Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Test: Hyundai i30 Wagon – Ideaal voor onze markt

Met de nieuwe i30 heeft Hyundai een zwaar offensief ingezet tegen de klassieke sterkhouders in dit segment: Golf, Astra, 308, Focus en Mégane. In afwachting van een driedeurs voegt nu een break zich bij de bestaande vijfdeurs.

Wij Belgen en breaks, het is een echte liefdesgeschiedenis. Dankzij de fleetmarkt, die tweederde van het aantal verkochte breaks voor haar rekening neemt, is het aandeel van die breaks in het segment van de VW Golf naar 25% gestegen. Hyundai wist al langer dat het hier met een vertegenwoordiger aanwezig moest zijn, en na het vorige model heeft nu ook de nieuwe i30 een breakversie gekregen. Hij komt onder de noemer ‘Wagon’ de markt op.

Alles anders

Voor de tweede generatie i30 heeft Hyundai voor een radicaal andere aanpak gekozen. Om te beginnen de naam, niet langer ‘CrossWagon’, maar gewoon ‘Wagon’. En dan is er de duidelijk beter verzorgde stijl. Deze i30 past zo mooi in de reeks nieuwe Hyundais als de i40 en de ix35. Ten opzichte van de vijfdeurs is hij goed 20 cm langer. Het design gaat goed om met die extra centimeters, de vloeiende lijn blijft behouden. En de cijfers van de i30 zijn goed. Zijn koffer is 508 liter groot. In gewone configuratie. Met de in twee delen neerklapbare achterbank wordt dat zelfs 1.642 liter. Behalve de Peugeot 308 SW heeft de i30 Wagon op dat vlak in zijn segment niemand te vrezen. Bovendien blijkt de koffer bijzonder praktisch ingedeeld, met handige opbergvakken onder de vloer.

1.6 GDI

Sinds de ecopremies voor de aankoop van milieuvriendelijke wagens tot het verleden behoren, is de interesse in de bevoordeelde diesels wat gedaald. En dus komen de benzinemotoren terug wat meer in de aandacht. Vorig jaar stak hun marktaandeel onder 20%, intussen zijn ze weer goed voor 28% van de verkoop in het eerste semester van 2012. Ook hier heeft Hyundai op ingespeeld, want het merk biedt een direct ingespoten 1.6 benzine aan met 135 pk en 164 Nm. Die kennen we reeds uit de Veloster, en valt ook in de i30 Wagon op door zijn vlotte beschikbaarheid van bij lage toerentallen. Als goede klassieke atmosferische motor klimt hij gretig in de toeren om zijn volle potentieel te ontplooien. Maar met een meer gezapige benutting komt de versnellingsbak beter tot zijn recht, en blijft ook het verbruik binnen de perken. Mede geholpen door een start/stop-systeem laat Hyundai zo een gemiddelde van 5,8 l/100 km optekenen.

1.4 CRDI

Tijdens onze testrit kregen we ook de sleutel van de 1.4 CRDI overhandigd. Die is 90 pk en 220 Nm krachtig. Dit is de basismotor in het dieselgamma, en dat voel je vooral door zijn gebrekkige respons onder 1.800 opm. Daarboven zouden we hem vooral als correct omschrijven, zonder opvallende prestaties te leveren. Mits het rijgedrag van een goede huisvader moet het opgegeven gemiddelde van 4,2 l/100 km (CO2: 109 gr/km) speelbaar zijn. Maar voor een snel en veilig inhaalmanoeuvre kan je beter twee tanden terugschakelen.

Aan de kassa

Ook aan de tarievenlijst is te merken dat Hyundai zijn concurrenten pijn wil doen. De 1.4i met 100 pk begint aan 17.699 euro, de 1.4 diesel kost 2.000 euro meer. De 1.6 GDI en de CRDI (110 pk) zijn er alleen met het duurdere afwerkingsniveau Lounge. Dat betekent respectievelijk 21.199 euro en 22.199 euro. Maar dan beschik je wel over elektrische ruiten rondom, sensoren voor lichten en ruitenwissers, net als airco en dynamische bochtenverlichting.

Un espace qui se veut en plus pratique grâce aux rangements supplémentaires situés sous le plancher.

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

Hyundai Santa Fe Plug-in Hybrid (2022) banner

Hyundai Santa Fe Plug-in Hybrid: een oude bekende?

Autotests · Hyundai
Hyundai Kona EV Facelift review

Hyundai Kona Electric 64 kWh: wie kan zuiniger? (2022)

Autotests · Hyundai
2022 HYUNDAI KONA N action

Hyundai Kona N: Waarom ook niet?

Autotests · Hyundai
Ontdek meer