Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Test: Hyundai Kona Electric 64kWh – Tussen hemel en hel

Hyundai heeft zijn kleine SUV Kona van een elektrische motor voorzien. Genoeg om er niet alleen de beste Kona van het pak mee te maken, maar ook meteen één van de beste elektrische auto’s op de markt. Wel blijft laden ver van huis een nachtmerrie.

Met zijn grote batterij van 64 kWh kan de elektrisch aangedreven Kona een rijbereik voorleggen van 500 kilometer. Dat volstaat voor het overgrote deel van de bestuurders. Vooral omdat het hier kan gaan om een rijbereik waarover je elke dag kan beschikken. Want wie over een goede laadinstallatie beschikt, kan na een nachtje opladen de volgende ochtend alweer over 500 kilometer beschikken. In de toekomst moet dat proces met inductieladen nog makkelijker lopen. Wanneer we weten dat de Belg gemiddeld per dag 41 kilometer aflegt met de auto, dan valt dat nog wel mee met dat rijbereik.

Pessimist aan boord

Op het moment dat we de sleutels van de Kona overhandigd krijgen, geeft dat boordcomputer aan dat de batterij voor 98% vol is… en dat dit overeenkomt met een rijbereik van 321 kilometer. Tiens. We gebruiken weliswaar de airco en de radio, allemaal dingen die niet tot de eco-stand horen. Maar zie, in de praktijk merken we dat na een rit van 97 kilometer naar ons bureau we nog steeds over een rijbereik beschikken van 252 kilometer. Met andere woorden, we hebben slechts voor 69 kilometer stroom verbruikt. Wat doet vermoeden dat hij in het echt toch goed moet zijn voor 400 kilometer.

De boordcomputer blijkt in het algemeen zelfs de pessimist aan boord. Tijdens het verloop van de test maakten we steeds beter gebruik van de peddels achter het stuur waarmee je de remenergierecuperatie kan regelen. Door ook wat op onze rechtervoet te letten, bleven we gemiddeld onder het verbruik dat Hyundai zelf opgeeft. Ons gemiddeld verbruik van 16,8 kWh op het moment dat we de sleutels terugbrachten, toont aan hoe zuinig deze Koreaan omspringt met energie.

GTI

Het uitstekende rijbereik gaat niet ten koste van dynamiek of rijplezier. Wanneer je zijn settings naar ‘sport’ wijzigt, verandert hij op slag in een kleine GTI. Dan voel je ineens alle kracht van de beschikbare 204 pk en 395 Nm van zodra je het gaspedaal aanraakt. De acceleraties zijn behoorlijk indrukwekkend. Zo haalt hij 100 km/u in 7,1 seconden. Hij voelt levendig aan, ondanks zijn behoorlijk stevig gewicht van 1.760 kilogram. Natuurlijk knabbel je met zo’n rijstijl snel aan de autonomie, maar we zagen nooit meer dan 25 procent verschil met wat Hyundai vooropstelt.

In het dagdagelijks gebruik appreciëren we vooral de stilte aan boord, die een groot deel uitmaakt van het rijplezier van een elektrische auto. In de elektrische Hyundai Kona verschilt het dashboard stevig van dat van de gewone Kona. De boordplank is groter en vormt een steviger afscheiding tussen de passagiers. Hierdoor ontstaat een gezelliger sfeer, maar ook een meer futuristische omgeving. De binnenruimte blijft voldoende, ook al is de koffer beperkt tot 332 liter. Bovendien kan je de koffervloerplaat niet verstellen.

Maar laden…

Zoals elke elektrisch auto moet je ook voor de Hyundai Kona Electric enkele offers brengen wanneer je lange trajecten wil doen. Nochtans ziet het er in het begin allemaal heel mooi uit. Wanneer je reisroute de resterende autonomie overstijgt, zal het systeem zelf suggesties doen voor laadpalen op of langs de route. Alle types laadpalen worden weergegeven: die waar je zonder speciale badge niets aan hebt, of nog vervelender: die met een stekker die  niet overeenkomt met de Type 2 of Combo-kabel in de Kona.

Het zijn vervelende aspecten die momenteel opduiken bij al wie in de publieke ruimte zijn elektrische auto wil laden. We wijden binnenkort zelfs een hele reportage aan deze thematiek. Het is jammer, want behalve dat heeft de Kona Electric eigenlijk geen echte fouten… behalve dan zijn behoorlijk stevige prijs: 44.999 euro.

Hyundai Kona Electric 64kWh
Motor: synchrone elektromotor met permanente magneten
204 pk/150 kW
395 Nm
0-100 km/u: 7,6 sec
Top: 167 km/u
Verbruik: 14,25 kW/100 km
Testverbruik: 16,8 kW/100 km
CO2 : 0 g/km
Prijs: 44.999 euro

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

Hyundai Santa Fe Plug-in Hybrid (2022) banner

Hyundai Santa Fe Plug-in Hybrid: een oude bekende?

Autotests · Hyundai
Hyundai Kona EV Facelift review

Hyundai Kona Electric 64 kWh: wie kan zuiniger? (2022)

Autotests · Hyundai
2022 HYUNDAI KONA N action

Hyundai Kona N: Waarom ook niet?

Autotests · Hyundai
Ontdek meer