Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Test: Hyundai i30 Fastback 1.4 T-GDI – De i30 met dat tikkeltje meer

Fastback, het is een naam die al generaties doet wegdromen sinds hij te vinden was op een Ford Mustang. Deze keer vinden we hem niet terug op een Amerikaanse muscle car, maar wel op de vijfdeursversie van de Hyundai i30.

De naam Fastback is best logisch, want hij verwijst naar een sterk profiel voor de achterkant in combinatie met een bijzonder korte kofferklep. Niet alleen de Ford Mustang heeft recht op die naam. We vinden het overigens lovenswaardig van Hyundai dat het zijn jongste product niet meteen de wat snoeverige benaming ‘vierdeurs coupé’ heeft geschonken.

Gezinnen

De Hyundai i30 Fastback deelt zijn mechaniek met de gewone i30, maar profiteert wel van een extra 11,5 centimeter in de lengte. Die extra centimeters word je ook aan de binnenkant gewaar. Zo is er de koffer bijvoorbeeld, waarvan de inhoud met een extra 55 liter toeneemt om in totaal 450 liter te bereiken. Hiermee wordt hij al interessant voor veel gezinnen.

Jammer genoeg is de laaddrempel wel erg hoog, wat een handicap vormt wanneer er zware objecten moeten worden in- en uitgeladen. Van op de achterbank valt er dan weer uitsluitend goed nieuws te melden. Zowel de been- als de hoofdruimte is excellent, ook al komt het dak 2,5 centimeter lager. Hyundai heeft duidelijk lessen getrokken uit het problematische verleden op dat vlak met de Veloster.

Vooraan is het meubilair vergelijkbaar aan dat van een klassieke i30. Zowel de afwerking als de materiaalkeuze zijn uitstekend. Hij beschikt over een goede veiligheids- en comfortuitrusting. Mits enkele opties erbij wordt hij zelfs bijzonder rijkelijk voorzien voor zijn segment. Maar zoals de gewoonte is bij dit huis, zal je voor sommige snufjes naar een duurder uitrustingsniveau moeten uitwijken.

Goed, zonder verrassingen

Hoe rijdt hij? Zoals je van een Hyundai i30 zou verwachten natuurlijk. Het stuur reageert consistent, de rolbewegingen zijn goed beheerst, hij is niet uit zijn lood te slaan. Het onderstel is 0,5 centimeter lager gebracht, wat een neutrale wegligging opbrengt. Hij laat snel voelen hoe hij zal reageren in noodsituaties. Hij voelt ook iets dynamischer aan. Deze Hyundai i30 Fastback valt dus net zo zeer aan te raden als andere i30’s. De 1.4 T-GDI turbobenzine die we konden testen bleek een aangename verrassing in de praktijk. Met zijn 140 pk reageerde hij steeds present op een order van het gaspedaal. Al bij lage toerentallen bleken zijn hernemingen vlot genoeg, met dank aan zijn koppel van 242 Nm bij 1.500 opm. In de sportmodus voelt deze Koreaan ook echt dynamisch aan. De automatische versnellingsbak met zeven trappen klimt dan graag wat hoger in de toeren vooraleer hij het volgende verzet inschakelt. Hij schakelt ook goed terug uit zichzelf om de meest prompte reactie te garanderen.

Kers op de taart: deze combinatie werkt fluisterstil en dat zowel in vrijloop als onder belasting. Jammer genoeg was zijn verbruik niet zo uitzonderlijk. Na enkele testdagen tekenden we een gemiddeld verbruik op van 7,6 l/100 km (waar hij een officieel NEDC-gemiddelde van 5,5 l/100 km heeft). De Hyundai i30 Fastback blijft desondanks zeker de moeite waard. In deze configuratie kost hij minimaal 25.799 euro. De basisprijs met de kleine 1.0 T-GDI bedraagt 22.499 euro.

Hyundai i30 Fastback 1.4 T-GDI
Motor: viercilinder turbobenzine, 1.353 cc
140 pk bij 6.000 opm
242 Nm bij 1.500 opm
0-100 km/u: 9,2 sec
Top: 208 km/u
Verbruik: 5,5 l/100 km
Testverbruik: 7,6 l/100 km
CO2 : 129 g/km
Prijs: 25.799 euro

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

Hyundai Santa Fe Plug-in Hybrid (2022) banner

Hyundai Santa Fe Plug-in Hybrid: een oude bekende?

Autotests · Hyundai
Hyundai Kona EV Facelift review

Hyundai Kona Electric 64 kWh: wie kan zuiniger? (2022)

Autotests · Hyundai
2022 HYUNDAI KONA N action

Hyundai Kona N: Waarom ook niet?

Autotests · Hyundai
Ontdek meer