Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
Test: Hyundai Kona Electric, kleintjes worden groot (2023)
Joram Van Acker · 06/11/2023 · 7 min gelezen
Eerste generaties zijn er om de markt te testen, en dat geldt ook voor de Hyundai Kona. Die heeft de test echter met glans doorstaan, inclusief zijn zuiver elektrische versie. Tijd dus om volwassen te worden… En dat mag je letterlijk nemen.
In het kort
De Hyundai Kona was meteen een schot in de roos en zijn zuiver elektrische variant al evenzeer. Die wist namelijk een competente elektrische aandrijflijn te combineren met een aanvaardbaar prijskaartje dus zeg nu zelf: wat wil de EV-rijder meer? Wat extra binnenruimte misschien, getuige deze tweede generatie.
Dit is namelijk de gloednieuwe Hyundai Kona Electric en om meteen met de deur in huis te vallen: de auto is een stuk gegroeid ten opzichte van zijn voorganger. Die positioneerde zich diep in het B-segment met zijn lengte van 4,2 meter, terwijl deze tweede generatie plots 4,35 meter lang en 1,83 meter breed is. Daarmee is de crossover plots groter dan een Volkswagen Golf, die er verder niks mee te maken heeft maar toch even in perspectief plaatst hoe sterk deze Hyundai gegroeid is.
Daardoor klopt de Kona bijna aan bij het C-segment, en zo ziet hij er ook uit. Het design is namelijk eveneens in zekere zin volwassen geworden, al blijft de crossover wel vasthouden aan een nogal chaotisch lijnenspel. Dat wordt tegenwoordig gedomineerd door doorlopende LED-balken voor- en achteraan terwijl de eigenlijke verlichting in hoekige modules eronder gemonteerd zit. Het doet allemaal wat denken aan de zuiver elektrische Ioniq-modellen van Hyundai en dat geldt ook voor het gebruik van de ‘Pixels’ in het design. Die kleine vierkantjes strooit Hyundai namelijk over de nepgrilles en lichtunits van zijn EV’s en dat doet het dus ook bij deze Kona Electric.
Interieur
Ook binnenin keren die Pixels terug, en wel op het nieuwe stuurtje van de crossover. Daar vind je centraal vier blokjes en vraag je je af waarom daar niet gewoon het ‘H’-logo van Hyundai prijkt, dan vertellen de clevere Koreanen je graag dat vier keer kort morsecode is voor de ‘H’. Verder blinkt de cabine uit in zijn eenvoud, zowel qua design als qua bediening. Hyundai heeft namelijk niet de fout gemaakt om alle functies achter een aanraakscherm te verstoppen, en zo vind je voor alles van de klimaatregeling tot de belangrijkste rijhulpsystemen nog steeds fysieke toetsen terug. Dat betekent echter niet dat de schermen vergeten worden, want het dashboard wordt gedomineerd door twee 12,3-inchdisplays in een doorlopende, gebogen plaat.
Nog een opvallende wijziging vinden we in de bediening van de automaat, want het pookje zit tegenwoordig VW ID-gewijs op de stuurkolom gemonteerd. Daardoor blijft er meer opbergruimte over in de middenconsole en is die te klein, dan kan je altijd je spullen kwijt in de koffer van 466 liter. Daarmee is die maar liefst een derde groter dan voorheen. Ook op de achterbank is er trouwens merkbaar meer hoofd- en vooral beenruimte en dat dankt de Kona dan weer aan zijn grotere wielbasis: die groeide met een mooie zes centimeter.
Motor
De Hyundai Kona biedt met andere woorden meer auto dan voorheen, dus dan heb je ook meer vermogen nodig om hem in beweging te brengen. Zo zijn beide versies van de Kona Electric wat sterker dan hun equivalenten van de vorige generatie, goed voor 156 pk op de voorwieltjes van de basisversie en 218 pk bij de variant met grotere accu. Die laatste sprint daarmee naar de 100 km/u in 7,8 seconden, terwijl de goedkopere daar een seconde meer voor nodig heeft.
