Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Test: Hyundai Nexo – Hyundai en waterstof, deel 2

Beetje bij beetje raakt de brandstofcel ingeburgerd. Na een eerste introductie met de ix35 met brandstofcel, schakelt Hyundai de tweede fase in met deze Nexo. Die werd al van bij het begin ontwikkeld met waterstof in gedachten.

Met de ix35 op waterstof was Hyundai vijf jaar geleden al de eerste constructeur die een auto met brandstofcel op de markt bracht, nog voor de Toyota Mirai. De Hyundai Nexo nu brengt een heel andere aanpak dan de ix35, want die was niet ontworpen voor waterstof. De Nexo is dat wel, en dat is nog maar één van zijn vele voordelen. Een ander is zijn groot rijbereik.

Batterijen versus waterstof

Wie de vorige afleveringen over waterstof heeft gemist, hier de korte samenvatting: een auto op waterstof is ook een elektrische auto. Maar hij haalt zijn stroom niet uit een zwaar batterijpack. Hij produceert zelf elektriciteit via de waterstof die hij in zijn tanks draagt. Daarmee zijn we bij de essentie aanbeland.

Ondanks de belangrijke evoluties die de afgelopen jaren het rijbereik van elektrische auto’s hebben doen toenemen dankzij krachtiger batterijen, blijft het rijbereik nog steeds krap om een groot publiek de overstap te doen maken. Al is 400 kilometer niet eens een slecht cijfer. Daar komt bij: het duurt wel even vooraleer de batterijen zijn bijgetankt. Twee zorgen die de Hyundai Nexo niet kent.

Net als benzine

De Hyundai Nexo is van bij het begin ontwikkeld als een waterstofauto. Dat maakt dat Hyundais ingenieurs naar een architectuur hebben kunnen zoeken waarbinnen ze probleemloos grote waterstoftanks konden integreren. Dat is makkelijker vanaf een wit blad dan bij een auto die al een klassieke verbrandingsmotor en gewone benzinetank heeft. We zien dus een Hyundai Nexo met drie tanks die extreem goed beveiligd zijn. Eén steekt onder de koffervloer, twee andere onder de achterbank. Ze hebben elk een inhoud van 52,2 liter. Hiermee kom je op de WLTP-verbruikscycles 666 kilometer ver. In gewoon verkeer moet je makkelijk 600 kilometer ver raken. Een SUV van dit formaat – 4,67 meter lang – doet met een gewone benzinemotor niet beter. Bovendien kost de tank vullen met waterstof niet meer tijd dan een klassieke tankbeurt. Alleen: je moet wel een pomp vinden. Daarover later meer.

Geen offers... behalve de prijs

Nog een voordeel van een volledig nieuwe, rond de tanks ontwikkelde waterstofauto: je moet geen ruimte wegknippen om die tanks onder te brengen. In de Hyundai Nexo treffen we dan ook een SUV met een meer dan royale binnenruimte, en met een inhoud van 461 liter ook voorzien van een koffer die handig blijkt voor de meeste gezinnen. Voor het overige is de Hyundai Nexo comfortabel, zacht, standaard al goed uitgerust van de noodzakelijke technologie. Ronduit aangenaam dus, maar dat is ook nodig om de pijn te verzachten wanneer het hoofdstuk ‘prijs’ wordt aangesneden: 74.999 euro. In Vlaanderen kan je rekenen op een tegemoetkoming van 2.000 euro. Bovendien kan je niet eens zeggen dat je de prijs terugverdient aan de pomp. Waterstof kost 8 tot 10 euro per kilogram, en met één kilogram doe je ongeveer 100 kilometer. Kiezen voor een Nexo is dus geen economische keuze, wel een ecologische.

We leerden een erg aangename Nexo kennen in het rijden. Hij rijdt zo stil als we van een elektrische auto gewoon zijn, alleen wanneer de brandstofcel in actie komt hoor je een lichte fluittoon. Hij beschikt over 163 pk, voldoende om 100 km/u te halen in 9,2 seconden. De topsnelheid is begrensd: 179 km/u. Zijn wegligging in de bochten overtrof zelfs onze verwachtingen.

Heel erg aan te bevelen, maar hij heeft wel één fout: de middenconsole. Die is bezaaid met knoppen, en gaat zo in tegen de huidige trend van de aanraakschermen. Maar dat vinden we nog niet het ergste. De tint van zijn plastic en de hellingshoek maken de bedieningsknoppen onleesbaar. Maar dat is dan ook het enige verbeterpunt dat we hebben gevonden.

HET probleem

De waterstofauto is dus net zo clean als de elektrische auto aan de uitlaat en zo makkelijk te gebruiken als een klassieke auto. Alleen: waar ga je ermee tanken? Midden 2018 hebben we nog steeds meer één publiek toegankelijk station in België, in Zaventem op de Leuvensesteenweg. DATS24, de tankketen van Colruyt, wil er in september nog één openen in Halle, en in de loop van 2019 moet er in Antwerpen nog een station bijkomen. Dat is bijzonder weinig. Je moet dus al in de buurt wonen van één van die tankstations om wat te hebben aan je Nexo. Om daar aan te verhelpen biedt Hyundai België de Nexo

Samengevat: de Hyundai Nexo bewijst opnieuw dat de elektrische auto op waterstof klaar is, dat hij overtuigt, dat hij een echt alternatief vormt voor klassieke brandstoffen. Nu nog kunnen tanken.

Hyundai Nexo
Motor: elektrisch via brandstofcel met waterstof
163 pk
395 Nm
0-100 km/u : 9,2 sec
Top : 179 km/u
Rijbereik (WLTP): 666 km
Reëel rijbereik: ong. 600 km
CO2: 0g/km
Prijs: 74.999 euro

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

Hyundai Santa Fe Plug-in Hybrid (2022) banner

Hyundai Santa Fe Plug-in Hybrid: een oude bekende?

Autotests · Hyundai
Hyundai Kona EV Facelift review

Hyundai Kona Electric 64 kWh: wie kan zuiniger? (2022)

Autotests · Hyundai
2022 HYUNDAI KONA N action

Hyundai Kona N: Waarom ook niet?

Autotests · Hyundai
Ontdek meer