Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Hyundai Kona Electric 64 kWh: wie kan zuiniger? (2022)

Hyundai trakteert zijn Kona Electric op een welverdiende facelift. Onderhuids houden de Koreanen echter vast aan het beproefde, ongeëvenaard zuinige recept.

Pro

Voordelen

  • - Extreem zuinig
  • - Speels rijgedrag
  • - Competitief geprijsd
Contra

Nadelen

  • - Harde plastics binnenin
  • - Gebrekkige grip bij accelereren
  • - Rommelig design achteraan

Wanneer Hyundai zijn Kona van een elektromotor voorzag in 2018 creëerde het niet alleen de beste Kona uit het assortiment, maar ook meteen één van de betere EV’s op de hele markt. Nu de kleine crossover sinds zijn facelift over een knettergekke N-versie beschikt, kan de elektrische telg enkel nog strijden voor de laatste van die twee titels. Maakt hij ondanks een gebrek aan onderhuidse aanpassingen nog steeds kans om tot de betere EV’s op de markt gerekend te worden?

Strakgetrokken smoelwerk

We noemen deze Kona ‘gefacelift’, en dat mag je letterlijk nemen. Zo wordt de auto eigenlijk enkel voorzien van een strakgetrokken snuit, en blijft zowat al de rest bij het oude. Die neus ziet er trouwens plots wel heel strak uit, want de opgefriste versie gooit elke illusie van een grille compleet overboord. Zo bestaat de voorzijde tegenwoordig uit een volledig glad paneel, dat enkel verstoord wordt door de ietwat ongelukkig geplaatste laadpoort. De achterzijde werd jammer genoeg niet in die mate onder handen genomen, waardoor de Kona ook in Electric-vorm zijn nogal rommelige kakafonie aan achterlichtunits behoudt.

Kona EV facelift

Kijken we binnenin de elektrische crossover, dan merken we daar een al even subtiele aanpak op. Zo blijven het stuur, de middenconsole en grote delen van het dashboard onaangeroerd en merken we nog steeds dezelfde, vaak harde plastics op. Het plaatje wordt echter aangevuld met een nieuw bestuurdersdisplay van maar liefst 10,25 inch groot terwijl het opgefriste infotainmentsysteem achter een aanraakscherm van hetzelfde formaat schuilt. Onder dat scherm vinden we gelukkig nog een rij fysieke sneltoetsen, dus je kan het systeem nog lekker ouderwets op de tast bedienen.

Twee smaken

We zeiden het al: onder zijn opgefriste uiterlijk schuilt nog steeds de Hyundai Kona Electric van weleer. Zo kan je de auto in twee smaken bestellen: eentje met 136 pk aan vermogen en 39 kWh aan batterijen, of een exemplaar met 204 pk en een mooie 64 kWh onder de vloer. Die laatste stelden wij op de proef, en die bewees zich ondanks zijn iets hogere gewicht toch als een extreem zuinige EV.

Kona EV facelift

Zo haalden wij in – het moet gezegd – temperaturen die het vriespunt benaderden toch gemakkelijk 380 kilometer uit de accu, en gaf de boordcomputer een gemiddeld verbruik van 17,8 kWh/100 km weer. Dat bereikten we zelfs met heel wat snelwegkilometers, dus stel je voor wat dit apparaatje maar verbruikt wanneer je vooral binnen de stadsmuren blijft en het buiten wat warmer is. Snelladen kan de Kona Electric trouwens tot snelheden van 77 kWh, waarmee de accu op een klein uurtje terug vol is.

Knappe compromis

Daarnaast moeten we de fijne rij-eigenschappen van deze elektrische crossover even in de verf zetten, want ook op dat vlak toont de Kona zich als een knappe compromis. Zo biedt hij verrassend veel comfort voor zo’n compacte auto, maar rolt de koets toch niet te hard in de bochten. Ook het stuurgevoel is best aangenaam met een zachte bekrachtiging die wel verrassend veel feedback toelaat.

Kona EV facelift

Je zou de Kona Electric in deze versie zelfs sportieve prestaties kunnen toekennen, want de 204 pk en 395 Nm koppel zijn voldoende om de voorwielen aan het stoplicht te doen spinnen als een oude muscle car die zijn banden opwarmt voor een dragrace. Dat is waarschijnlijk een grappig tafereel voor omstaanders, en is soms ook een licht beangstigende ervaring wanneer het wegdek wat aan de gladde kant is.

Alles wat je nodig hebt

Kijken we in de prijslijst van de Kona Electric, dan blijkt deze best competitief geprijsd te zijn. Zo betaal je voor de goedkoopste versie, een ‘Comfort’ met 39 kWh-batterij, 34.495 euro. Daarvoor krijgt je dan wel meteen alles wat je nodig hebt, zoals parkeersensoren en -camera, keyless entry en go, adaptieve cruise control en het digitale instrumentarium. Hetzelfde uitrustingsniveau kost met een 64 kWh-batterij 38.495 euro. Mag het nog wat chiquer, dan neem je een tot de tanden uitgeruste Kona Electric mee naar huis voor zo’n 45.000 euro.

Kona EV facelift

Conclusie

De Kona Electric mag dan een facelift gekregen hebben, die verandert weinig aan zijn technologische totaalplaatje. Dat is maar goed ook, want de kleine crossover was voordien al één van de betere EV’s met zijn knappe balans tussen rijgedrag, rijbereik en kostprijs. Die waarden draagt de opgefriste versie dus nog steeds even hoog in het vaandel.

Hyundai Kona Electric 64 kWh (2022)

  • Motor: één elektromotor
  • Aandrijving: vooraan
  • Vermogen: 204 pk
  • Koppel: 395 Nm
  • Batterij: 64 kWh
  • Overbrenging: Automaat (vaste verhouding)
  • 0 – 100 km/u: 7,9 sec
  • Koffervolume: 332 L / 1.114 L
  • Leeggewicht: 1.660 kg
  • Verbruik: 14,7 kWh/100 km (WLTP) / 17,8 kWh/100 km (gemeten)
  • Rijbereik: 484 km (WLTP) / 380 km (gemeten)
  • Catalogusprijs: 38.495 euro

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

Hyundai Santa Fe Plug-in Hybrid (2022) banner

Hyundai Santa Fe Plug-in Hybrid: een oude bekende?

Autotests · Hyundai
2022 HYUNDAI KONA N action

Hyundai Kona N: Waarom ook niet?

Autotests · Hyundai
hyundai-bayon-front

Hyundai Bayon: grijze muis

Autotests · Hyundai
Ontdek meer