Hyundai beleeft een niet te stuiten opmars die het Koreaanse merk naar de wereldtop loodst. De in 2007 gelanceerde i30 heeft daar een belangrijk aandeel in, want in korte tijd werd dit model het best verkochte in het gamma en zelfs een belangrijke speler in C-segment, waar nochtans heel wat gevestigde waarden als de VW Golf en andere Ford Focussen aanwezig zijn.
Het succes van de i30 was te danken aan zijn uitstekende technische en rijkwaliteiten, maar de verpakking was eerder saai. Aangezien uit onderzoek bleek dat de kopers toch wel belang hechten aan een leuk voorkomen, naast een scherpe prijs, werd voor de nieuwe generatie het lijnenspel stevig onderhanden genomen. Het ‘Fluidic Sculpture’ design, dat met de i40 werd geïntroduceerd, maakt ook van de i30 een erg fraaie en verleidelijke verschijning. Sexappeal en Hyundai, wie had enkele jaren gedacht dat die twee ooit samen konden gaan? ## 97 gram CO2 De i30 komt dus fantastisch voor de dag en werd meteen ook wat ruimer door een rekoefening van het koetswerk in alle richtingen. Even belangrijk nieuws zit onder de motorkap waar twee nieuwe, meer potente krachtbronnen hun opwachting maken: de 1.6 GDi en de 1.6 CRDi. Beide koppelen sterke prestaties aan een laag verbruik en een geringe uitstoot. De eerste krijgt de benzine direct ingespoten en is goed voor 135 pk en 164 Nm koppel, terwijl dankzij de brandstofbeperkende Blue Drive-maatregelen (start-stopsysteem, banden met lage rolweerstand, schakelindicator,...) het gemiddelde verbruik tot 5,0 l/100 km en de CO2-uitstoot tot 118 gram beperkt konden worden.
Nog spectaculairder is de upgrade van de bekende turbodiesel die zijn vermogen tot 128 pk ziet stijgen en daarmee nog vinniger uit de startblokken schiet, maar toch slechts 3,7 l/100 km verbruikt en 97 gram CO2 per km uitstoot. Daarnaast komt er ook een 110 pk-variante van deze 1.6 CRDi met dezelfde waarden voor het koppel (260 Nm), het verbruik en de CO2-emissie, maar met natuurlijk iets minder pit. Keuze genoeg dus met een motorenpallet dat verder nog de 1.4i (100 pk, 130 g/km CO2) en de 1.6i (120 pk, 138 g/km CO2) op benzine en de 1.4 CRDi (90 pk, 105 g/km CO2) omvat. De Belgische invoerder verwacht vooral veel van deze laatste turbodiesel, die een goed compromis levert tussen prijs, prestaties en lage CO2-waarde, en voorspelt tevens dat het aandeel van de benzineversies zal stijgen. Het aanbod zal wel beperkt worden tot vier motorversies: 1.4i, 1.6 GDi, 1.4 CRDi en 1.6 CRDi (110 pk).
Scherpe prijs
De testrit met de nieuwe i30 liet een meer dan positieve indruk na. Het interieur ziet er net als het koetswerk modern en hip uit, is prima afgewerkt en biedt voldoende ruimte. Het stuurgevoel met variabele instelling (Flex Steer) is vrij precies, de ophanging heeft een merkelijk betere afstelling dan de i40, waardoor oneffenheden moeiteloos worden geabsorbeerd, en het tempo valt best mee met de voorziene krachtbronnen.
Daarenboven is de i30 scherp geprijsd met 16.499 euro voor het instapmodel 1.4i, dat al compleet is uitgerust met onder een radio-cd, zes airbags en ESP en ook geniet van de 5 Year Triple Care garantie. Later dit jaar komen er nog een driedeurs en break bij. De Golf & co zijn gewaarschuwd!