Dit klinkt zeker als een open deur, maar het is duidelijk dat Hyundai in beweging is. Dat geldt zowel als het gaat om elektrische modellen als om sportwagens, zoals we onlangs ontdekten toen we in de i20 N reden. De komst van de Kona N was dus slechts een kwestie van tijd. De Koreanen hadden immers alle troeven al in handen.
Make-up bijwerken en… Actie!
Om van zijn crossover een bom te maken, heeft Hyundai niet beknibbeld op de middelen. Natuurlijk zijn er veel schaalvoordelen (daar komen we nog op terug), maar de Kona N is voor de gelegenheid aangekleed in zijn beste sporttenue. Er is een gloednieuwe voorbumper met de nodige rode accenten en een reeks extra luchtinlaten. We zijn geen fan van de drie valse, Audi-achtige inkepingen boven de grille, maar je moet toegeven dat de sportiviteit er wel in zit.
Aan de zijkanten vinden we zwarte, generfde kunststof op de dorpels en bredere wielkasten getint in carrosseriekleur, en op alle vier de hoeken zijn 19-inch grote, gesmede wielen gemonteerd. Tot slot ziet de achterkant er nog dynamischer uit dan bij de normale Kona dankzij een echte diffuser met rode randen op de bumper. Het plaatje wordt afgewerkt met de twee grote uitlaatpijpen en een dubbele spoiler met een derde, driehoekig remlicht.
Rood en blauw
Het interieur onderscheidt zich minder van dat van zijn broers en zussen, of dat nu de andere Kona’s zijn of de andere N-modellen. We vinden er natuurlijk het geliefde sportstuur met de blauwe N-toetsen, een versnellingspook in geperforeerd leder en ondersteunende sportstoelen in leder en alcantara.
Omdat het in wezen echter nog steeds een Kona is, draagt hij ook de matige binnenruimte en relatief kleine kofferbak (361 liter) en het dashboard met relatief onaantrekkelijke materialen met zich mee. De Kona N zit dan weer helemaal aan de top van zijn segment met twee schermen van 10,25 inch, het ene voor infotainment en het andere voor instrumentatie.
De kern van de zaak
Laten we nu overgaan tot de kern van de zaak, namelijk wat ons het meeste interesseert in een sportieve versie. Onder de motorkap van de Kona N ligt namelijk de 2.0-liter viercilinder turbomotor uit de i30 N. Met 280 pk en 392 Nm koppel wordt hij standaard uitgerust met een N-DCT 8-traps transmissie met dubbele koppeling. Samen brengen ze deze crossover in 5,5 seconden naar 100 km/u en gaan ze door naar 240 km/u. Dat is een honderdste sneller maar wel 10 km/u langzamer dan zijn compactere zusje.
Volgens de door Albert Biermann geïntroduceerde N-traditie gaat een sportieve Hyundai verder dan alleen een grote motor. De Kona N is uitgerust met een groot aantal speciale functies, zoals adaptieve besturing en demping, een multi-link achteras en een elektronisch sperdifferentieel op de vooras.
Koreaanse inborst
Vanaf de allereerste omwentelingen van het stuur zet de Kona N de toon. Geen Dr. Jekyll en Mr Hyde hier: De viercilinder spint, de besturing is goed afgesteld en het onderstel blijft stevig, en dat allemaal in de ‘Normal’-modus. We spelen wat met de rijmodi en de verschillende aanpassingen om ons ideaal te vinden: alles in sport, behalve de ophanging. Die is in de sportstand misschien goed voor het circuit, maar niet voor de winterse koude wegen van de provincie Luik.
Onder de indruk van de grip die de Pirelli P Zero-banden ondanks de lage temperaturen weten te produceren, gaan we met een glimlach op ons gezicht van bocht naar bocht. Bij het uitkomen van een haarspeldbocht danken we de efficiëntie van het sperdifferentieel vooraan. Het is duidelijk: het ontbreekt deze Kona N niet aan persoonlijkheid! Hij is alleszins volwassener dan de i20 N – zowel qua chassis als qua uiterlijk - maar zijn motor met groot koppelbereik, zijn luide uitlaat en zijn scherpe en precieze voortrein maken er een pittige kleine crossover van die we alleen maar kunnen waarderen, vooral met het oog op de nogal klinische concurrentie. We betreuren alleen de afwezigheid van een handgeschakelde versnellingsbak...
Net als zijn zusje
In de catalogus is de nieuwe Kona N geprijsd op €40.499. Dat is exact dezelfde prijs als zijn zustermodel, de i30 N, met een automatische versnellingsbak. De eindafrekening ligt ook heel dicht bij de vanafprijs van een Golf GTi, maar de uitrusting is meteen veel completer.
Conclusie
Opnieuw heeft Hyundai onze sentimentele snaar geraakt met een van zijn N-modellen. Zeker, het is een crossover en zijn komst lijkt misschien een beetje opportunistisch, maar de Koreanen geven deze Kona N alle kansen om onze verwachtingen en marketingclaims te evenaren - zoniet te overtreffen.