Elektrische mobiliteit loopt in hoofdzaak langs batterijen. Maar weinig constructeurs zetten momenteel echt in op waterstof. Nog veel minder constructeurs commercialiseren op dit moment auto’s op waterstof. Hyundai hoort bij die laatste groep, en het merk biedt sinds 2018 de Nexo aan. Deze neemt de fakkel over van de ix35, en blijft een SUV met waterstof-aandrijving. Hij maakt nog steeds gebruik van een via waterstof gevoede brandstofcel die elektriciteit opwekt. In vergelijking met een elektrische auto met batterijen biedt hij een veel groter rijbereik. Bovendien kan hij in enkele minuten getankt worden. Dat is tenminste de theorie. Maar in de praktijk blijkt het niet altijd even vlot te gaan.
Halfvol
Terwijl we bij de invoerder onze testauto ophalen, merken we dat de waterstoftank maar net iets over de helft gevuld is. Op zich geen probleem, want met een volle tank kom je volgens Hyundai 666 kilometer ver. Gemeten volgens de nieuwe WLTP-cyclus bovendien, die realistischer is. We trekken dus zonder zorgen op pad om te genieten van een auto die rijdt zoals een elektrische auto. De motor is nauwelijks hoorbaar en het koppel is instant beschikbaar. Hierdoor legt hij mooie prestaties voor. Bovendien, en dit in tegenstelling tot batterij-auto’s, swingt op de snelweg het verbruik niet de pan uit. Hij stabiliseert op 1,2 kg waterstof per 100 kilometer, wat ook ons eindverbruik in deze test zal worden.
Origineel
De Hyundai Nexo valt snel op door zijn moderne stijl, zijn ruime interieur, zijn correcte koffer (alleen de dorpel is wat hoog geplaatst omwille van de brandstoftanks). Het interieur is origineel vormgegeven en valt ons leuk op met zijn verschillende bedieningsknoppen op de middenconsole. Dit is zoveel leuker dan een scherm dat alles regelt. Naast zijn grote 12-duim scherm krijgt de bestuurder ook een digitaal scherm voor de neus waarop de camera’s links en rechts beelden kunnen projecteren waarmee je de dode hoek uitschakelt. Dat is origineel, net als de mogelijkheid van de auto om vanop afstand te parkeren met behulp van de sleutel. Wat wegligging betreft vinden we de Hyundai Nexo nog net wat te soepel op ribbels bij hogere snelheden. Maar na enkele ritten die het rijbereik niet drastisch doen zakken, beginnen we toch te denken dat het eens tijd wordt om de Hyundai Nexo bij te tanken.
Hallo, is daar iemand?
En dus trekken we naar één van de twee waterstoftankstations die ons land rijk is. We rijden naar het Dats24-station in Halle. Maar daar wacht ons een onaangename verrassing: het tankstation is tijdelijk buiten dienst gesteld. Het rijbereik bedraagt intussen nog slechts enkele tientallen kilometers. Net genoeg om tot aan het tweede tankstation te rijden, dat van Air Liquide in Zaventem. We schakelen over op de Eco+ rijmodus en schakelen de airco uit om het rijbereik toch zoveel mogelijk te rekken. We doen ons verbruik zelfs even zakken naar 0,6 kg/100 km. Opnieuw duiken problemen op. We beschikken niet over de vereiste tankkaart voor dit station, en de parlofoon geeft slechts een krakkemikkige verbinding. Toch slaagt een medewerker er vanop afstand in om de tank te vullen… tot de Hyundai Nexo aangeeft dat er een oververhittingsprobleem is en dat de auto naar de garage moet. Na enkele minuten geduld kunnen we dan toch onze test afronden en de auto met voldoende brandstof terugbrengen.
Slotsom: aan de auto ligt het niet. De Hyundai Nexo is een uitstekende auto, met veel comfort, veel technologie en een groter rijbereik dan een elektrische auto biedt. Maar het probleem is het netwerk om waterstof te tanken. Dat is op dit moment ontoereikend voor een auto die 74.999 euro kost.
Hyundai | Nexo |
---|---|
Motor | brandstofcel, elektrisch |
Pk | 163 pk |
Nm | 395 Nm |
0-100 km/u | 9,5 sec |
Top | 179 km/u |
Verbruik | 0,95 kg/100 km |
CO2 | 0 g/km |
Prijs | 74.999 euro |