Het D-segment van de middenklasse-berlines is één van de zwaarste slachtoffers van de SUV-gekte. Niet alleen Hyundai leidt daar onder, maar alle merken met een model in dit segment. Nochtans ligt het niet aan de kwaliteit van het aanbod in dit segment, vaak uitmuntend.
Cascade
De Hyundai i40 zit momenteel in het midden van zijn carrière, en mag zich één van de slachtoffers in het D-segment noemen. Toch zet Hyundai door, en brengt een facelift van de i40 uit die enkele discrete fysieke wijzigingen brengt. Zo zien we een nieuw bumperdesign vooraan en een nieuw ‘cascade’ radiatorrooster. Ingrepen die volstaan om de Hyundai i40 er opnieuw een stuk jonger te doen uitzien. Hij straalt ook meer klasse uit. Dat is ook het doek van de nieuwe, warme kleuren voor het interieur en de gemetalliseerde inlegplaatjes die je in sommige uitrustingniveaus vindt.
We hebben al vaker gezegd dat Hyundai iets Duits heeft in zijn afwerkingskwaliteit en de presentatie van de interieurs. Dat is nog steeds zo: foutloze assemblage en topmaterialen die deze keer wel van de juiste kleurtinten voorzien zijn. Hierdoor wordt het interieur een aangenamer plek voor de inzittenden.
Safety Sense
De andere veranderingen van deze update betreffen de update aan het SmartSense-veiligheidssysteem. Dit geheel van rijhulpen bevatte al onder meer de automatische regeling van de lichten en actieve rijvakcorrectie, nu voegt Hyundai daar nog botsingwaarschuwing vooraan aan toe.
Maar we moeten niet ontkennen dat de i40 een perfecte illustratie vormt van hoe snel de technologie momenteel evolueert. De Hyundai i40 dateert uit 2011, en krijgt zijn facelift op een moment dat hij eigenlijk helemaal vernieuwd zou moeten worden. Een auto van 8 jaar, dat is een eeuwigheid in autoland. De Hyundai i40 is daarmee een van de veteranen in zijn segment, wat ook maakt dat hij technologisch niet helemaal op hetzelfde niveau staat als zij concurrenten. Maar daar zit ook een voordeel aan vast: voor maximaal 38.000 euro (39.000 euro voor de break) heb je een diesel berline met 136 pk waar alleen metaalglanslak een optie is, al de rest krijg je standaard mee. Voor die prijs kan je je wel verzoenen met het feit dat hij enkele elektronische snufjes aan zich voorbij ziet gaan, snufjes die bovendien vaak door een minderheid aan klanten in optie worden bijgenomen. Het essentiële heeft hij, en nog veel meer dan dat ook.
Nieuwe diesel
De laatste nieuwigheid is de dieselmotor. Hyundai vervangt de 1.7 CRDi door een nieuwe 1.6 CRDi, met 115 pk of met 136 pk. De 115 pk vind je alleen bij de break, en dan nog uitsluitend in combinatie met een manuele zesbak. De 136 pk steekt zowel in de berline als in de break i40, en komt uitsluitend met de gerobotiseerde zeventraps dubbelekoppelingsbak 7-DCT.
We konden kort de 115 pk i40 Wagon in handen nemen. Daarbij vallen twee aspecten meteen op: hoe stil hij wel is, en een souplesse die tegenwoordig zeldzaam is bij dieselmotoren sinds Dieselgate. In derde versnelling kan hij al vanaf 1.000 opm hernemen zonder stotteren of brommen. Zijn karakter moet je dan ook vooral in deze domeinen zoeken: comfort en gebruiksgemak. Een uurtje testrijden volstaat om te kunnen zeggen dat de opgefriste Hyundai i40 een bijzonder aangename partner is voor mensen die veel kilometers malen, zonder echt prijs te stellen op een auto die veel rijdynamiek biedt. Een goede machine, die veel biedt voor weinig geld. Een echte Hyundai dus. Of ook: de Aziatische VW.
Hyundai i40 Wagon 1.6 CRDi 115 |
---|
Motor: viercilinder turbodiesel, 1.598 cc |
115 pk bij 4.000 opm |
280 Nm bij 1.500 – 2.750 opm |
0-100 km/u: 12,2 sec |
Top: 187 km/u |
Verbruik: 4,3 l/100 km (gecorreleerde NEDC) |
Testverbruik: 5,7 l/100 km |
CO2: 120 g/km |
Prijs: 30.449 euro |