Geen gebrek aan elektrische nieuwkomers in autoland. Want bijna elke week verschijnt er wel een nieuwe EV die pretendeert een Tesla-killer te zijn. Met deze Ioniq 5 gaat Hyundai een andere kant op. Want Ioniq 5 moet het cliënteel wegsnoepen van de klassieke Duitse merken. Of hij daar de eigenschappen voor heeft?
Zeg niet Hyundai
First things first: Hangt het van Hyundai af, dan is deze Ioniq 5 eigenlijk geen Hyundai. Nee, “Ioniq” is een nieuw elektrisch automerk en de “5” is het eerste productiemodel van dat merk. Op die manier wil het Zuid-Koreaanse merk er voor zorgen dat je in de kantine op bureau niet hoeft te zeggen dat je een nieuwe Hyundai in leasing hebt genomen. Waarom Hyundai dan wel haar “H-logo” op de motorkap en kofferklep kleeft? Dat is ons dan weer een raadsel.
Nu goed, de 5 is dus het eerste product van kersvers automerk Ioniq. Een auto die op designvlak meteen een statement mocht neerzetten. Want de Ioniq 5 is een uniek vormgegeven auto geworden. Eentje die de lijn tussen retro en futurisme bewandelt. Op foto lijkt het een hatchback, in realiteit is het een potige crossover. Het zorgt alvast voor een unieke uitstraling in het straatbeeld.
Ruimtekoning
Zo uniek de buitenkant, zo ontspannend de binnenkant. De designers van Hyundai zijn er zelfs fier op dat dit het eerste product van hun hand is dat alleen maar horizontale lijnen kent in het interieur. Dit vergroot het ruimtegevoel samen met de lichte dakhemel en twee digitale schermen met witte boord. Wij merken vooral een feilloze afwerking én een bediening van de verwarming met klassieke knopjes op. En o ja: ruimte, zeer veel ruimte.
De aanwezige binnenruimte in deze Ioniq 5 schermt met het absurde. Met dank aan de elektrische opbouw natuurlijk, waardoor er geen storende elementen (versnellingsbak, uitlaatlijn) onder of door de cabine moeten lopen. Zowel voor- als achteraan voel je jezelf royaal met de aanwezige zitruimte. Afhankelijk van de uitvoering kan je zelfs de voorste stoelen volledig plat leggen om een dutje te doen. Kwestie van je tijd nuttig te besteden tijdens het snelladen.
Zoals een Porsche Taycan
Een elektrische auto is maar zo imposant als zijn aandrijflijn. Dat weten ze bij Hyundai ook. De Ioniq 5 krijgt een volledig nieuw platform (dat hij deelt met Kia EV6) en beschikt daardoor over enkele imposante cijfers. Laten we beginnen met de accu. Die is 58 kWh dan wel 73 kWh groot. De kleine batterij krijgt een elektromotor op de achteras van 170 pk, de grotere batterij ziet het vermogen van die motor stijgen naar 218 pk. Een versie met vierwielaandrijving bestaat er ook en is 305 pk sterk.
Volledig indrukwekkend wordt het eenmaal je moet gaan laden, snelladen. De Ioniq 5 gebruikt namelijk een 800 volt laadnetwerk. Daardoor kan de 73 kWh-versie snelladen aan 232 kW DC. Ter referentie: enkel de Porsche Tacyan en Audi e-tron GT halen momenteel gelijkaardige oplaadsnelheden. Jep, je Hyundai laadt even snel als een +100.000 euro kostende exclusieve luxelimousine uit Duitsland. En dit voor de prijs van een meer gangbare elektrische crossover! Want met zijn basisprijs van 45.999 euro gekoppeld aan een riante standaarduitrusting begeeft deze Ioniq 5 zich in het vaarwater van de Volkswagen ID.4 en co.
Blauwdruk van een EV
Een Hyundai, dat zal wel niet goed rijden zeker? Wel, dan heb je de laatste jaren niet meer aandachtig naar de Koreanen gekeken. Ondertussen werken enkele klinkende namen bij de Hyundai-groep. Albert Biermann, om er maar eentje te geven. Ach, je weet wel, de man die enkele van de beste BMW M-auto’s ooit afgesteld heeft. Niet dat we willen zeggen dat deze Ioniq 5 rijdt als een sportwagen. Nee, de Ioniq 5 is een comfortabele, uitermate stille en trillingsvrije crossover.
De versie die wij reden, de 73 kWh “Long Range” wist met zijn 218 pk en 350 Nm koppel vlotte prestaties neer te zetten. Al verdient vooral de souplesse van de elektromotor een pluim. Idem voor de recuperatie tijdens het vertragen. Dit is gewoon zoals een elektrische auto zou moeten rijden. Punt. Moeten we dan toch zaniken, dan had een smallere C-stijl en een ruitenwisser op de achterruit handig geweest voor het dagelijks zicht.
Verdict
Terwijl Europese automerken hun pijlen richten op dat éne Amerikaanse automerk, komt Hyundai aangereden met een elektrische auto die de boel even op stelten komt zetten. Puike afwerking, indrukwekkende technologieën en een prijskaartje dat op de leasingmarkt perfect valt te verantwoorden. Zonder gêne een Hyundai kopen, het is een feit.