Hyundai schuwt eerst en vooral de risico’s in de facelift. De aanpassingen blijven beperkt: nieuwe bumpers en lichtblokken, led-dagrijlichten, mislichten, terwijl achteraan de uitlaten voortaan een vierkant uiteinde krijgen. De Santa Fe krijgt ook een nieuw velgdesign. Op papier is het meer dan wat je in het echt opvalt wanneer je de vernieuwde Santa Fe voor je ogen krijgt. Waarom zou je ook knoeien met een geslaagd design dat het merk de nodige status geeft?
Anders veilig
De designers hebben ook het interieur wat opgefrist, al blijven ook hier de aanpassingen beperkt. De tellers hebben een nieuwe look gekregen en het multimediascherm groeit met enkele centimeters naar 8 duim. Het infotainmentsysteem is overigens voortaan standaard aanwezig in het gamma, net als leder bekleding van de stoelen, vier verwarmde stoelen en laten we het daar maar bij houden want de lijst is eindeloos. Hier krijgen we het andere aspect van veilig te zien, want de vernieuwde Hyundai Santa Fe krijgt er ook heel wat veiligheidssnufjes bij.
Zo beschikt hij voortaan over noodremassistentie en over een cruise control met afstandsradar. Die komen bovenop een veiligheidsarsenaal dat al zeer uitgebreid was. De nieuwe snufjes zijn weliswaar in optie verkrijgbaar, maar zelfs wanneer je die toevoegt aan de allerduurste Santa Fe (2.2 CRDi 4WD, automaat en Executive-afwerking) kom je nog maar aan net iets meer dan 51.000 euro (de 2.0 CRDI 2WD basisversie kost 41.849 euro). Dat is 10.000 euro goedkoper dan een Audi Q5 met vergelijkbare motor en uitrusting. En 20.000 euro minder dan een Mercedes GLC, die ook nog eens minder ruim is. De Koreanen, ze blijven goed bezig.
Euro6
Tot slot is er nog een aanpassing gebeurd aan de Hyundai Santa Fe. Alle motoren voldoen intussen aan de Euro6-uitstootnormen, onder meer dankzij een standaard gemonteerd start/stop-systeem op alle motoren. De 2.0 CRDi met 150 pk ziet zo zijn officiële CO2-uitstoot zakken naar 5,8 l/100 km en 154 gr/km CO2, terwijl hij 17 Nm wint met de update. De 2.2 CRDi behoudt dezelfde uitstootwaarden als voorheen, want hij haalde al de Euro6-normen. Maar zijn vermogen klimt wel van 197 pk naar 200 pk en hij springt van 421 Nm naar 440 Nm.
Daarmee is alles gezegd. Ja, we hebben een testrit afgewerkt, maar merkten geen verschillen op met de vorige Santa Fe. Misschien dat de 2.2 iets vlotter aanvoelt in de hernemingen, wat hij dankt aan zijn toegenomen trekkracht. Misschien schakelt de automaat ook zachter. Na onze vorige test in 2012 heeft Hyundai blijkbaar toch nog enkele weken ontwikkelingswerk in die versnellingsbak geïnvesteerd. Voor het overige blijft de Hyundai Santa Fe een indrukwekkend comfortabele SUV, uitstekend geassembleerd en… veilig. Indien hij opnieuw aanpikt bij het succes dat hij in 2015 kende, dan is dat geheel terecht.
Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi AWD
2.199 cc turbodiesel
200 pk bij 3.800 opm
400 Nm tss 1.750 en 2.750 opm
0-100 km/u in 9,0 secondes
Topsnelheid: 203 km/u
Officieel verbruik: 6,0 l/100 km (CO2: 159 gr/km)
Prijs: 49.399 euro