Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Test: Hyundai ix35 1.7 CRDi – Vlotte jongen

Hyundai rust zijn populaire ix35 SUV uit met een een nieuwe basisdiesel. Een 1.7 die slechts 115 pk heeft voor 1,5 ton auto. En toch nemen we onze hoed af.

Er was een tijd dat we ons zorgen maakten om de mentale gezondheid van de mensen. Die tijd viel samen met het moment waarop de Belgen in geen tijd massiel overschakelden op de eerste SUV’s van Hyundai. Die tijd ligt nu ver achter ons.

Sterke prijs

We zijn goed 200 kilometer ver in de test met de Hyundai ix35 met de nieuwe 1.7 CRDi turbodiesel en tot dusver hebben we alleen maar goedkeurend geknikt en vooral... genoten. De 1.7 komt er als instapversie. Hij begint bij 22.249 euro, wat 200 euro duurder is dan de vergelijkbare Mitsubishi ASX 1.8 Di-D en net geen 600 euro goedkoper dan de Kia Sportage 1.7 CRDi, waarmee hij zijn platform deelt. Competitief geprijsd dus.

Het gaat om een instapmodel, alleen beschikbaar met voorwielaandrijving. Er was een tijd dat dit synoniem stond voor tractieverlies in de bochten, maar alweer, die tijd ligt achter ons. De ix35 valt op door zijn kwalitatieve rijervaring. Hij stuurt zacht maar gedecideerd, de wegligging voldoet aan wat we de Europese standaard noemen en de versnellingsbak lijkt wel die van een Duitser. Indrukwekkend dus. Ook al omdat het interieur niet alleen goed geassembleerd is, Hyundai legt zijn klanten ook echt in de watten, reeds vanaf het standaard afwerkingsniveau (Comfort). Zo krijg je ESP gratis mee, net als radio/cd met 6 luidsprekers – goede bovendien – en aux- en USB-aansluiting. Zelfs bluetoothverbinding voor de gsm is standaard. Voor airco moet je wel bijbetalen.

Vlotte jongen

De motor lijkt op papier niet de snelste – 0-100 km/u in 12,4 seconden, top van 173 km/u – maar voelt in de praktijk vlotter aan. Het maximale koppel van 260 Nm is reeds bij 1.250 opm beschikbaar, en dat tot 2.500 opm. De motor klimt vervolgens mooi door naar zijn maximum vermogen bij 4.000 opm. Maar wie de instructies van schakelassistent opvolgt, grijpt al veel vroeger naar het volgende verzet.

Zonder echt ecologisch te rijden, daalde het verbruik vlot naar 6,3 l/100 km. Meer dan de 5,2 die Hyundai opgeeft, maar voor dit type wagen toch een best goed cijfer. Zeker omdat het start/stop-systeem in staking leek. De 1.7 CRDi draagt Hyundais ‘Blue Drive’ label, maar omdat hij 135 gr/km CO2 uitstoot, hebt u daar niets aan. Ook als bedrijfswagen is hij slechts voor 75% in te brengen. Hij toont zich nog het zuinigst wanneer het op belastingen aankomt: een verkeersbelasting van 248,29 euro en een BIV van 495 euro, dat valt nog mee.

Beperkte koffer

Er zijn wel enkele minpunten ook. Met een volume tussen 591 liter en 1.436 liter met de achterbank plat, scoort de koffer nog gemiddeld, zeker voor een auto van 4,4 meter lengte. Alleen is hij niet bijzonder praktisch ingedeeld, met slechts een beperkte hoogte. Ook de hoofdruimte op de achterbank is niet subliem. En de 1.7 mag slechts 1,2 ton slepen, tegenover 2 ton voor de 2.0 CRDi.

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

Hyundai Santa Fe Plug-in Hybrid (2022) banner

Hyundai Santa Fe Plug-in Hybrid: een oude bekende?

Autotests · Hyundai
Hyundai Kona EV Facelift review

Hyundai Kona Electric 64 kWh: wie kan zuiniger? (2022)

Autotests · Hyundai
2022 HYUNDAI KONA N action

Hyundai Kona N: Waarom ook niet?

Autotests · Hyundai
Ontdek meer