Niet alleen de vermogens maar ook de batterijen van de Kona Electric worden groter. Die beginnen bij 48,8 kWh voor het standaardmodel, oftewel bijna 10 kWh meer dan je vroeger kreeg. Het rijbereik is er dan ook naar: je haalt er in theorie 377 kilometer uit. Heb je meer nodig, dan is er ook een Kona Long Range met een accupakket van 65,4 kWh. Daar is de winst beperkt ten opzichte van de 64 kWh-accu die het uitgaande model al bood, en met een rijbereik van 490 kilometer komt die ook maar net verder op een volle lading. Nadien laat de 48,8 kWh-batterij zich opladen aan snelheden tot 74 kW en de 65,4 kWh-batterij aan 102,3 kW. Daarmee gaan ze in een kleine driekwartier van 10 naar 80 procent capaciteit, wat niet slecht is maar ook niets wereldschokkends.
Rijgedrag
Dat rijbereik konden we maar moeilijk testen gedurende onze korte rit met de Kona Electric, maar zijn rijgedrag voelden we wel grondig aan de tand. Daarbij viel op dat de crossover wat minder vinnig is dan voorheen, en dat is ook weinig verwonderlijk. Zo verklapten we natuurlijk al dat de auto flink gegroeid is ten opzichte van zijn voorganger en dat laat zich ook voelen in het gewicht, al blijft de schade gelukkig relatief beperkt. Reken bijvoorbeeld op 80 extra kilo’s voor de basisversie terwijl de variant met grotere accu slechts 35 kilogram verdikt. Anderzijds worden die kilo’s wel vakkundiger dan tevoren in bedwang gehouden, want de demping van de nieuwe Kona is zelfs in zijn elektrische vorm lekker comfortabel.
Het belangrijkste is natuurlijk de elektrische aandrijflijn, en daarover valt nog steeds niet te klagen. Zo rijdt de Kona Electric best soepel en dat geldt ook wanneer je via de pedaaltjes achter het stuur de remregeneratie op zijn sterkste stand instelt. In die i-PEDAL-modus kan je in de meeste gevallen versnellen en afremmen met enkel het gaspedaal en dat werkt best intuïtief. Bovendien zou die modus je ook moeten helpen om het verbruik te beperken, al konden wij het verschil tijdens onze test moeilijk vastleggen. Zo schommelde het verbruik van onze Long Range-versie tussen de 16 en 17 kWh/100 km, wat niet verkeerd is voor een beetje elektrische SUV maar ook niet merkbaar efficiënter is dan de vorige generatie. Daardoor becijferde de boordcomputer dat we zo’n 400 kilometer zouden kunnen rijden voor we terug richting laadpaal moesten.
Prijs
Wat moet je dan over hebben voor zo’n elektrische Hyundai Kona? Wel, dat is op het eerste gezicht misschien even slikken. Zo geven de Koreanen je een exemplaar met een verbrandingsmotor mee vanaf 27.999 euro, maar voor de goedkoopste Kona Electric moet je tegenwoordig meteen 43.499 euro over hebben. Een exemplaar met de grotere accu kost zelfs 48.499 euro. Allebei krijgen ze dan wel meteen het ‘Feel’-uitrustingsniveau mee waar je bij de reguliere Kona voor moet bijleggen, dus elke elektrische Kona is voorzien van zaken als adaptieve cruise control, dodehoeksensoren, 17-inchvelgen en de twee 12,3-inchschermen.
Dat blijft hoe dan ook een flinke som geld, vooral in vergelijking met de Kona Electric van de vorige generatie. Die tikte je een dik jaar geleden namelijk nog op de kop voor zo’n 35.000 euro en zelfs een exemplaar met 64 kWh-accu duikte nog duizenden euro’s onder de basisprijs van de huidige Kona Electric. Nu goed, die huidige basisversie heeft tegenwoordig al een competente aandrijflijn en met alle ruimte, standaarduitrusting en een beetje inflatie meegerekend is de prijs van deze Kona Electric wel te verantwoorden… Al kunnen we er moeilijk om heen dat de nadruk bij de vorige generatie duidelijk meer lag op een democratische prijs, terwijl die nu verschoven lijkt in de richting van een beter afgewerkte, ruimere en dus duurdere EV.
Conclusie
De Hyundai Kona Electric is volwassen geworden. Zo is de nieuwe generatie van de elektrische crossover niet alleen flink gegroeid, maar beschikt hij ook over meer vermogen en een groter rijbereik dan voorheen. Die vooruitgang heeft echter een prijs, want het gevolg is dat de Kona Electric in tegenstelling tot zijn voorganger niet langer één van de betaalbaarste EV’s op de markt is.