevallen, maar voor sommigen hoort een driedeurs hatchback niet meer tot de prioriteiten. Omwille van de kost zijn is die geschrapt bij de Citroën C4, de Peugeot 308, de Fiat Bravo, de Ford Focus, de Honda Civic… Bij sommigen is het al veel wanneer er nog een break af kan. Steeds meer rede, steeds minder passie. Maar voor een constructeur waarvan het imago nog steeds razendsnel verandert, is het misschien logisch dat die nog de moeite neemt om een sexy driedeurs aan te bieden. Sinds centen geen bezwaar zijn, waarom niet dan?

Hoewel er veel slechter bestaat dan de i30 op dat vlak, is de toegang naar de achterste zitplaatsen toch complex in de driedeurs. Alleen wacht er een beloning voor wie er toch in slaagt. De ruimte op de achterbank is onwaarschijnlijk genereus. Even ruim als de vijfdeurs, waarvan de driedeurs de afmetingen overneemt (4.300/1.780/1.470 mm). Ja, het koffervolume met de bank neer is anders. Maar in gewone toestand is die eveneens 378 liter groot.

GT?

Op de weg vertoont de driedeurs dezelfde kwaliteiten als de vijfdeurs i30: uitstekend comfort, complete beheersing van lawaai en trillingen, goede materiaalkeuze, volledige uitrusting… Alleen valt op dat wat in de vijfdeurs normaal leek, hier een karakterfout lijkt. De 1.6 benzinemotor (135 pk, 5,7 l/100 km, 134 gr/km, 195 km/u, 0-100 in 9,9 sec) reageert hier zeer gewoontjes, vlak en zonder karakter. Misschien ligt het aan mezelf dat ik een driedeurs de facto associeer met meer dynamiek. Goed, we weten dat er bij Kia een Pro_Cee’d GT zit aan te komen. Ohee, Hyundai, hoe zit dat hier?

De i30 driedeurs kost 20.199 euro. Voor de basisversie met de 1.4 moet je rekenen op 16.199 euro. Er komt nog een 1.4 CRDi, maar tot nu is er alleen de 1.6 CRDi met 110 pk als diesel, en die kost 21.199 euro.

Klik hier voor alle nieuws over het merk Hyundai

Klik hier en zoek uw occasie Hyundai I30 tussen de duizenden tweedehands auto’s.

Klik hier voor een overzicht van Hyundai I30, en een selectie van tweedehandse

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

Hyundai Santa Fe Plug-in Hybrid (2022) banner

Hyundai Santa Fe Plug-in Hybrid: een oude bekende?

Autotests · Hyundai
Hyundai Kona EV Facelift review

Hyundai Kona Electric 64 kWh: wie kan zuiniger? (2022)

Autotests · Hyundai
2022 HYUNDAI KONA N action

Hyundai Kona N: Waarom ook niet?

Autotests · Hyundai
Ontdek meer