Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Eerste contact: Hyundai ix35 2.0 CRDi 4WD – Kwaliteitssprong

De naam van de opvolger van de Tucson mag dan minder sexy zijn, de ix35 ziet er een stuk degelijker uit. Een nieuwe kwaliteitssprong vooruit van de Zuid-Koreanen. Alleen de (relatief) lage prijs is gebleven.

De Tucson zag er al niet mis uit, maar met de ix35 brengt Hyundai echt ‘chic’ in zijn terreinwagengamma. 4,1 meter vol gestileerde lijnen en hoeken, doen de ix35 recht in de actuele tijdsgeest passen: niet te groot, maar zichtbaar luxueus. Al blijft Hyundai zelfs nu nog een beetje onderdoen voor de echte ‘premium merken’ op dit terrein, zoals de BMW X1.

Ook vanbinnen valt dezelfde kwaliteitsverbetering op. Je hebt als bestuurder snel het overzicht gevonden, en de lay-out van de instrumenten kan moeilijk duidelijker. Leuk detail: de analoge wijzerplaten geven de informatie in het midden nog eens digitaal weer. Hoewel de afwerking nog net onder die van VW blijft steken, valt toch op dat de lat in de Slovaakse Hyundai-fabriek hoog gelegd wordt.

Parkeerkwestie

Over ruimte heb je in de ix35 niet te klagen, noch vooraan, noch achteraan. En dan houd je nog 591 liter koffer over. Met de achterbank plat, kan dit uitbreiden tot meer dan 1.400 liter. Een nadeel van met name de sportieve styling van de achterste raamstijl – met klein ruitje – is de beperkte zichtbaarheid naar achter. De optionele parkeersensoren zijn aan te raden, of misschien kan je zelfs opteren voor de achteruitrijcamera in combinatie met navigatiesysteem. Wie zijn eigen parkeerkwaliteiten helemaal niet betrouwt, kan de parkeerassistent bestellen. Die rijdt de ix35 dan zelf een parallelle parkeerplaats in (mits hij voldoende ruimte ziet, en hij heeft best wat nodig).

Grote luxe

Dit zijn allemaal opties, maar de basisversie ‘Comfort’ beschikt standaard reeds over ESP, actieve hoofdsteunen, een assistent die vertrek op helling vergemakkelijkt en afremt in een afdaling op terrein, aluminium velgen, radio/cd-speler en MP3-aansluiting (aux en USB), bluetooth, manuele airco en elektrisch bediende ruiten rondom. Grote luxe, kortom.

Hyundai introduceert de ix35 met slechts één benzinemotor en één diesel. De 2.0 benzine is 163 pk sterk. De 2.0 common rail turbodiesel is beschikbaar met ofwel 136 pk (fiscaal interessant in België), ofwel 184 pk. De 136 pk heeft 320 Nm koppel, de ‘high power’ diesel beschikt over 392 Nm tussen 1.800 en 2.500 opm. De diesels hebben manuele zesbakken standaard, maar een zestrapsautomaat behoort tot de opties. Hyundai voorziet in goedkopere versies met uitsluitend voorwielaandrijving, en echte 4WD. Alleen de ‘high power’ diesel komt de facto met vierwielaandrijving en automaat, maar die kost dan ook 35.499 euro.

Het is deze versie die we testreden. Hoewel de motor best nog wat stiller mag draaien, valt hij op door zijn vlotheid. Hij haalt 100 km/u in 10 seconden en topt op 195 km/u. Daarmee doet de ix35 maar net onder voor de veel duurdere Audi Q5 2.0 TDI met 170 pk. Hyundai belooft een gemiddeld verbruik van 7,1 l/100 km (CO2: 187 gram), wij hielden het op net iets meer dan 8 l/100 km.

Op slecht asfalt huppelt hij wat te veel om het de referentie (VW Tiguan) moeilijk te maken, maar zijn prijs maakt veel goed. De voorwielaangedreven ix35 begint net onder 20.000 euro, en dat is een sterke prijs. De 2.0 CRDi met 136 pk heb je voor 23.499 euro.

Het lijkt er op dat Hyundai opnieuw een hit vast heeft in het SUV-segment.

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

Hyundai Santa Fe Plug-in Hybrid (2022) banner

Hyundai Santa Fe Plug-in Hybrid: een oude bekende?

Autotests · Hyundai
Hyundai Kona EV Facelift review

Hyundai Kona Electric 64 kWh: wie kan zuiniger? (2022)

Autotests · Hyundai
2022 HYUNDAI KONA N action

Hyundai Kona N: Waarom ook niet?

Autotests · Hyundai
Ontdek meer