In Engeland hebben ze het graag over de hot hacthes wanneer het gaat over sportieve compacte vijfdeursmodellen, een genre dat zijn liefhebbers heeft. Maar deze liefhebbers zullen vast net zo gek zijn van de i30 Fastback als van de ‘normale’ i30. Achteraan heeft hij veel weg van een sierlijke coupé. Zijn bumper krijgt een sportief rood biesje en achteraan draagt hij een knappe spoiler. De rest van het koetswerk krijgt de gebruikelijke N-behandeling, met een sportiever bumperdesign, specifieke zijschorten, een verlaagd onderstel en 19-duims velgen.
Performance package
Die wielen zijn de standaardkeuze in ons land. De invoerder biedt de Hyundai i30 Fastback N uitsluitend aan met het ‘Performance package’. Een keuze waarin we ons wel kunnen vinden in de grommende 2-liter turbo waarvan het vermogen op 275 pk gebracht is. Via enkele wijzigingen heeft Hyundai stevig aan de wegligging gesleuteld. Daarbij hoort onder meer een veerpootbrug die voorbij de achterbank verstopt zit. Dit kost een beetje kofferruimte en praktisch kan je het bezwaarlijk noemen. Maar dat vormt hoogstwaarschijnlijk geen bezwaar voor potentiële kopers, die andere verwachtingen hebben.
Evenwichtskunstenaar
Die verwachtingen kan de Fastback N mooi inlossen. Hij is temperamentvol, wild en tegelijk verbazend efficiënt. Het onderstel is stevig aangepast aan het sportieve werk. De ophanging toont zich strak in de bochten en comfortabel op slecht wegdek. Daar blijft hij onverstoorbaar stabiel. Door zijn concept blijkt de Hyundai i30 Fastback N ook iets evenwichtiger. Hij legt nog meer talent aan de dag dan de berline voor het betere bochtenwerk.
Het is vooral de voortrein die je verbaast met zijn grip in alle omstandigheden. Ongeacht de staat van het wegdek bijt hij zich vast om niet meer los te laten. De Pirelli P-Zero banden die standaard met de auto komen spelen daar zeker ook hun rol in. Bovendien: wanneer je de achterkant wat provoceert, laat hij zich graag verleiden tot een walsje met de kont.
De N-rijmodus is de meest sportieve in deze Fastback. Daarbij geeft hij automatisch tussengas om de overgang van de versnellingen bij het terugschakelen mooi af te stemmen. Los het gaspedaal en hij knettert lekker door de uitlaat. Piloten in de dop zullen het graag horen. Ze zullen ook appreciëren dat je al de belangrijke parameters als het uitlaatgeluid, het tussengas (rev matching), het elektronisch sperdifferentieel en de motorsturing individueel via het scherm op de middenconsole kan regelen.
Iets duurder
Naast zijn ontegensprekelijk sportief talent blijkt de Hyundai i30 Fastback N ook een vlotte partner voor de verplaatsingen van elke dag, dankzij zijn andere rijinstellingen (sport, comfort en zelfs eco). Maar hij kost 37.499 euro, wat 1.950 euro duurder is dan de hatchback i30 N. Aan u om te oordelen of hij die meerprijs waard is.
Hyundai i30 Fastback N |
---|
Motor: viercilinder turbobenzine, 1.998 cc |
275 pk bij 6.000 opm |
353 Nm bij 1.450 – 4.700 opm |
0-100 km/u: 6,4 sec |
Top: 250 km/u |
Verbruik: 8,2 l/100 km |
Testverbruik: +11 l/10 km (sportief rijden) |
CO2: 188 g/km |
Prijs: 37.499 euro |